Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Eerste eigen recept: Black Jade

Gestart door Peter_1981, 22-03-2015 14:38 u

Vorige topic - Volgende topic

Peter_1981

Hoi,

Hierbij mijn eerste poging tot het samenstellen van een eigen recept. Hieronder wat uitleg hoe ik tot het recept ben gekomen alsmede natuurlijk het daadwerkelijke recept. Sta open voor alle suggesties (moet nog wat dingen bestellen voor ik dit ga brouwen dus suggesties hoeven niet gelimiteerd te zijn tot wat ik beschikbaar heb).

Achtergrond
Veel van mijn vrienden en familie zijn niet zo'n fan van dondere biertjes. Ik wilde ze dus verrassen met een lekker doordrinkbaar (dus niet te hoog in alcohol) droog biertje met een hele donkere kleur. Bij mijn zoektocht kwam ik op een India Black Ale (of Black IPA of IBA). Zelf houd ik erg van IPA's(maar heb nog niet zoveel Black IPA's op dus dit leek me een leuk experiment) en die lekkere bitterheid past denk ik ook goed bij de smaak van zwarte mout.

Heb gekozen voor een eenstaps maisch op 65 graden, hetgeen volgens mij resulteert in een goed vergistbare wort (en dus een redelijk droog biertje). Zou het ook nog kunnen verlagen, maar wil nog wel een beetje body overhouden.

Mout
De basismout is pale ale mout. Heb er even over getwijfeld om dit enkel aan te vullen met ongeveer 5% ontbitterde zwarte mout, maar dacht dat dit wellicht te eenzijdig zou worden (enkel een bitter donker biertje zonder goede achtergrond smaken). Als achtergrond heb ik getwijfeld tussen Munich en Biscuit. Heb ze beide geproefd (tezamen met wat pale ale en zwarte mout) en daarbij kwam de Biscuit het beste op mij over dus vandaar deze keus. Heb ook nog chocolademout geprobeerd, maar die gaf voor mijn gevoel een te zoetige smaak en dat wil ik juist voorkomen.

Wat betreft SG ben ik voor een lage SG (begin SG van 1,056) gegaan zodat het niet een goed doordrinkbaar biertje wordt. Weet niet of dit goed gaat werken met de donkere kleur, maar wil eigenlijk een beperkte hoeveelheid alcohol in het biertje (moet ook nog nagisten op fles).

Hop
Voor de IPA wil ik hop bursting gaan gebruiken. Voeg dus weinig toe aan het begin (2 gr - first wort hop) en achtereenvolgens 30 gram op 10 min, 5 min, vlamuit en als koudhop. Heb gekozen voor Pacific Jade (vandaar ook de naam Black Jade ;) ) omdat dit een peperachtige en citrus smaak heeft, hetgeen me erg lekker lijkt bij de biscuit en zwarte mout. Houd het graag bij 1 hopsoort omdat ik nog niet zo vaak gebrouwen heb en zo leer je de hopsoorten een beetje kennen, maar suggesties zijn welkom (heb nog nooit met Pacific Jade gebrouwen dus weet ook niet goed hoe dit gaat smaken).

Gist
Omdat het gaat om de moutsmaken en bitterheid (en niet de esters) en het een droog doordrinkbaar biertje moet worden gekozen voor een neutrale gist: BRY-97. Een andere keus was de US-05.

BrouwHulp Recept uitdraai

Basis
[tabular type=4]
OmschrijvingWaardeKenmerk4Naam receptBlack JadeBrouwdatum21-03-2015BiertypeAmerikaanse IPAVolume10,0 lBegin SG1,056 SGBerekende kleur (Morey)72 EBCBerekende bitterheid (Tinseth)60 IBUBrouwzaalrendement73,0 %Kooktijd60 min.[/tabular type=4]

Water en brouwzouten
[tabular type=4]
HoeveelheidIngrediënt13,00 lWater uit Amsterdam 2014[row]3,00 gCaSO4[row]2,50 mlMelkzuur[row]1,90 lSpoelwater[/tabular type=4]

Waterprofiel behandeld water
[tabular type=4]
CaMgNaHCO3ClSO4101 mg/l8 mg/l60 mg/l192 mg/l72 mg/l153 mg/l[/tabular type=4]

Vergistbare ingrediënten
[tabular type=4]
HoeveelheidNaamMouterijKleur%2,269 kgPale Ale moutDingemans7 EBC85,0 %0,267 kgBiscuitDingemans50 EBC10,0 %0,133 kgOntbitterde zwarte moutDingemans1400 EBC5,0 %[/tabular type=4]

Maischschema
[tabular type=4]
OmschrijvingTemperatuurStap tijdRust tijdBeslagdikteStap 165,0 °C1 min.60 min.4,9 l/kgStap 278,0 °C10 min.10 min.4,9 l/kg[/tabular type=4]

Hop
[tabular type=4]
HoeveelheidNaamType% alfazuurKooktijd/toevoegingIBU2,0 gPacific Jadebellen13,1%first wort hop6,9 IBU30,0 gPacific Jadebellen13,1%10 min.34,1 IBU30,0 gPacific Jadebellen13,1%5 min.18,7 IBU30,0 gPacific Jadebellen13,1%koudhop0,0 IBU30,0 gPacific Jadebellen13,1%0 min.0,0 IBU[/tabular type=4]

Gist
[tabular type=4]
HoeveelheidNaamType11,0 gBRY-97bovengist[/tabular type=4]

Tjardo

Gewoon brouwen, lijkt me niks mis mee...

