Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Eerste graanbrouwsel met filterheks en 1 pan: wat is wijsheid?

Gestart door zeebrew, 16-08-2013 19:33 u

Vorige topic - Volgende topic

zeebrew

Brouwers,

Na de een paar blikken nu toch echt met de granen aan de slag. Met wat hulp en spulletjes via het prikbord heb ik onder andere de volgende configuratie: 
- een elektrische 29 liter Bielmeier Weckpan in RVS met RVS 1/2 inch uitloopkraan
- een brouwemmer van 30 liter met kraan
- een nog te ontvangen/bouwen doucheslang filterheks via eBay

Aangezien ik maar 1 pan heb voor zowel maischen als koken twijfel ik waar ik de filterheks zal monteren:  in de Bielmeier of in de brouwemmer.  Wat is handig? In de Bielmeier dan zit ie bij het maischen misschien in de weg, en moet ik de bostel eruit zien te krijgen voordat ik kan koken, maar hoef ik niets over te kieperen in de brouwemmer. In de brouwemmer maar als ik niet meteen heldere wort heb dan moet ik vanuit de brouwemmer weer terug naar de Bielmeier?

Christiaan S

Zoals ik werk is het filter in de elektrische ketel voor het maischen. Na het maischen van ik het heldere wort op in mijn 30 liter brouwemmer, daarna maak ik de ketel schoon en plaats het filter terug. Dan kook ik het wort en maak ondertussen de emmer schoon en vang daarin het gekookte wort op. Daarna gebruik ik de emmer als gistemmer.

Jacques

Waarom maak je geen hevelversie met de spiraalfilter? Ik bedoel een filter dat vergelijkbaar is met de traditionele hevelfilter of een Javalfilter.
Een lange koperen pijp, een T-stukje, een stuk slang en een kraantje is alles wat je nodig hebt. Ik heb ontdekt dat de slang makkelijk in een 22 mm koperen waterleidingspijp te klemmen is.
Na het brouwen laat je de spiraalfilter in het beslag zakken. Een beetje roeren en de spiraal met een roerstok op zijn plek leggen. Heel even wachten en je kunt filteren.

Op deze manier kun je de spiraalfilter zowel in je brouwpan als emmer gebruiken.

zeebrew

Citaat van: Jacques op 16-08-2013  20:26 uNa het brouwen laat je de spiraalfilter in het beslag zakken. Een beetje roeren en de spiraal met een roerstok op zijn plek leggen. Heel even wachten en je kunt filteren.

Op deze manier kun je de spiraalfilter zowel in je brouwpan als emmer gebruiken.

Jacques, voor mijn begrip, is het wort dan meteen helder of moet ie weer terug vanuit de emmer naar de brouwpan om nogmaals te filteren en vervolgens te spoelen?

Neetje

De bostel gaat volgens mij niet door een 1/2" kraantje. Deze verstopt snel.
Dan lijkt het me makkelijker om deze in de maischketel te monteren.

zeebrew

ik wilde de bostel ook niet door het kraantje laten lopen maar via de heks en dan door de kraan of de inhoud van de ketel in zijn geheel in de emmer doen en dan in de emmer filteren met de heks en het wort terug in de dan schoon gemaakte ketel. De suggestie om er een hevelfilter van te maken is ook interessant.

Jacques

Citaat van: zeebrew op 16-08-2013  20:44 uJacques, voor mijn begrip, is het wort dan meteen helder of moet ie weer terug vanuit de emmer naar de brouwpan om nogmaals te filteren en vervolgens te spoelen?

Je zult dan alleen de eerste hoeveelheid wort dat uit het filter komt hoeven terug te gooien. Uit de verhalen die ik gehoord heb is de werking van de spiraalfilter vergelijkbaar met die van een Javalfilter. Bij die filters heb je heel snel heldere wort die je kunt opvangen.

Woozl

Ik doe het ook altijd zoals Jacques voorstelt (met een hevelfilter)...
Werkt prima. Wellicht ga ik een keer een tweede ketel kopen om in te koken... gaat het hele process wat sneller.

Paulus

luftie

Het eerste beetje dat niet zo helder is vang je ff op met een maatbeker of zo... en hop, kan zo weer terug. Ik brouw alles met 1 ketel,  2 is een luxe...

Goed idee om alles eerst eens voor te leggen.

zeebrew

Eerst maar eens via het kraantje aangesloten, als dit niet werkt dan maak ik er een hevelfilter van.

luftie

Citaat van: zeebrew op 20-08-2013  14:40 uEerst maar eens via het kraantje aangesloten, als dit niet werkt dan maak ik er een hevelfilter van.

Houd me op de hoogte.

Vergelijkbare Topics (7)

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.