Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Saison: hoe doen de commercielen het?

Gestart door Gerb, 01-05-2022 17:35 u

Vorige topic - Volgende topic

Gerb

Ik heb weer een aantal Nederlandse brouwerijen geinterviewd over de bierstijl Saison.

https://huisbrouwerij-het-ferment.blogspot.com/2022/05/saison-hoe-doen-de-commercielen-het.html

Gerben

jhazenberg

Er leuk artikel om te lezen, bedankt

MO

Mooie verhaal weer Gerb. Zoveel details - leuk!

Jacques

Dank je voor het uitvoeren van de interviews en het delen van het artikel.
Het is elke keer een feestje om jouw artikelen te lezen.

#saison

JanDeGraaff

Weer een erg leuk artikel, Gerb!
Krijg gewoon zin om een Saison te gaan brouwen. Die stond wel al op de lijst, alleen nu wat hoger ;)

Sjoerd

Leuk Artikel Gerb! Saison is wel mijn bier, ik heb een keer succes gehad met de M29, mijn favoriet, opvallend dat die gist er niet bij zit

PDGRRR

Citaat van: Sjoerd op 18-05-2022  22:31 u[...]ik heb een keer succes gehad met de M29, mijn favoriet, opvallend dat die gist er niet bij zit

Ik werk ook graag met de M29, maar wellicht gebruiken de ondervraagde professionals deze gist niet omdat het een var. diastaticus is?

Jacques

Citaat van: PDGRRR op 19-05-2022  09:50 uIk werk ook graag met de M29, maar wellicht gebruiken de ondervraagde professionals deze gist niet omdat het een var. diastaticus is?

Saison gisten waren de eerste gisten waarbij geconstateerd is dat het var diastaticus gisten zijn. Anders gezegd: het zijn allemaal var diastaticus gisten. Een niet var diastaticus gist saisongist zoals deze nog niet zo lang op de markt is is, is de uitzondering op de regel saisongist = var diastaticus gist.

Emile

Citaat van: JanDeGraaff op 18-05-2022  20:54 uWeer een erg leuk artikel, Gerb!
Krijg gewoon zin om een Saison te gaan brouwen. Die stond wel al op de lijst, alleen nu wat hoger ;)
Inderdaad! Erg leuk artikel, goed geschreven en veel informatie! Ook ik was van plan een Saison te gaan brouwen. Maar daar ga ik nu maar eens werk van maken.

PDGRRR

Citaat van: Jacques op 19-05-2022  12:19 u[...] de regel saisongist = var diastaticus gist.

Oké, dat wist ik niet. Goed om te weten. Wel bijzonder dat voor mijn gevoel de M29 bij de keren dat ik er mee gebrouwen heb na verloop van tijd (maanden) toch een overdaad aan koolzuur in de fles oplevert en mijn saison met bijvoorbeeld WLP565 niet. Ik neem aan dat de ene gist niet "meer" var. diastaticus is dan de ander (met andere woorden: je hebt 't, of niet).

Jacques

Citaat van: PDGRRR op 19-05-2022  17:56 uIk neem aan dat de ene gist niet "meer" var. diastaticus is dan de ander (met andere woorden: je hebt 't, of niet).

Nee, het niet zo dat elke var diastaticus gist even ver uitgist. De eigenschap is genetisch bepaald. Het feit dat een gist het gen dat hiervoor verantwoordelijk is in zijn genoom heeft wil niet zeggen dat er geen verschillen zijn. Vergelijk het met twee broers van dezelfde ouders. Ze lijken veel op elkaar maar zijn toch anders...

Vergelijkbare Topics (7)

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.