Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Tips over mijn eerste recept in BrouwHulp

Gestart door Frank Cameron, 11-07-2017 21:53 u

Vorige topic - Volgende topic

Frank Cameron

Dag Brouwers,

Zojuist heb ik voor het eerst een recept gemaakt in BrouwHulp. Ik vond het nog een hele opgave en het zal mij niets verbazen als ik iets over het hoofd heb gezien of iets fout heb gedaan.

Mijn vriendin is dol op de Jopen Lentebier en ik wil iets brouwen wat daar een beetje op lijkt. Qua mout heb ik mij nu gebaseerd op info van  http://www.hobbybrouwen.nl/artikel/samenrec.html

Nu  mijn vraag:
Hebben jullie tips voor mij? Wat heb ik helemaal verkeerd, of juist aardig goed? Kom ik niet te bitter uit? 
Alle info is welkom!!

Groeten Frank

Het recept:

BrouwHulp Recept uitdraai

Basis
OmschrijvingWaarde
Kenmerk3
Naam receptXuewei's Lentebier
Brouwdatum11-07-2017
BierstijlPale Ale (American)
Volume22,8 l
Begin SG1,065 SG
Berekende kleur (Morey)12 EBC
Berekende bitterheid (Rager)45 IBU
Brouwzaalrendement75,0 %
Kooktijd70 min.

Water en brouwzouten
HoeveelheidIngrediënt
19,00 lWater uit Zutphen
14,91 lSpoelwater

Waterprofiel behandeld water
CaMgNaHCO3ClSO4
66 mg/l12 mg/l66 mg/l215 mg/l94 mg/l41 mg/l

Vergistbare ingrediënten
HoeveelheidNaamMouterijKleur%
3,311 kgSwaen AleDe Swaen7 EBC50,0 %
2,980 kgSwaen PilsnerDe Swaen3 EBC45,0 %
0,331 kgCara-pilsWeyermann4 EBC5,0 %

Maischschema
OmschrijvingTemperatuurStap tijdRust tijdBeslagdikte
Beta-amylaserust62,0 °C1 min.45 min.2,9 l/kg
Alfa-amylaserust72,0 °C15 min.10 min.2,9 l/kg
Uitmaischen78,0 °C10 min.5 min.2,9 l/kg

Hop
HoeveelheidNaamType% alfazuurKooktijd/toevoegingIBU
12,4 gCitrabellen12,0%60 min.18,9 IBU
12,4 gCascadebellen5,5%60 min.8,7 IBU
10,0 gCascadebellen5,5%15 min.1,9 IBU
10,0 gCitrabellen12,0%15 min.4,1 IBU
10,0 gCascadebellen5,5%5 min.1,2 IBU
10,0 gCitrabellen12,0%5 min.2,5 IBU
20,0 gCascadebellen5,5%0 min.2,3 IBU
20,0 gCitrabellen12,0%0 min.5,1 IBU

Overige ingrediënten
HoeveelheidNaamTypeGebruik
20,00 gKorianderzaadspecerijkoken

Gist
HoeveelheidNaamType
1,0 pak(ken)American Ale (1056)bovengist

Frank Cameron

Ik zie nu al dat er iets mis is gegaan... Ik woon in Groningen en er staat water uit Zutphen.. Maargoed, dat zal niet het grootste verschil zijn lijkt me.

Brouwers

Citaat van: Frank Cameron op 11-07-2017  21:55 uIk zie nu al dat er iets mis is gegaan... Ik woon in Groningen en er staat water uit Zutphen.. Maargoed, dat zal niet het grootste verschil zijn lijkt me.
Komt door het waterprofiel. Aangezien Adrie uit Zutphen komt staat het in BrouwHulp daar standaard op ingesteld. Als je met waterbehandeling aan de slag wil middels BrouwHulp zul je even het waterprofiel van Groningen moeten invoeren onder databanken - water. Deze gegevens kan je vaak opvragen bij de waterleverancier. Als je er niks mee doet zou ik me er verder niet druk over maken.

