Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Wakatu SMASH gebaseerd op recept voor blond

Gestart door xaos, 16-09-2019 15:39 u

Vorige topic - Volgende topic

xaos

Graag jullie mening over het onderstaande recept. Dit recept
https://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,1649.msg238476.html#msg238476
inspireerde mij om een SMASH "blond" te proberen. Dit is de eerste keer dat ik een SMASH probeer.

Ik heb een restant Wakatu liggen die ik hiervoor wil gebruiken. Hoewel geinspireerd door een Belgsiche Blond, is mijn doel absoluut niet om stijl conform te zijn, het moet gewoon lekker worden. Het gebruik van suiker en Pilsmout is wel door de stijl geinspireerd.

Mijn twijfelpunt is een beetje of 100% Pils wel genoeg body biedt. Iemand hier ervaring mee?

Verder was ik van plan in twee gistvaten te vergisten, een met Wyeast 1214 (als deze te vekrijgen is, momenteel niet) en een met Wyeast 1968 London ESB. Gewoon omdat het kan, en leuk om te vergelijken  :)

BrouwHulp Recept uitdraai

Basis
OmschrijvingWaarde
Kenmerk
Naam recept0009 - Smash wakatu
Brouwdatum
BierstijlBlond
Volume28,0 l
Begin SG1,064 SG
Berekende kleur (Morey)8 EBC
Berekende bitterheid (Rager)24 IBU
Brouwzaalrendement72,0 %
Kooktijd60 min.

Waterprofiel behandeld water
CaMgNaHCO3ClSO4
12 mg/l2 mg/l27 mg/l74 mg/l12 mg/l15 mg/l

Vergistbare ingrediënten
HoeveelheidNaamMouterijKleur%
7,00 kgPilsmoutDingemans3 EBC90,9 %
0,70 kgKristalsuikerSupermarkt0 EBC9,1 %

Maischschema
OmschrijvingTemperatuurStap tijdRust tijdBeslagdikte
63,0 °C1 min.60 min.4,0 l/kg
72,0 °C1 min.15 min.4,0 l/kg
78,0 °C1 min.10 min.4,0 l/kg

Hop
HoeveelheidNaamType% alfazuurKooktijd/toevoegingIBU
20,0 gWakatupellets8,1%first wort hop21,0 IBU
10,0 gWakatupellets8,1%5 min.1,6 IBU
20,0 gWakatupellets8,1%koudhop0,0 IBU
10,0 gWakatupellets8,1%whirlpool1,6 IBU

Gist
HoeveelheidNaamType
1,0 pak(ken)Belgian Ale Yeast (1214)bovengist

Alle feedback welkom!

Hay

Koen S

Als je bang bent voor te weinig body, zou ik de suiker eruit laten. Verder IBU wat verhogen en zeker veel meer late hop, dat geeft ook wat meer mondgevoel en een zachtere bitterheid. Maar dit is allemaal persoonlijke smaak.

xaos

Citaat van: Hay op 16-09-2019  18:25 uDenk dat het goed kan kijk maar is hier:
https://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,37509.msg567575.html#msg567575

Is weliswaar een tripel maar toch.

Dank voor de link, zeker interessant een tripel met Cascade!

xaos

Citaat van: Koen S op 16-09-2019  19:13 uAls je bang bent voor te weinig body, zou ik de suiker eruit laten. Verder IBU wat verhogen en zeker veel meer late hop, dat geeft ook wat meer mondgevoel en een zachtere bitterheid. Maar dit is allemaal persoonlijke smaak.

Dank je voor de feedback, ben het met je eens dat de IBU wel iets hoger kunnen. misschien nog een extra hopgift op 15 of 10 minuten.

Het idee van suiker was dat dit toch een invloed heeft op de smaak en vaak gebruikt wordt in Belgisch blond. Misschien moet ik overwegen om de verhouding nog iets meer richting Pils te trekken (of toch gewoon 100%).

Hay

Citaat van: xaos op 16-09-2019  21:30 uDank voor de link, zeker interessant een tripel met Cascade!

Daarmee bedoelde ik iet dat je Casade moest nemen, maar wilde je er op wijzen dat het met de body wel goed zit met alleen maar pilsmout.

xaos

Citaat van: Hay op 16-09-2019  22:09 uDaarmee bedoelde ik iet dat je Casade moest nemen, maar wilde je er op wijzen dat het met de body wel goed zit met alleen maar pilsmout.

Zo had ik het ook niet opgevat  :) ik vind het vooral interessant omdat ik ook nog een voorraadje Azacca heb liggen, volgens mij zou dat recept voor die Tripel ook best wel eens kunnen werken met Azacca... Maar goed eerst dit bier maar eens brouwen.

