Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Aanpassingen recept zoethout porter

Gestart door de badkamer, 16-10-2015 20:18 u

Vorige topic - Volgende topic

de badkamer

Beste mensen,

Inmiddels zijn er een aantal brouwsels volgens de boeken gebrouwen en nu wil ik een recept aanpassen naar mijn eigen smaak. Ik wil van de week het onderstaande recept gaan brouwen en heb daar een paar vragen over:

Recept gegevens
batch grootte:   10 l.
alcohol percentage:   5.3 %
begin SG:   1055
eind SG:   1015
EBC (kleur):   0.0
EBU (bitterheid):   25.0
Ingrediënten
ingrediënt   hoeveelheid   kooktijd   waarde   merk / leverancier
Pilsmout (3 EBC)   2 kg.       3 EBC   
Caramout (120 EBC)   120 g.       120 EBC   
Chocolademout (800 EBC)   30 g.       800 EBC   
Tarwemout (4 EBC)   100 g.       4 EBC   
Northern Brewer   11 g.   90 min.   8.5 α   
Fuggles   10 g.   15 min.   5 α   
Zoethoutpoeder   5 g.   15 min.       
Yeasthead Delta E   1 zakje           
maischschema
54 °C   61 °C   72 °C   78 °C
10 min.   30 min.   20 min.   1 min.

Ik wil graag het alcoholpercentage verhogen naar ongeveer 7,5%, moet ik dan meer suiker toevoegen of extra mout en aan welke hoeveelheden moet ik dan denken?

Is het beter om zoethoutstokjes ipv poeder te gebruiken?

Heeft iemand ervaring met dit (of een soortgelijk) recept en is het aan te raden om er ook wat steranijs aan toe te voegen?

Met brouwerige groet,

Jamie

wilbertd

Citaat van: de badkamer op 16-10-2015  20:18 uInmiddels zijn er een aantal brouwsels volgens de boeken gebrouwen en nu wil ik een recept aanpassen naar mijn eigen smaak. Ik wil van de week het onderstaande recept gaan brouwen en heb daar een paar vragen over:

Ik wil graag het alcoholpercentage verhogen naar ongeveer 7,5%, moet ik dan meer suiker toevoegen of extra mout en aan welke hoeveelheden moet ik dan denken?

Is het beter om zoethoutstokjes ipv poeder te gebruiken?

Heeft iemand ervaring met dit (of een soortgelijk) recept en is het aan te raden om er ook wat steranijs aan toe te voegen?

Als je een recept wilt aanpassen wil ik je aanraden om wat gratis brouwsoftware te downloaden (zoals bijvoorbeeld BrouwVisie), je kunt dan eenvoudig met de hoeveelheden/ingrediënten spelen en zien wat het met het eindresultaat doet qua o.a. bitterheid, alcohol percentage en kleur.
Je kunt uiteraard zowel suiker als mout toevoegen om het alcohol percentage te verhogen. Hoeveel van welk mag je zelf weten. Suiker draagt verder niet bij aan de body, en juist daarom wordt het in bier met een hoog alcohol percentage wel toegevoegd om het beter door-drinkbaar te maken (tot bijvoorbeeld 10%)

Zelf heb ik met goed resultaat zoethout stokjes gebruikt en met mij velen, je kunt even zoeken hier naar de hoeveelheden.
Steranijs heb ik nooit eerder gebruikt, maar ik zou in een eerste 'eigen recept' niet te veel tegelijk uitproberen. Maar als je er zin in hebt, gewoon lekker doen natuurlijk :)

Het haasje

Uit ervaring weet ik:  Zoethout stukjes erbij = prima,  maar kijk uit met steranijs, dat spul gaat snel overheersen.
De combinatie zoethout (30 g op 20 L, 10 minuten meekoken) en steranijs (9 gram, verpulverd en 5 minuten meekoken) in een zoetige porter geeft een "trekdrop" sensatie. Het is een leuk experiment, maar weet dat niet iedereen dol is op bier met overheersende trekdrop smaak.
succes er mee

de badkamer

Dank jullie wel!

Ik heb inmiddels BrouwHulp geïnstalleerd en het recept aangepast met 700 gram bruine kandijsuiker en kom dan op een alcoholpercentage van 7,9%. Ik wacht een rondje met de steranijs om eerst te kijken wat voor effect de kandijsuiker heeft. Morgen de ingrediënten kopen en maandag aan de slag!

wilbertd

Vergelijkbare Topics (7)

40176

Reacties: 23
Gelezen: 3312

35077

Reacties: 14
Gelezen: 3292

30100

Gestart door Bart G

Reacties: 10
Gelezen: 4344

23166

Reacties: 5
Gelezen: 2882

4893

Reacties: 1
Gelezen: 1741

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.