Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Gestoomde gist?

Gestart door Muziseppe, 17-01-2022 16:19 u

Vorige topic - Volgende topic

Muziseppe

2 dagen voor het bottelen is de temperatuur in de gistkast doorgeschoten tot 41 graden: door een stommiteit heeft de sensor van de stc-1000 een aantal uren uit de gistkast gelegen i.p.v. aan het vat... We hebben toch gebotteld (eind SG was bereikt) maar ik maak me zorgen over de vergisting op fles. Hopelijk gebeurt er nog iets en komt het nog goed, maar wat als de gist er door die extreme temperatuur de brui aan geeft?
Er is nu wel bottelsuiker maar geen extra gist toegevoegd.
Wat als er, na een week of 2, helemaal geen koolzuur en dus hergisting te bekennen is?

LAM

Welke gist heb je gebruikt?
Als er helemaal geen koolzuur te bekennen is zou je eventueel een bottelgist toe kunnen voegen om koolzuur te produceren.

Muziseppe

Dat was de Wyeast 1762, zonder giststarter.

LAM

Hmmm... het wordt giss(t)en geblazen... vanaf een graad of 45 beginnen de meeste gisten echt af te sterven, dus het wordt echt even afwachten. Ik zag dat jouw gist een bereik heeft van 18 tot 23 graden, gelukkig geen ondergist, anders was de kans sowieso klein dat er nog wat levends in zat.
Ben wel benieuwd of de gist het overleefd heeft.

Jacques

Citaat van: Muziseppe op 17-01-2022  16:19 u2 dagen voor het bottelen is de temperatuur in de gistkast doorgeschoten tot 41 graden: door een stommiteit heeft de sensor van de stc-1000 een aantal uren uit de gistkast gelegen i.p.v. aan het vat... We hebben toch gebotteld (eind SG was bereikt) maar ik maak me zorgen over de vergisting op fles. Hopelijk gebeurt er nog iets en komt het nog goed, maar wat als de gist er door die extreme temperatuur de brui aan geeft?
Er is nu wel bottelsuiker maar geen extra gist toegevoegd.
Wat als er, na een week of 2, helemaal geen koolzuur en dus hergisting te bekennen is?

De temperatuur in je gistkast is nog niet de temperatuur van je bier...
Het duurt een tijdje voordat de temperatuur van vloeistof stijgt in een warmere omgeving.
Omdat gist pas afsterft boven de 41 ºC denk ik dat het allemaal meevalt.
Wat is nu de temperatuur in de gistkast?

Muziseppe

Na de verhitting heb ik de temperatuur snel kunnen terugbrengen tot (de oorspronkelijke) 22.5 ºC, 2 dagen later gebotteld en staat nu op 18 ºC. Inderdaad afwachten... Hoe lang raden jullie aan, alvorens een flesje te testen? Stel dat er geen vergisting meer is, kan ik dan nog bottelgist toevoegen? Zo ja, welke en hoeveel per flesje?

Jacques

Citaat van: Muziseppe op 17-01-2022  23:29 uNa de verhitting heb ik de temperatuur snel kunnen terugbrengen tot (de oorspronkelijke) 22.5 ºC, 2 dagen later gebotteld en staat nu op 18 ºC. Inderdaad afwachten... Hoe lang raden jullie aan, alvorens een flesje te testen? Stel dat er geen vergisting meer is, kan ik dan nog bottelgist toevoegen? Zo ja, welke en hoeveel per flesje?

Zet het bier warmer als je de mogelijkheid hebt. De hergisting op de fles gaat dan sneller. Je moet dan denken aan een temperatuur tussen de 22 en 25 ºC.

hansHalberstadt

Hoeveel verwarmingsvermogen heb je in je gistingskast en hoeveel bier?

lier

Als er na een week of 2 3 echt geen koolzuur op je bier staat in elk flesje een paar korreltjes F2 gist toevoegen, of het gist oplossen inn water en met een spuitje een paar ml oplossing erbij dan komt het wel goed.
Denk dat alle brouwers vroeg of laat wel eens een keertje de flesjes opnieuw hebben moeten openen om suiker en/of gist toe te voegen door gebrek aan CO2, ik wel in elk geval.

biking rebel

Citaat van: lier op 18-01-2022  09:03 uAls er na een week of 2 3 echt geen koolzuur op je bier staat in elk flesje een paar korreltjes F2 gist toevoegen, of het gist oplossen inn water en met een spuitje een paar ml oplossing erbij dan komt het wel goed.
Denk dat alle brouwers vroeg of laat wel eens een keertje de flesjes opnieuw hebben moeten openen om suiker en/of gist toe te voegen door gebrek aan CO2, ik wel in elk geval.
Na 75 brouwsels gelukkig nog niet  >:D Wat voor mij goed werkt is de mantra "Stop, denk, doe"

Jacques

Citaat van: lier op 18-01-2022  09:03 uDenk dat alle brouwers vroeg of laat wel eens een keertje de flesjes opnieuw hebben moeten openen om suiker en/of gist toe te voegen door gebrek aan CO2, ik wel in elk geval.

In de 41 jaar dat ik brouw heb ik dat nog nooit gedaan...
Wel is het soms veel geduld hebben.

Sinds ik niet te lang wacht met bottelen (niet later bottelen dan 2 weken na einde gisting) heb ik meestal na 1 week een redelijke hoeveelheid koolzuur in mijn bier.

Vergelijkbare Topics (7)

2878

Reacties: 8
Gelezen: 15383

28395

Reacties: 22
Gelezen: 9276

23255

Reacties: 6
Gelezen: 1599

42458

Reacties: 13
Gelezen: 1676

19328

Reacties: 18
Gelezen: 8590

38517

Gestart door Sjoerd

Reacties: 3
Gelezen: 1957

12943

Reacties: 21
Gelezen: 7917

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.