Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Re: Gisting Brewferm. Hoe hard borrelen?

Gestart door wouter van bere brouwer, 24-11-2013 08:29 u

Vorige topic - Volgende topic

wouter van bere brouwer

Goeie morgen allemaal, ik ben gisteren ook voor de eerste keer aan de slag  gegaan met een blik tripel, en vanochtend was de gisting goed op gang denk ik, alleen... Het water "blubt" uit het waterslot... al eens bijgevuld, maar wat is er aan de hand?Teveel water in het slot? Te hevige gisting? En wat nog belangrijker is: wat is de oplossing hiervoor?

CrUeLtYY

2 bolletjes gevuld met water is meer dan genoeg! Geen angst gewoon goed in de gaten houden en anders weer bijvullen!

wouter van bere brouwer

Hey, tof! bedankt voor de snelle reactie, nooit gedacht dat brouwen zo spannend zou zijn! In de handleiding stond "ongeveer half vullen" Dat is dus onvoldoende blijkbaar... ik ga direct bijvullen!

groetjes!

goom

Adbrouwt

Waterslot bijvullen en mocht het schuim door  het waterslot komen dan een blow off monteren. Hieronder een filmpje op youtube als voorbeeld. Maar voorlopig dus bijvullen van het waterslot. Succes. :brouwen:

Neetje

Citaat van: wouter van bere brouwer op 24-11-2013  09:00 uhey, tof! bedankt voor de snelle reactie, nooit gedacht dat brouwen zo spannend zou zijn!!! in de handleiding stond "ongeveer half vullen" da's dus onvoldoende blijkbaar... ik ga direct bijvullen!!!

groetjes!

Vullen tot aan de streepjes (voor plaatsing). tijdens begin vergisting is het water aan één zijde.

Jacques

De meeste watersloten zien er zo uit.

Je moet het waterslot zo vullen dat de onderste bolletjes aan weerszijde gevuld zijn. In feite moet het waterslot voor een derde deel gevuld zijn.

Overigens duidt een hele heftige vergisting er op dat de temperatuur in het gistvat opgelopen is. Je kunt eventueel het gistvat wegzetten op een plek waar het een paar graden koeler is. In sommige handleidingen staat een temperatuur van 25 ºC aanbevolen maar dat is veel te hoog. Beter is het een voor een bovengist een temperatuur aan te houden tussen de 18 en 20 ºC. Houd daarbij wel rekening mee dat bij een heftige vergisting in het gistvat de temperatuur 3 tot 5 ºC hoger kan zijn dan de omgevingstemperatuur. Door de vergisting komt namelijk veel warmte vrij.

bierhenkie

Maak een slangetje aan je vat en laat dit in een bakje water uitkomen. Een zgn blow-off. Dat hoeft geen mega dikke slang te zijn, een stukje hevelslang volstaat.

Adbrouwt

Jacques

Citaat van: Adbrouwt op 24-11-2013  12:12 uVolgens mij zijn er nu twee draadjes met dezelfde vraag.  :police:

http://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,8809.msg371629/topicseen.html#msg371629

Nu niet meer. Bedankt voor het attenderen.

Vergelijkbare Topics (7)

42458

Reacties: 13
Gelezen: 1696

30632

Gestart door Miekelt

Reacties: 3
Gelezen: 1966

14154

Reacties: 7
Gelezen: 4584

34974

Gestart door Hai

Reacties: 3
Gelezen: 2072

39335

Reacties: 5
Gelezen: 1669

26945

Reacties: 4
Gelezen: 1780

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.