Kiezen tussen slechte spoelratio of te dun beslag bij lichte biertjes

Gestart door Maarten_www, 31-10-2021 18:38 u

Vorige topic - Volgende topic

Maarten_www

Ik probeer Engelse Ales te brouwen met een laag alcoholpercentage (rond de 3,6 - 3,8 %). Nu weet ik dat de verhouding van spoel- tot maischwater ongeveer 0,5 moet zijn. En dat de beslagdikte niet dunner moet zijn dan 6 l/kg.

Maar omdat er voor die lichte biertjes maar weinig mout nodig is, moet ik met een beslagdikte van 6 l/kg bijna net zoveel spoelwater als maischwater gebruiken, waardooor de laatste uitloop bijna zuiver spoelwater is.

Als ik de hoeveelheid spoelwater wil verminderen moet ik het beslag veel dunner maken dan goed is.

Heeft er iemand voor mij een tip hoe ik uit deze spagaat kan komen?

Het enige dat ik zelf kan bedenken is dat de recepten (uit Brew Your Own British Real Ale) allemaal ook een suikertoevoeging hebben. Als ik die weglaat en de hoeveelheid mout daarvoor in de plaats verhoog, dan krijg ik een dikker beslag, maar ik weet niet wat dat met de smaak van het bier doet.

Hartelijke groet,

Maarten

Jacques

Je kunt er natuurlijk ook voor kiezen om wat dikker te beslaan en te verdunnen na het filteren. Je hebt dan ook wat meer liters...

Maarten_www

Hoi Jacques,

Dank je wel voor je reactie. Ik snap alleen niet helemaal hoe dat dan werkt. Bedoel je met verdunnen dat je dan puur water toevoegt?
Als ik met dezelfde hoeveelheid mout dikker besla dan zal ik daarna meer water moeten toevoegen en daalt de sg ook weer sneller. Hoe kan me dat dan meer liters opleveren?

Jacques

Citaat van: Maarten_www op 31-10-2021  22:13 uHoi Jacques,

Dank je wel voor je reactie. Ik snap alleen niet helemaal hoe dat dan werkt. Bedoel je met verdunnen dat je dan puur water toevoegt?
Als ik met dezelfde hoeveelheid mout dikker besla dan zal ik daarna meer water moeten toevoegen en daalt de sg ook weer sneller. Hoe kan me dat dan meer liters opleveren?

Je hoort dan wat meer mout te gebruiken en ook iets meer maischwater. De verhouding maischwater : spoelwater verandert hierdoor. Voor het koken verdun je het wort. Door het verdunnen voor het koken heb je minder last van zuurstofinslag door het verdunnen en heb je ook een beter hoprendement. Een klein beetje "high gravity brewing" voor een licht alcoholisch bier.

Maarten_www

Ik heb in mijn brouwprogramma gesnuffeld en zie dat ik inderdaad water kan toevoegen voor de kook of voor de vergisting (Top Up Water).
De batchsize blijft hetzelfde, de hoeveelheid mout ook, maar het spoelwater wordt dan met die hoeveelheid verminderd. Je kunt zo inderdaad ook je batchsize vergroten en het kookvolume hetzelfde houden.

Ik ben blij met deze ontdekking!

seed7

Doe je een een- of tweestapsmaisch?

Bij een tweestaps kun je de temperatuur verhogen door een infusie met heet water. De beta-amylase doet het wat beter in een dikker beslag, de alpha-amylase daarentegen in een dunner beslag. Dus dat komt mooi uit.

8 l/kg werkt ook nog prima bij een eenstapsmaisch. Wel eerst alle enzymarme mouten inmaischen zodat de temperatuur want het maischwater al wat zakt.

Ingo

Maarten_www

Citaat van: seed7 op 01-11-2021  07:59 uDoe je een een- of tweestapsmaisch?

Ik doe een eenstapsmaisch. Wel interessant om te weten dat beslagdikte verschil maakt voor beta- en alpha-amylase.

Vergelijkbare Topics (7)

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.