Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Koelen met of zonder deksel?

Gestart door NewLine, 09-12-2011 08:56 u

Vorige topic - Volgende topic

NewLine

Koelen, doe je dat met of zonder deksel?

Met deksel:
- Condens tegen het deksel valt terug in je wort, dus moet je deksel 'steriel' zijn. Is bv de laatste minuten van het koken met deksel hiervoor voldoende?

Zonder deksel:
- Grotere blootstelling aan in de lucht aanwezige beestjes.

Jacques

Ik doe het zonder deksel (mijn ketel heeft geen deksel) maar wel met een schone doek over de ketel. Vanaf het moment dat begonnen wordt met koelen ben ik super voorzichtig.

hansm

Koelen met deksel erop is niet aan te bevelen, tenminste niet aan het begin van het koelen. De DMS moet kunnen uitdampen. Koken met deksel erop is daarom ook niet verstandig. Ook niet de laatste (10 (?)) minuten.

Ik heb jarenlang gekoeld met een spiraal, gewoon open. Heeft nooit een probleem opgeleverd. Nu koel ik met een platenkoeler mijn wort in 1 keer terug van 100 graden naar vertgistingstemperatuur en heb dus geen last meer van dat dilemma.

Raymond293

Ik koel altijd met deksel. Deze leg ik van tevoren even op het vuur zodat alle bacteriƫn zijn gedood, vervolgens na het koken op de pan. :)

Cristijn

Of even van te voren schoonpoetsen met een watje spiritus...

Raymond293

Sinds kort heb ik ook Star San, misschien dat ik van tevoren even de deksel spray met dit spul... moet ook voldoende zijn!

Oscar

Citaat van: Raymond293 op 09-12-2011  10:07 uSinds kort heb ik ook Star San, misschien dat ik van tevoren even de deksel spray met dit spul

Zucht... ;D ;D Als die deksel schoon en droog in je kast staat is er niets aan de hand... Ik denk echt niet dat je daar een infectie van krijgt. Dus ook hier weer vele "overbodige" handelingen. ;)

Citaat van: hansm op 09-12-2011  09:46 uKoelen met deksel erop is niet aan te bevelen, tenminste niet aan het begin van het koelen. De DMS moet kunnen uitdampen. Koken met deksel erop is daarom ook niet verstandig. Ook niet de laatste (10 (?)) minuten.

Mijn deksel ligt altijd half op de pan tijdens koken. Dus er vallen heus wel druppels terug in het bier. Heb ik nu DMS in mijn bier. :weetniet: Nee !!  :)  ^-^

Dus je kunt rustig je deksel op je pan leggen tijdens het koelen als je dat een prettig gevoel geeft. :brouwen:
Er kan veel meer dan velen denken merk ik steeds vaker.

Oh ik ben weer lekker tegendraads vandaag.. ;D ;D

Raymond293

Citaat van: Oscar op 09-12-2011  10:48 uOh ik ben weer lekker tegendraads vandaag.. ;D ;D

Vandaag...? ;)

;D

NewLine

Citaat van: Oscar op 09-12-2011  10:48 uEr kan veel meer dan velen denken merk ik steeds vaker.

Ik denk dat je hier wel gelijk hebt. Maar zelf merk ik dat sinds ik eens een zuur bier heb gehad dat ik waarschijnlijk heel erg overdrijf in het ontsmetten van allerhande (deksels, CCT, flesjes, dopjes, kranen, drooghopzakjes, etc...).

Op zich zou het interessant zijn om eens een overzicht te hebben waar mensen nu een infectie opgelopen hebben. 
Probleem is dat je dat niet eenvoudig te weten komt natuurlijk  :weetniet:

Erick

Ik zou niet weten hoe ik een deksel op mijn koelspiraal moet leggen...
Hij steekt vrij hoog boven de pan uit en zit aangesloten op een waterkraan.
Verder denk ik dat koelen met deksel aanzienlijk langer duurt wat de kans op een infectie juist vergroot en ook niet aan te bevelen is met het oog op DMS.

Kleine_Schriek

Ook ik ben een zonder-deksel-koel-type  ;D  Wel gaat het deksel er weer op als ik gewhirlpoold (wat een woord zeg) heb en de boel moet nog ff 15 min staan. Dat deksel was dan gewoon droog bewaard op zolder.

