Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Brewferm Blik Pils met Saflager W34/70

Gestart door Flurk, 02-04-2012 10:42 u

Vorige topic - Volgende topic

Flurk

Na enkele blikbrouwsels van Brewferm, mét de bijgeleverde gist, zou ik nu graag eens een andere gist gebruiken.
Ik kon gemakkelijk aan saflager W 34/70 geraken en zou deze dus eens gaan gebruiken.
Het is natuurlijk wel een ondergist, de fabrikant schrijft voor dat 12°C de optimale temperatuur is voor de hoofdgisting.
Ik hoop door deze gist een neutrale pilssmaak te bekomen, wat onmogelijk bleek te zijn met de bijgeleverde topgist van Brewferm. Ik hou me voor de rest aan de beschrijving van Brewferm wat de toegevoegde hoeveelheid suiker en water betreft.
Het wordt een uitprobeersel met hopelijk een bevredigend resultaat!
Ik maak 12 liter en zou hiervoor 15 g van de gist gebruiken.
Wat denken jullie van de hoeveelheid? De gist is al een tijdje geleden geopend geweest en moest sowieso gebruikt worden voor 05/2012. De lucht en licht-dichte verpakking is echter altijd bewaard bij 4°C.

RobinB

Is het een grootverpakking of heb je meerdere zakjes?
Ik zou 10 ºC aanhouden voor een cleaner bier.
Je zou ook evt de suiker kunnen vervangen voor moutextract.
Suiker in pils is immers niet echt stijlvast. ;) :)

Flurk

Het is een "groot"verpakking van 100 g. Ik schat dat er nog 50 g overschiet, dus ik kan eruit nemen zoveel ik wil.
10°C lijkt me ook ok. Ik wil vooral de esters vermijden die ik bij de Brewferm topgist kreeg.

RobinB

In dat geval is ook het weglaten van suiker ( -> minder water toevoegen om op het gewenste SG te blijven) of het vervangen van de suiker door moutextract het overwegen waard.

Maar esters zoals de Brewferm top zal je zeer waarschijnlijk sowieso niet krijgen! :)

Gerb

Op welke temperatuur ga je vergisten? Ik zou zeker geen 50 gram gist bij 20-25 liter doen, eerder een gram of 15 als je het bij 18°C vergist. 25 gram als je het bij 10°C vergist. Welk blik gebruik je nu?

Flurk

Ik ga RobinB's raad opvolgen en het bier vergisten bij 10°C.
Het lijkt me aangenamer een zo clean mogelijk bier te hebben.
Ik ga dus het recept van 12 l volgen van de "Brewferm Pils".

Ik vind de aanwijzingen van de fabrikant nogal verwarrend
en daarmee mijn vraag naar jullie toe hoeveel gram ik nodig zou hebben voor 12 l op 10°C?

De fabrikant raadt 120 - 80 g/hl aan voor respectievelijk 12-15°C, en 300 - 200 g/hl voor 9 - 12°C.
Zij geven aan dat 12°C de optimale temperatuur is voor vergisting met deze gist.

Stel dat ik dus op 10°C vergist en ik volg de aanwijzingen van de fabrikant dan kom ik uit op 250 g/hl,
wat betekent dat ik 30 g gist zou nodig hebben voor mijn 12 l ??? Dit lijkt me veel...
Kan het langs de andere kant kwaad om teveel gist toe te voegen?
(gegeven dat mijn gist reeds oud is... zie vorige reacties)

RobinB

Als je de mogelijkheid hebt (en die heb je), is 2 g/L inderdaad wel een goede optie.
30 g is nog meer aan de veilige kant, gezien de verpakking al geopend is. :)

Denk niet dat het kwaad kan, heb laatst ook een dergelijke "overdosis" bij wat oudere gist gebruikt. :)
Vergistte overigens nog prima.

Flurk

Eergisteren gestart met het brouwsel.
Ik moest (in tegenstelling tot wat in de handleiding van het blik vermeld stond) toch wat suiker toevoegen om het SG op 1042 te brengen bij de start. Ik kon het inderdaad ook oplossen door minder water toe te voegen, maar wou me liever houden aan de 12 liter. Het gistingsvat staat nu twee dagen buiten (laagste temperatuur tot nu toe was 10,5 °C en hoogste 12 °C) dus dat lijkt me perfect! Moest het te warm worden kan ik het gemakkelijk binnen zetten in de koelkast die ik afregel op ± 10 °C. De gisting is met die 30 g gist mooi op gang gekomen en is nog steeds goed bezig. Ik hou me er nu niet teveel mee bezig, gewoon tien dagen laten doen, en dan 100 g suiker toevoegen op 12 l voor een kleine hergisting en CO2 productie op fles.
Ik hou jullie op de hoogte ;)

Flurk

Na veertien dagen gisten bij een temperatuur tussen de 10 en 12°C was het SG 1011.
Daarna 100 g bottelsuiker toegevoegd aan het gehele mengsel (na decanteren) en op fles gestoken.
Nu rest enkel het wachten! Over enkele weken hoop ik jullie het resultaat te kunnen melden. ;)

RobinB

Heb je het SG-monster ook al geproefd?

100 g bottelsuiker op 12(?)L is wel wat ruim!
5-6 g/L was ook wel voldoende geweest, ach nu wordt ie wat bubbeliger. ;)

Vergelijkbare Topics (7)

35732

Reacties: 10
Gelezen: 2099

33796

Reacties: 27
Gelezen: 5138

27241

Reacties: 15
Gelezen: 4506

16871

Reacties: 7
Gelezen: 5366

38145

Reacties: 13
Gelezen: 2376

07-12-2018 07:52 u
door Serge VL

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.