Ik ga binnenkort ook een black IPA / IBA brouwen, zie mijn recept hieronder

BrouwHulp Recept uitdraai

Basis
OmschrijvingWaarde
Kenmerk003
Naam receptBlack IPA
Brouwdatum28-03-2015
BiertypeBlack IPA
Volume15,0 l
Begin SG1,075 SG
Berekende kleur (Morey)73 EBC
Berekende bitterheid (Rager)68 IBU
Brouwzaalrendement75,0 %
Kooktijd75 min.

Water en brouwzouten
[row]
HoeveelheidIngrediënt
20,00 lDuinwater Katwijk (DUNEA)3,64 lSpoelwater

Waterprofiel behandeld water
CaMgNaHCO3ClSO4
44 mg/l8 mg/l50 mg/l177 mg/l48 mg/l42 mg/l

Vergistbare ingrediënten
HoeveelheidNaamMouterijKleur%
4,800 kgPale Ale moutDingemans7 EBC94,1 %
0,200 kgCarafa Special IIIWeyermann1400 EBC3,9 %
0,100 kgCara 120Dingemans120 EBC2,0 %

Maischschema
OmschrijvingTemperatuurStap tijdRust tijdBeslagdikte
Amylaserust67,0 °C1 min.60 min.3,9 l/kg
Uitmaischen78,0 °C10 min.10 min.3,9 l/kg

Hop
HoeveelheidNaamType% alfazuurKooktijd/toevoegingIBU
27,9 gChinookbellen13,0%75 min.68,5 IBU
12,0 gAmarillobellen10,4%koudhop0,0 IBU
12,0 gSimcoebellen12,2%koudhop0,0 IBU

Gist
HoeveelheidNaamType
17,0 gSafale American (US-05)bovengist

Etn82

Beste Peter,

Volgens mij is het een prima opzet voor een Black IPA-ish bier.

Hopbursting is leuk om eens uit te proberen en geeft een rijk aroma aan je bier. Maar wat is je idee van die 2 gr. FWH?

Zelf zou ik iets warmer maischen bij een éénsteps-maisch. Heb zelf in het begin ook op 65 ºC gemaischt, maar kwam toch tot de conclusie dat dat wel erg droge bieren opleverde. Daarom ben ik een paar graden warmer gaan maischen, wat de smaak van mijn bieren zeer ten goede kwam. 

Neetje

homoeccentricus

Zo weinig fwh heeft geen enkele zin. Ofwel laat je het weg, ofwel voeg je veel meer toe.

Peter_1981

Citaat van: Etn82 op 22-03-2015  18:17 uBeste Peter,

Volgens mij is het een prima opzet voor een Black IPA-ish bier.

Hopbursting is leuk om eens uit te proberen en geeft een rijk aroma aan je bier. Maar wat is je idee van die 2 gr. FWH?

Zelf zou ik iets warmer maischen bij een éénsteps-maisch. Heb zelf in het begin ook op 65 ºC gemaischt, maar kwam toch tot de conclusie dat dat wel erg droge bieren opleverde. Daarom ben ik een paar graden warmer gaan maischen, wat de smaak van mijn bieren zeer ten goede kwam.

Dank voor de tip, was zelf inderdaad ook aan het twijfelen over die 65 of het niet te laag was. Zal het ophogen naar 67 graden.

Citaat van: homoeccentricus op 22-03-2015  20:41 uZo weinig fwh heeft geen enkele zin. Ofwel laat je het weg, ofwel voeg je veel meer toe.

Duidelijk. Had ergens gelezen dat je het best wel iets toe kon voegen aan het begin van het koken, maar wat mij betreft is het inderdaad niet nodig.

Peter_1981

Citaat van: Tjardo op 22-03-2015  17:24 uGewoon brouwen, lijkt me niks mis mee.....

Ik ga binnenkort ook een black IPA / IBA brouwen, zie mijn recept hieronder

Mag ik vragen waarom je voor de Cara-120 bent gegaan?

Tjardo

Citaat van: Neetje op 22-03-2015  20:27 uTjardo => 2 soorten gist?

Nee, de BRY-97 is de gist die Peter_1981 gebruikt, geen idee hoe dat in mijn recept is gekomen op het forum...

Tjardo

Citaat van: Peter_1981 op 23-03-2015  09:02 uMag ik vragen waarom je voor de Cara-120 bent gegaan?

Die heb ik nog liggen, vandaar...

Vergelijkbare Topics (7)

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.