Raymond293

In mijn optiek is de DMS er na 75 tot 90 minuten rollende kook er wel uitgekookt, dat lijkt me geen reden om geen deksel te gebruiken.
Ik heb een gat in mijn deksel geslepen waar de stangen van de dompelkoeler precies inpassen, zodoende past het deksel altijd op de pan :)

Adrie

Citaat van: Raymond293 op 09-12-2011  14:00 uIn mijn optiek is de DMS er na 75 tot 90 minuten rollende kook er wel uitgekookt, dat lijkt me geen reden om geen deksel te gebruiken.

Jouw optiek of niet, na 90 minuten is nog lang niet alle voorloper van DMS omgezet in DMS, dus wordt er nog steeds DMS gevormd.

Maar buiten dat: met een goede koelspiraal zit je al heel snel onder de gevarenzone en wordt er geen DMS meer gevormd. Wat dat betreft loop je met een tegenstroomkoeler meer "gevaar", omdat er meer wort heet in de ketel blijft zitten. Ik heb bij het koelen altijd het deksel op de ketel, omdat de koelspiraal in het deksel is gemonteerd. Nog nooit heeft dat een probleem opgeleverd met DMS.

maateke

Deksels nog aan toe,
ik zet de koelspiraal in de ketel (Weck) en plaats daar het deksel schuin bovenop, enkel om te voorkomen dat er stof of ander ongewenst in dwarrelt. Er kan nog altijd damp ontsnappen.
Met zonnige groet, maateke.

orangeloo

Citaat van: NewLine op 09-12-2011  08:56 uKoelen, doe je dat met of zonder deksel?

Met deksel:
- Condens tegen het deksel valt terug in je wort, dus moet je deksel 'steriel' zijn. Is bv de laatste minuten van het koken met deksel hiervoor voldoende?

Zonder deksel:
- Grotere blootstelling aan in de lucht aanwezige beestjes.

Met wat voor koeler koel jij??
Met een dompelkoeler wordt het zo lastig roeren met een deksel erop lijkt mij. :nut:
Wat in deze topic wordt aan bevolen.

Citaat van: Johannes op 02-12-2011  22:03 uDan heb je vast niet geroerd tijdens het koelen met de dompelkoeler?

12345

Je kunt net zo goed een beetje met de ketel wiebelen. Het gaat er maar om dat je het wort om de leiding van de dompelkoeler telkens ververst. Dat scheelt heel veel in de warmteoverdracht van wort naar koelwater. Met de ketel wiebelen gaat heel goed met de deksel erop.

orangeloo

Citaat van: 12345 op 09-12-2011  21:24 uJe kunt net zo goed een beetje met de ketel wiebelen. Het gaat er maar om dat je het wort om de leiding van de dompelkoeler telkens ververst. Dat scheelt heel veel in de warmteoverdracht van wort naar koelwater. Met de ketel wiebelen gaat heel goed met de deksel erop.

Als ik 15 liter brouw, zit er ongeveer 17,5 liter wort in na koken, dit samen met het vat is ongeveer 20 kilo....
Ik zou toch liever de koeler zwengelen :nut: Toch net iets ergonomischer.  :bokser:

NewLine

Citaat van: orangeloo op 09-12-2011  20:46 uMet wat voor koeler koel jij??
Met een dompelkoeler wordt het zo lastig roeren met een deksel erop lijkt mij. :nut:

Gewoon de koeler een beetje bewegen met het deksel erop.

12345

Citaat van: 12345 op 09-12-2011  21:24 uJe kunt net zo goed een beetje met de ketel wiebelen. Het gaat er maar om dat je het wort om de leiding van de dompelkoeler telkens ververst. Dat scheelt heel veel in de warmteoverdracht van wort naar koelwater. Met de ketel wiebelen gaat heel goed met de deksel erop.

Tot nu toe kookte ik op een brandertje van Jubbega, dat is een soort driepoot dus dan kon ik heel mooi wiebelen met ketel en brander en al. En nee, dat was niet gevaarlijk want een paar mm was al genoeg.

Over een maand of wat zal mijn kookketel in een frame staan en is het 'wiebelen' op die manier niet meer mogelijk. Maar dan zal ik gaan recirculeren: de pomp zal wort uit de kraan naar boven in de ketel pompen tijdens het koelen. Dat zal fors in koelsnelheid schelen, verwacht ik. En de deksel blijft erop bij mij: ik heb er ooit een gat in gezaagd waar de uiteinden van de koelspiraal royaal doorheen passen en ook nog wel een slang.

Vergelijkbare Topics (7)

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.