Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Tripel recept

Gestart door keescornelisse, 16-05-2020 13:04 u

Vorige topic - Volgende topic

keescornelisse

Voor onze (we werken met z'n 2'en) volgende brouwsessie willen we een tripel bier gaan brouwen. Onze werkwijze: we bedenken beiden een favoriet bier van dat soort en proberen daar ergens tussenin te komen. Dit moet een compilatie van de Westmalle tripel en de Tripel Karmeliet worden. Ik twijfel nog over de sinaasappelschil. Nog tips?

BrouwHulp Recept uitdraai

Basis
OmschrijvingWaarde
BierstijlTripel
Volume25,0 l
Begin SG1,092 SG
Berekende kleur (Morey)17 EBC
Berekende bitterheid (Rager)28 IBU
Brouwzaalrendement75,0 %
Kooktijd75 min.

Water en brouwzouten
HoeveelheidIngrediënt
25,00 lWater
11,64 lSpoelwater

Vergistbare ingrediënten
HoeveelheidNaamMouterijKleur%
4,75 kgPilsmoutDingemans3 EBC47,5 %
2,50 kgTarwemout. lichtWeyermann4 EBC25,0 %
1,25 kgCara-hellWeyermann25 EBC12,5 %
0,75 kgHavervlokkenSupermarkt2 EBC7,5 %
0,75 kgKristalsuikerSupermarkt0 EBC7,5 %

Maischschema
OmschrijvingTemperatuurStap tijdRust tijdBeslagdikte
Beta-amylaserust62,0 °C1 min.10 min.2,7 l/kg
Alfa-amylaserust72,0 °C15 min.45 min.2,7 l/kg
Uitmaischen78,0 °C10 min.5 min.2,7 l/kg

Hop
HoeveelheidNaamType% alfazuurKooktijd/toevoegingIBU
22,8 gMagnumbellen10,7%75 min.26,0 IBU
37,5 gSaazpellets3,4%5 min.2,5 IBU

Overige ingrediënten
HoeveelheidNaamTypeGebruik
7,50 gKardemonspecerijkoken
7,50 gKorianderzaadspecerijkoken
12,50 gSinaasappelschil, zoetkruidkoken

Gist
HoeveelheidNaamType
starterSafale Abbaye (BE-256)bovengist

GvB84

Ik zou de kardemom terugschroeven tot enkele pitjes (dus niet de peultjes). Dit is een heel erg sterk specerij.

Oxhead

Het start SG is te hoog want de be256 gist ver uit. Zo kom je boven de 10%. Rond de 1080 is hoog genoeg voor een tripel in stijl.
Verder zou ik zelf nooit kardemom gebruiken. Maar dat is persoonlijk.
 Ook zou ik zelf de Magnum vervangen door een aromahop met een lager alfazuur zodat je meer hopmassa in je bier krijgt bij dezelfde bitterheid. Dit werkt schuimpositief.

10 minuten maischen op 62 graden is te kort en 45 minuten op 72 onnodig. Een half uur 0p 62 en 72 is voldoende.

keescornelisse

Oke, dat zijn beide nuttige tips. Ik ga er in mee door weinig kardemon te gebruiken, maar wel iets. Anders "missen" we iets van de typische Karmeliet smaak. @Oxhead: kan ik simpelweg mijn moutstort verlagen voor een lager SG? Het doel is rond die 9.5%, maar dat komt niet heel nauw. Ik wil wel voorkomen dat de alcohol te veel overheerst in de smaak.

Gerb

Misschien een herhaling van bovenstaande reacties, maar kardemom kan je bier verschrikkelijk verpesten. Het geeft gauw een parfummige smaak.

De gist lijkt me een beetje een mindere keuze. Als ik het bier zo zie, lijkt dit eerder een Hoegaarden Grand Cru en zou ik eerder een witbiergist of Chimaygist gebruiken en dan ook de dichtheid nog te laten zakken tot max 1070 en de bitterheid tot max 20 IBU.

Heuvinger brouwerij

Citaat van: Gerb op 17-05-2020  17:40 uMisschien een herhaling van bovenstaande reacties, maar kardemom kan je bier verschrikkelijk verpesten. Het geeft gauw een parfummige smaak.
Ik heb een keer kardemom gebruikt.
Nooit weer kardemom, ik vind het absoluut niet lekker!
Ik denk dat de rest in de stookketel vedwijnt.

