Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Gisting komt niet op gang

Gestart door PrinsReinier, 13-12-2010 17:09 u

Vorige topic - Volgende topic

PrinsReinier

Hallo...Ik heb mij zojuist voorgesteld als nieuw lid van het forum. Nu zit ik met het volgende probleem.

Ik heb afgelopen weekend een Alt getracht te brouwen. Hiervoor heb ik Wyeast 1007 gebruikt. Aangezien ik niet om de hoek woon bij Brouwmarkt en ik geen moutextract en/of gistvoeding had heb ik het volgende gedaan:

Allereerst heb ik de gist gesmackt. Vervolgens heb ik gemaischt en vervolgens 2 liter wort gekookt. Zo'n 4 uur na de smack heb ik de gist bij de 2 liter wort in een erlenmeier gedaan. Hierop is de gisting gestart. De volgende morgen heb ik de rest van het wort gekookt en afgekoeld met een wortkoeler...eiwitten eruit...etcetera...toen heb ik (24 uur na de toevoeging van de gist) de giststarter bij het wort gedaan...en toen...niks...

Ik weet dat het niet zo hoort...maar is het vreemd dat het op deze manier niet is gelukt? Ik werk altijd heel schoon, maar heb  geen ervaring met giststarters...tot op heden alleen korrelgist gebruikt.

JWVG

Eerst maar eens even wat meer info: om hoeveel liter totaal gaat het, en op welke temperatuur heb je het zaakje staan? En wanneer heb je de starter toegevoegd? En hoe actief was de starter? 24 uur is niet zo heel veel, ik kan me best voorstellen dat er nog niet zo vreselijk veel gist actief was en dat ie een boel tijd nodig heeft om op gang te komen. Zeker als het een boel wort is, als je pas op zondag de starter erbij hebt gegooid, en als het niet te warm staat.

En nee, het is inderdaad niet de manier waarop het 'hoort', maar ik zou geen reden kunnen bedenken waarom het totaal zou moeten mislukken. Ik zou wel zorgen dat je de volgende keer moutextract bij de hand hebt, of nu wat wort invriezen. Al was het alleen maar omdat je dan een langere tijd je starter kunt prepareren.

:degroeten: JW.

PS Welkom! Een prins hadden we nog niet!

dennis

Ja, wat meer info:
 - Had je een propagator of een activator? 
 - hoe oud was het zakje, welke datum stond erop?
 - heb je het zakje laten opbollen of binnen een paar uur bij je starter?
 - zie je geen activiteit in het waterslot?  Weet je zeker dat je emmer hermetisch sluit?

Ik heb wel vaker een zakje redelijk verse (paar maanden oud max) Wyeast propagator zo bij mijn wort gedaan.  Duurt soms even maar dan is het toch met een paar dagen wel klaar met de hoofd vergistiong.

Hopmans

Citaat van: dennis op 13-12-2010  20:32 u- heb je het zakje laten opbollen of binnen een paar uur bij je starter?

Juist, ik hoor niets over opbollen.

Henielma

Ik zou een volgende keer het smackpack toch echt eerst laten opbollen voordat je er verder ook maar iets mee gaat doen. Dat opbollen kan een paar uur tot meer dan een week duren.

Hopmans

Toch blijf ik ook voorstander van verdubbelen, ook al is het een pro of activator,
maar daar kan je over discussiëren (is al vaak gedaan).

PrinsReinier

Poe...een hoop reacties...ik kan meteen merken dat het een actief forum is...Eerst het goede nieuws...bij thuiskomst bleek dat ie al zeer gematigd is geen bluppen...toen heb ik er in geroerd en de temperatuur opgehoogd van 22 naar 25 graden...Inmiddels is ie al zeer actief...alsnog onderstaand wat details van mijn brouwsel:
- Alt met pilsmout, tarwemout, cara-crystal en zwarte mout...en northern brewer (wellicht wat complex om mee te beginnen)
- 18 l wort
- inmiddels 25 graden...ik denk dat dat inmiddels wel weer wat lager kan.
- starter had een dikke schuimlaag en blupte met een frequentie van meer dan 1x per seconde
- propagator
- zakje was binnen houdbaarheidsdatum (2 weken geleden gekocht)
- zakje was niet opgebold; op de verpakking staat dat dat niet hoeft; inmiddels begrijp ik dat dat wel beter is
- emmer heb ik al zeer geregeld gebruikt...daarnaast, als je op het deksel duwt beweegt het peil
- aha...een smackpack is lang houdbaar na 'smacken' ...daar was ik juist heel voorzichtig mee...volgende keer dus inderdaad op de juiste wijze 7 dagen voor het brouwen beginnen...
- ehm...verdubbelen?

Dank voor alle info...het geeft in ieder geval weer genoeg moed om verder te gaan...

William

Hou die temperatuur liever laag!