tdp

Frank,

Als ik de site van Jopen raadpleeg krijg ik de volgende gegevens:
gebruikte hop
•Cascade
•Wakatu
•Aurora

Bitterheid 40 IBU
Plato 17 graden
Alchohol: 7%

Begin SG zit dan rond de 1.070, eind SG 1.017 tooltje

Verder lekker brouwen inderdaad, zou misschien iets meer hop richting eind verplaatsen, kun je de IBU's ook wat naar beneden krijgen

Frank Cameron

Citaat van: tdp op 11-07-2017  22:51 uFrank,

Als ik de site van Jopen raadpleeg krijg ik de volgende gegevens:
gebruikte hop
•Cascade
•Wakatu
•Aurora

Bitterheid 40 IBU
Plato 17 graden
Alchohol: 7%

Begin SG zit dan rond de 1.070, eind SG 1.017 tooltje

Verder lekker brouwen inderdaad, zou misschien iets meer hop richting eind verplaatsen, kun je de IBU's ook wat naar beneden krijgen

Dag tdp,

Dank voor je reactie. Ik heb ook op de site gekeken en heb er totaal overheen gekeken... Heb alleen het inleidende tekstje gezien.
Ik ga de hop soorten aanpassen!

Groet Frank

Frank Cameron

Dank voor jullie reacties!

Weet iemand ook wat een "normale hoeveelheid" korianderzaad is per 20 liter bier?

Frank Cameron

Ook dat lees ik net op het forum.. Tot 5 gram korianderzaad op 20 L zou goed in proportie zijn.

tdp

Ik denk dat je in dit bier wel tot 10 gram op 20 liter kunt gaan maar dat is ook deels persoonlijke voorkeur (kan met het bier niet helemaal voor de geest halen maar vond het wel een erg lekker biertje!)

Frank Cameron

Heb het recept iets aangepast, andere hop soorten gebruikt.
De Wakata kent BrouwHulp blijkbaar niet, in plaats daarvan geeft hij de optie Riwaka. Ook uit Nieuw-Zeeland dus heb deze maar gebruikt.

Recept:

BrouwHulp Recept uitdraai

Basis
OmschrijvingWaarde
Kenmerk3
Naam receptXuewei's Lentebier
Brouwdatum11-07-2017
BierstijlPale Ale (American)
Volume22,8 l
Begin SG1,072 SG
Berekende kleur (Morey)14 EBC
Berekende bitterheid (Rager)40 IBU
Brouwzaalrendement70,0 %
Kooktijd70 min.

Water en brouwzouten
HoeveelheidIngrediënt
19,00 lWater uit Zutphen
16,16 lSpoelwater

Waterprofiel behandeld water
CaMgNaHCO3ClSO4
66 mg/l12 mg/l66 mg/l215 mg/l94 mg/l41 mg/l

Vergistbare ingrediënten
HoeveelheidNaamMouterijKleur%
3,929 kgSwaen AleDe Swaen7 EBC50,0 %
3,536 kgSwaen PilsnerDe Swaen3 EBC45,0 %
0,393 kgCara-pilsWeyermann4 EBC5,0 %

Maischschema
OmschrijvingTemperatuurStap tijdRust tijdBeslagdikte
Beta-amylaserust62,0 °C1 min.45 min.2,4 l/kg
Alfa-amylaserust72,0 °C15 min.10 min.2,4 l/kg
Uitmaischen78,0 °C10 min.5 min.2,4 l/kg

Hop
HoeveelheidNaamType% alfazuurKooktijd/toevoegingIBU
11,3 gCascadebellen5,5%60 min.7,7 IBU
10,9 gAurorabellen8,2%60 min.11,0 IBU
9,4 gRiwakabellen5,2%60 min.6,1 IBU
15,0 gCascadebellen5,5%15 min.2,7 IBU
15,0 gAurorabellen8,2%15 min.4,1 IBU
15,0 gRiwakabellen5,2%15 min.2,6 IBU
15,0 gCascadebellen5,5%0 min.1,7 IBU
15,0 gAurorabellen8,2%0 min.2,5 IBU
15,0 gRiwakabellen5,2%0 min.1,6 IBU

Overige ingrediënten
HoeveelheidNaamTypeGebruik
5,00 gKorianderzaadspecerijkoken

Gist
HoeveelheidNaamType
1,0 pak(ken)American Ale (1056)bovengist

Jules

Ook hier de tip: kijk even naar de instelling van BrouwHulp voor de bitterheids berekenmethode.
Je hebt deze op Rager staan: een bier dat onder rager als bitter wordt gekenmerkt, is zoet als je dezelfde hopgift berekend met Tinseth.