IONOX

Heb nu 3 keer met kardemom gebrouwen en wij zijn er van af gestapt. Verschillende hoeveelheden gemalen kardemom toegepast. Bij 1 gram kardemom per 10 liter was het een fijn accent, duidelijk merkbaar maar toch niet helemaal wat we in het bier wilde. Vervolgens naar 0,75 gram per 10 liter gegaan en dit was beter. Je proeft dan een hele lichte noot die het bier prima complementeerde. Toch denk ik dat er betere kruiden zijn om mee te werken (of helemaal geen kruiden).

GvB84

Koop een Grolsch kruidige tripel. Als je die lekker vindt, lust je kardemom in je bier.
Ik vind het een lekker bier maar ik ken ook veel mensen die het heel smerig vinden. Dat zit hem in de kardemom. Blijkbaar vinden mensen dat of lekker of smerig...

Oxhead

Citaat van: GvB84 op 17-05-2020  20:49 uKoop een Grolsch kruidige tripel. Als je die lekker vindt, lust je kardemom in je bier.
Ik vind het een lekker bier maar ik ken ook veel mensen die het heel smerig vinden. Dat zit hem in de kardemom. Blijkbaar vinden mensen dat of lekker of smerig...
Ik weet al jaren dat ik het smerig vind. ;)

jpt

Citaat van: GvB84 op 16-05-2020  15:42 uIk zou de kardemom terugschroeven tot enkele pitjes (dus niet de peultjes). Dit is een heel erg sterk specerij.

Dit snap ik nu nooit hè. Als je toch niet helemaal zeker weet wat een kruid doet. Waarom pak je dan niet een deel van je kokende wort en maak je een extract, wat je ook weer kunt verdunnen met de rest. Dan heb je een veel beter idee van de smaakstoffen en kun je gerichter werken.

GvB84

Citaat van: jpt op 17-05-2020  23:31 uDit snap ik nu nooit hè. Als je toch niet helemaal zeker weet wat een kruid doet. Waarom pak je dan niet een deel van je kokende wort en maak je een extract, wat je ook weer kunt verdunnen met de rest. Dan heb je een veel beter idee van de smaakstoffen en kun je gerichter werken.

Ik begrijp de methode. Ik begrijp alleen niet waarom je dit plaatst als reactie op mijn post...

joenedu

We hebben laatst een tripel gebrouwen met zo'n 4 pitjes kardemom op iets meer dan 20 liter, dat is erg lekker geworden. Wij houden wel van de smaak.

hobbybob

Citaat van: IONOX op 17-05-2020  19:23 uHeb nu 3 keer met kardemom gebrouwen en wij zijn er van af gestapt. Verschillende hoeveelheden gemalen kardemom toegepast. Bij 1 gram kardemom per 10 liter was het een fijn accent, duidelijk merkbaar maar toch niet helemaal wat we in het bier wilde. Vervolgens naar 0,75 gram per 10 liter gegaan en dit was beter. Je proeft dan een hele lichte noot die het bier prima complementeerde. Toch denk ik dat er betere kruiden zijn om mee te werken (of helemaal geen kruiden).
De fout is gemalen, volgende keer kneusen en 10 min meekoken daarna verwijderen.

IONOX

Waarom is gekneusde kardemom beter dan gemalen?

keescornelisse

Bij het kneuzen komt de aroma beter geproportioneerd vrij en kun je het ook nog filteren.

We gaan 4 kardemon pitjes kneuzen, ik hou wel van die smaak, maar het moet niet overdreven worden.

@Oxhead welke hop zou je dan adviseren ipv Magnum?

Oxhead

Citaat van: keescornelisse op 24-05-2020  09:18 uBij het kneuzen komt de aroma beter geproportioneerd vrij en kun je het ook nog filteren.

We gaan 4 kardemon pitjes kneuzen, ik hou wel van die smaak, maar het moet niet overdreven worden.

@Oxhead welke hop zou je dan adviseren ipv Magnum?

Styrian Goldings of Hallertau mittelfruh bijvoorbeeld.

Vergelijkbare Topics (7)

5326

Reacties: 26
Gelezen: 11391

36961

Reacties: 2
Gelezen: 1585

31566

Reacties: 4
Gelezen: 1450

26984

Reacties: 15
Gelezen: 7091

13488

Gestart door goom

Reacties: 23
Gelezen: 8921

43331

Reacties: 15
Gelezen: 2201

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.