De Wyeast 1007 houdt volgens mij van lage temperaturen (13-20 ºC)

PrinsReinier

Aha, ik zal het meteen doen... dank je wel.

dennis

Soms is er geduld nodig voor een vergisting op gang komt.  Al had ik in jouw geval ook eerder activiteit verwacht als je starter al zo regelmatig bellen blaasde.

PrinsReinier

Dat blijkt...ik ben bij korrelgist alleen maar gewend dat de gisting binnen enkele uren begint... maar nog steeds doet 'ie het goed...dus ik ben benieuwd. Luistert het temperatuurverschil tussen de starter en het wort trouwens nog nauw?

dennis

Citaat van: PrinsReinier op 14-12-2010  19:20 uDat blijkt...ik ben bij korelgist alleen maar gewend dat de gisting binnen enkele uren begint...maar nogsteeds doet 'ie het goed...dus ik ben benieuwd. Luistert het temperatuurverschil tussen de starter en het wort trouwens nog nauw?

Lijkt me niet.  Eigenlijk wil je dat de gist niet teveel schrikt, dus grote temperatuur verschillen wil je voorkomen.  Maar ze kunnen wel wat hebben hoor.

Ik zou wel mijn starter bij een veilige temperatuur vergisten (bij mij in de keuken is het denk ik de meeste tijd onder 20 graden), je wilt eigenlijk zo weinig mogelijk de smaak van je uiteindelijke bier beïnvloeden.  Daarna zet ik de starter in de koelkast, dan slaat de gist neer tot een slurrie.  Op brouwdag haal ik de fles uit de koelkast en giet de bovenstaande wort af.  Meestal neem ik een klein gedeelte van de kokende wort apart en giet die, afgekoeld, bij de starter.  Kunnen ze alvast een paar uur aan de nieuwe omgeving wennen.

Ruikt het lekker, je vergisting?

Jacques

Ik voeg mijn afgegoten starter goed gekoeld (zo'n 4 tot 6 ºC) bij het wort. De vergisting begint daarna na zo'n 6 tot 8 uur. Overigens is het moment van het zichtbaar starten van de vergisting sterk afhankelijk van de hoeveelheid gist die je toevoegt. Net als de intensiteit van de vergisting die daarna volgt.

Zoals ik al in ander topic heb aangeven ben ik  gelet op mijn ervaringen niet zo bang voor een temperatuurshock. Naar mijn idee heb je veel meer problemen met een starter die op kamertemperatuur heeft gestaan en waarbij de gistcellen ingeteerd hebben op hen reservestoffen omdat er geen voeding meer voorhanden was. Door een starter goed koud te bewaren leg je de stofwisseling van de gist stil en blijven de reservestoffen behouden. Volgens de brouwwetenschap heeft de gist bedoelde reservestoffen nodig voor de aanmaak van nieuwe gistcellen.

karel

Hallo,

Ik ben ook een nieuwkomer.
Pas begonnen met brouwen, in China nog wel.
Hier is geen Brouwland en geen uitgebreid aanbod van malt, gist of hop.
Roeien met wat we hebben dus.

We hebbe een eerste brouwsel gemaakt met
pils malt, 4.5 kg,
caramel malt 0.5 kg,
20 liter
10 l spoelwater
13 gr korrelgist
18 liter wort.

eerst een halve litertje wort gemaakt voor een starter (volgens de leverancier hoefde dat niet)

SG van het wort voor gist toevoeging 1.076

De gist toegevoegd bij 25  ºC en een uur later bij het afgekoelde wort gegoten en belucht.

Voor de gisting twe recipienten van 20 literg gebruikt, half gevuld.
Eerst kwam de gisting goed op gang, schuim bek 1/2 van wort.

tweede dag was het ineens gedaan. Niks meer!

SG 1.044 zonder evolutie

Ik heb toen het wort overgeheveld met de bedoeling het zo te lageren.
Had ik eigenlijk beter niet gedaan, maar ik ben een beginner, en zo leren we.

Ik bleef maar piekeren! Van een bevriende brouwer hoorde ik dat hewt wort moet uitgisten omdat ik anders problemen kan krijgen in de flesjes.
Heb tenslotte het wort weer overgeheveld, zo schoon mogelijk, en heb opnieuw een starter gemaakt met verse gist, opnieuwieuw belucht, en nu maar wachten.

Was dit een miskleun?
Het wort ruikt en smaakt wel prima.