Zelf vind ik Tinseth in BrouwHulp het beste weergeven wat ik proef: het maakt in getal ook zo'n 15 punten uit....

Frank Cameron

Citaat van: Jules op 15-07-2017  11:10 uOok hier de tip: kijk even naar de instelling van BrouwHulp voor de bitterheids berekenmethode.
Je hebt deze op Rager staan: een bier dat onder rager als bitter wordt gekenmerkt, is zoet als je dezelfde hopgift berekend met Tinseth.

Zelf vind ik Tinseth in BrouwHulp het beste weergeven wat ik proef: het maakt in getal ook zo'n 15 punten uit....

Dat is een goede tip! Dank, ik had geen idee dat er blijkbaar verschillende schalen zijn om bitterheid aan te geven.
Ik heb het meteen aangepast en zie inderdaad dat ik meer hop moet toevoegen om bitterheid te krijgen.

tanteemmie

Ik ben eigenlijk heel erg benieuwd of dit recept een beetje in de buurt kwam, of minstens zo lekker is als het Jopen lentebier. Ik wil deze namelijk zelf ook gaan brouwen.

Takkie83

Laat hier vooral weten wat je bevindingen zijn! Van zowel je brouwproces als smaakimpressies. Ik ken het bier niet maar zal het eens in huis halen. De Mooie Nel van Jopen vind ik echt top namelijk.

Sjaak_Deventer

Je kan Wakatu gewoon in BrouwHulp toevoegen!

Ga je nog iets aan je watersamenstelling doen?

Frank Cameron

Beste brouwers,

Dit topic is van 2017, vandaar dat ik het niet eerder heb gezien dat er weer reacties op waren. Dus een beetje een late reactie van mij..

Ik heb het recept 2 maal gebrouwen. De 2e keer met een beter resultaat.
Inmiddels heb ik het waterprofiel van Groningers water in BrouwHulp en voeg ik ook brouwzouten toe.

Ik was erg tevreden met de bieren maar in alle eerlijkheid kwam het niet echt in de buurt van Jopen Lentebier.
Waar ik veel tegen aanloop met IPA achtige bieren is dat ik vooral veel bitterheid krijg maar niet de hoparoma's die ik juist graag wil.
Inmiddels voeg ik steeds meer hop toe aan eind van de kook en dryhop ik ook regelmatig, toch krijg ik ook hiermee niet helemaal het gewenste effect.

Mochten jullie tips hebben hoor ik het graag.

Groeten Frank

L.win

Citaat van: Frank Cameron op 27-02-2020  20:58 uBeste brouwers,

Dit topic is van 2017, vandaar dat ik het niet eerder heb gezien dat er weer reacties op waren. Dus een beetje een late reactie van mij..

Ik heb het recept 2 maal gebrouwen. De 2e keer met een beter resultaat.
Inmiddels heb ik het waterprofiel van Groningers water in BrouwHulp en voeg ik ook brouwzouten toe.

Ik was erg tevreden met de bieren maar in alle eerlijkheid kwam het niet echt in de buurt van Jopen Lentebier.
Waar ik veel tegen aanloop met IPA achtige bieren is dat ik vooral veel bitterheid krijg maar niet de hoparoma's die ik juist graag wil.
Inmiddels voeg ik steeds meer hop toe aan eind van de kook en dryhop ik ook regelmatig, toch krijg ik ook hiermee niet helemaal het gewenste effect.

Groeten Frank

Als je bier te bitter is, lijkt mij de beste optie om de vroege hopgiften(bitter) kleiner te maken en de late hopgiften(aroma) te vergroten.
Blijf binnen de ibu marges die BrouwHulp geeft. 