:proost:

Guppie

Misschien niet correct, maar mijn idee van een smash  is single malt en single hop. Dat doe je, maar is het nog wel single? Als je suiker toevoegt?

Biertje1985

Citaat van: Guppie op 16-09-2019  22:37 uMisschien niet correct, maar mijn idee van een smash  is single malt en single hop. Dat doe je, maar is het nog wel single? Als je suiker toevoegt?
Het is toch bier, dan maakt het naampje weinig uit toch?

Ik zou er een Duvel gist gebruiken, die vind ik persoonlijk wel passen bij een wat hoppiger bier. (Mangrove M41 ook mogelijk)
Dan de bitterheid verhogen tot ongv 32 IBU, de wirlpool minimaal verdubbelen en de koudhop verhogen naar wellicht 80 gram.
Lekker, ik brouw ieder jaar een vergelijkbaar bier (belgian strong ale) en deze wordt altijd erg goed ontvangen.

Hay

Klopt ik heb het bier uit bovenstaande link nagebrouwen met de m-41 is echt superlekker geworden.

@ Guppie de naam zegt het al singel malt singel hop dat doet ie toch.

@ Xaos  :proost: hupsakee gewoon brouwen.

xaos

Citaat van: Guppie op 16-09-2019  22:37 uMisschien niet correct, maar mijn idee van een smash  is single malt en single hop. Dat doe je, maar is het nog wel single? Als je suiker toevoegt?

Kun je inderdaad over discussiëren, er zit in ieder geval 1 mout soort en 1 hop soort in. Of het uiteindelijk echt een pure smash is maakt me niet zo veel uit om eerlijk te zijn, als het maar smaakt. Mijn idee was vooral om eens een heel simpel recept te maken in plaats van steeds 5+ mout soorten en minstens drie verschillende hoppen. Ik denk dat het zeker een leerzame ervaring wordt.

:proost:

xaos

Citaat van: Biertje1985 op 17-09-2019  07:46 uIk zou er een Duvel gist gebruiken, die vind ik persoonlijk wel passen bij een wat hoppiger bier. (Mangrove M41 ook mogelijk)

Welke gist precies was ik nog niet helemaal uit, ik neem je suggesties mee, dank dat voor.

Die Belgian strong die je maakt, hoe zit die qua OG / alcohol percentage?

xaos

Citaat van: Hay op 17-09-2019  09:11 u@ Xaos  :proost: hupsakee gewoon brouwen.

Dat is het plan  :)
Nu nog even een beschikbare dag vinden, dat is meestal de bottleneck met twee jonge kinderen thuis...

Biertje1985

Citaat van: xaos op 17-09-2019  09:51 uWelke gist precies was ik nog niet helemaal uit, ik neem je suggesties mee, dank dat voor.

Die Belgian strong die je maakt, hoe zit die qua OG / alcohol percentage?
Ik ga meestal wat lager zitten dan Duvel, Pilsmout met 15% suiker en soms een 5% tarwe voor wat exta body en shuimhoudbaarheid.
uit mijn hoofd was het geloof ik 1069, als je de Duvel strain ruim pitcht zou hij door moeten kunnen gaan tot SG 1004 (Droog dus)
En dan zit je toch al in de 8%!
Maar garantie is er niet want er zit meestal rond de 1030/1025 een vertraging in de vergisting, dat is het moment dat ik de temp verhoog tot 27 graden. Ik ben nu niet thuis anders had ik het recept graag gedeeld. Ieder jaar maak ik een versie met een andere hop, vorig jaar Mandarina Bavaria
en dit jaar Galaxy. Die van vorig jaar was zeer goed (al zeg ik het zelf), die keg is in 1 avond op gegaan, een memorabel en veel besproken avond want het is een gevaarlijk doordrinkbaar bier.

Ik moet er wel bij zeggen dat ik doorgaans een styrian golding en Saaz combinatie gebruik voor het bitteren.

Een Belgische sterke ale zit qua recept niet ver van een Tripel af en is doorgaans beter doordrinkbaar. En ik hou nou eenmaal niet van die Belgische sterke fenolische bieren.

Vergelijkbare Topics (7)

23363

Reacties: 22
Gelezen: 5781

32770

Reacties: 5
Gelezen: 1720

715

Gestart door Edgar

Reacties: 17
Gelezen: 9235

41634

Reacties: 29
Gelezen: 4343

29863

Gestart door Brouwers

Reacties: 0
Gelezen: 1793

38732

Reacties: 14
Gelezen: 3307

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.