Alvast bedankt voor tips
Karel

Edgar

Je hebt niet genoeg gist toegevoegd. Een wort van 1.076 is enorm zwaar voor de gist. Die 13 gram zou minstens het... 3-voudige... -uit mijn hoofd, reken het anders na op MrMalty-, moeten zijn en in de korte tijd-en beperkte volume- dat je starter actief is geweest is er niet veel extra gist kunnen groeien. De vergistingsgraad is, zo hebben we deze week weer gedemonstreerd gezien in Jacques' experiment, startk afhankelijk van het entgetal, oftewel de hoeveelheid gistcellen per volume.
Ook is het aan te raden om bij zo'n zwaar wort enige vorm van gistvoeding toe te voegen. Je moet daar natuurlijk roeien met de riemen die je hebt, maar ook dan zijn er mogelijkheden. Een beetje di-ammoniumfosfaat met wat meegekookte gist doet al veel goeds.
Er is trouwens nog een in China brouwende brouwer op het forum actief, dus misschien kan je zijn berichten eens doorlezen voor tips.

Maareh... Eigenlijk had je hiervoor  even een nieuw topic moeten openen...

dennis

Citaat van: Jacques op 14-12-2010  23:05 uIk voeg mijn afgegoten starter goed gekoeld (zo'n 4 tot 6 ºC) bij het wort. De vergisting begint daarna na zo'n 6 tot 8 uur.
Ik zal eens niet zo moeilijk doen en de gist er een keer gewoon bij mikken.

Citaat van: karel op 16-12-2010  06:44 uEerst kwam de gisting goed op gang, schuim bek 1/2 van wort.
tweede dag was het ineens gedaan. Niks meer!
SG 1.044 zonder evolutie
Is het bier nu 2 dagen jong?  Waarom denk je dat de vergisting gestopt is?  De emmer is misschien niet hermetisch gesloten?

Jacques

Citaat van: dennis op 16-12-2010  08:04 uIk zal eens niet zo moeilijk doen en de gist er een keer gewoon bij mikken.

Door mij wordt altijd op tijd gestart met het aanmaken van een starter. Je weet immers nooit wanneer de starter echt goed actief is. Zeker als je gist opkweekt vanuit een ingevroren buisje of uit het depot van een vorig brouwsel. Bijna altijd (ook bij een pak Wyeast) kweek ik de gist door. Op het einde heb ik dan 2 tot 3 liter actieve starter. Deze starter gaat in zijn geheel in de koelkast en wordt daar snel afgekoeld tot zo'n 4 ºC.
Op de  brouwdag neem ik de gist uit de koelkast vlak voor dat ik het wort in in mijn gistvat laat lopen. Dat moet ook wel want de starter moet dan plaats maken voor mijn cilinderconisch gistvat. De starter warmt dan een klein beetje op maar is nog steeds goed koud als ik deze afgiet. Koud gaat de gist bij het wort.

rumour

Citaat van: Edgar op 16-12-2010  07:27 uEr is trouwens nog een in China brouwende brouwer op het forum actief, dus misschien kan je zijn berichten eens doorlezen voor tips.

Die heeft 'ie reeds gevonden  8). Ik heb door Karel ook nog een zeer actieve Chinees gevonden die het thuisbrouwen promoot die me zelfs wist te vertellen dat ik in mijn stad niet de enige ben. Het gaat toch niet ineens gezellig worden  >:D

karel

Leuk wordt het zeker :nut:
Maar mijn bier doet het nog steeds niet. :'(
We zitten hier met een koudegolf, 5 ºC en geen verwarming in de huizen hier in Xiamen.
Ik probeer de temperatuur op te houden door mijn vat in de koelkast te zetten en bij te blazen met een haardroger.
Het probleem is waarschijnlijk mijn gebrek aan ervaring.
Het vat was goed gesloten maar het werd erg warm, tegen 28 ºC heb ik even gekoeld en ben erg geschrokken van se snelheid van mijn koelkast. Het zakte tot bijna 10 graden en toen viel alles stil.
Het weer is hier ook met 15 graden gezakt. Erg moeilijk te controleren.

Bedankt voor de tips jongens.

Volgende week ben ik België en koop ik alvast een voorraadje gist die GIST is.

rumour

Je jaagt het gist wel op een achtbaan van temperaturen. Ik kan me zo voorstellen, ook met een hoog start SG, dat je gist dat niet écht prettig vindt. Ook kwam het gist waarschijnlijk uit een grotere verpakking zoals je al eerder aangaf, dus heb je ook nog te maken met mogelijke houdbaarheidsfactoren die niet optimaal waren. Probeer eens een paar dagen een constante temperatuur te houden van rond de 20-22 ºC en kijk of je dan weer activiteit waarneemt.

De temperaturen kunnen hier redelijk schommelen in China en zonder verwarming ook binnenshuis. Ik heb er zelf ook vaak last van en heb daarom standaard een verwarmingsmat klaar liggen (eigenlijk geschikt als knuffelmuur voor een reptiel, maar bij mij heeft 'ie een andere functie). Ik heb het overigens nooit hoeven gebruiken omdat ik in het deel van China woon waar ze wel stadsverwarming hebben.  ::)

Vergelijkbare Topics (7)

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.