Neetje

Citaat van: L.win op 27-02-2020  22:53 uAls je bier te bitter is, lijkt mij de beste optie om de vroege hopgiften(bitter) kleiner te maken en de late hopgiften(aroma) te vergroten.
Blijf binnen de ibu marges die BrouwHulp geeft.

En de hopbitterheid goed invoeren. Hier heb ik Wakatu van 6,7%. In bovenstaand recept is de Riwaka 6,1%. Dus voorzicht met inzetten van een andere hop als indicatie.
die 15 minuten naar een kleine 10 terug brengen icm vlamuit hop.

tanteemmie

Ben je wel gelijk gebleven aan bovenstaand recept, of heb je nog een aanpassing gedaan?
En lijkt het in de verste verte niet erop, of wel een beetje? En wat zijn dan de grote verschillen?

BrouwMout.nl

Citaat van: Frank Cameron op 27-02-2020  20:58 uInmiddels voeg ik steeds meer hop toe aan eind van de kook en dryhop ik ook regelmatig, toch krijg ik ook hiermee niet helemaal het gewenste effect.

Hoe lang is je hopstand na de vlamuit gift? Jopen brouwt in flinke volumes en dan kan whirlpoolen makkelijk een half uur of langer duren. Bij een 20 liter brouwsel is de neiging groot om na 5 minuten al te gaan koelen.
Probeer eens een langere hopstand om een goed basisaroma op te bouwen, waarop je koudhoparoma dan kan shinen.

Frank Cameron

Citaat van: tanteemmie op 29-02-2020  10:59 uBen je wel gelijk gebleven aan bovenstaand recept, of heb je nog een aanpassing gedaan?
En lijkt het in de verste verte niet erop, of wel een beetje? En wat zijn dan de grote verschillen?

Ik kan me dat niet meer echt herinneren.

Maar meer in zijn algemeenheid bedoel ik vind ik het lastig om de fruitigheid van sommige IPA's te benaderen.

Frank Cameron

Citaat van: BrouwMout.nl op 29-02-2020  13:13 uHoe lang is je hopstand na de vlamuit gift? Jopen brouwt in flinke volumes en dan kan whirlpoolen makkelijk een half uur of langer duren. Bij een 20 liter brouwsel is de neiging groot om na 5 minuten al te gaan koelen.
Probeer eens een langere hopstand om een goed basisaroma op te bouwen, waarop je koudhoparoma dan kan shinen.

Meestal doe ik de vlamuit gift en begin dan langzaam te koelen. Ik laat de hop er dan in tot het is gekoeld.

Frank Cameron

Citaat van: Neetje op 27-02-2020  23:18 uEn de hopbitterheid goed invoeren. Hier heb ik Wakatu van 6,7%. In bovenstaand recept is de Riwaka 6,1%. Dus voorzicht met inzetten van een andere hop als indicatie.
die 15 minuten naar een kleine 10 terug brengen icm vlamuit hop.

Het lukt mij nooit om het percentage alfazuur aan te passen bij de hopsoort, lukt dat jou wel?

Rob.Erto

Dat kun je aanpassen in de hop database.

Neetje

Citaat van: Frank Cameron op 01-03-2020  20:34 uHet lukt mij nooit om het percentage alfazuur aan te passen bij de hopsoort, lukt dat jou wel?

Je kunt in BrouwHulp de hop opnieuw toevoegen en/of wijzigen. Daarna in je recept toevoegen en alles wordt perfect berekend.
Let wel, ook de opgegeven Alfa zuren zijn nooit perfect maar komen aardig in de buurt.

Frank Cameron

Dank, dat zal ik eens gaan proberen.

Vergelijkbare Topics (7)

43684

Reacties: 1
Gelezen: 609

37217

Reacties: 41
Gelezen: 10381

30789

Reacties: 16
Gelezen: 4284

33003

Gestart door Mario72

Reacties: 41
Gelezen: 10575

26075

Reacties: 19
Gelezen: 6102

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.