Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Even vooorstellen: thuisbrouwer uit Boskoop

Gestart door HansSchwirtz, 30-12-2014 19:30 u

Vorige topic - Volgende topic

HansSchwirtz

Beste Hobbybrouwers,

Voor ik me voor wil stellen als hobbybrouwer, eerst een grote dank aan iedereen die zijn ervaring deelt op dit forum. Ik heb al een paar tips "geleend" voor mijn eerste einde-jaars brouwsels.

Maar laat ik me eerst even voorstellen: een PINT-lid en een actieve bierdrinker en -proever (met dank aan Gerard en Jeroen van "Mijn Zwager en Ik" in Gouda) die na in de 90-er jaren wat blik-brouwsels had gebrouwen, al jaren met het idee liep te spelen om zelf te schoten, maischen, etc..
Begin deze maand is het er van gekomen en heb ik een brouwset bij De Brouwmarkt aangeschaft (geen reklame maar een prima winkel): 27 liter maischketel, 30 liter filtervat, dompelkoeler, schootmolen en nog wat andere spulletjes om e.e.a. te meten (ik had nog twee vergistingsvaten staan).

Om de set te leren kennen heb ik bij BrewUK de ingrediënten gekocht voor een Engelse top-bitter, Morland's Old Speckled Hen, gebaseerd op een deelmaisch recept en deze is morgen klaar om gebotteld te worden. Met US-05 SafeAle korrelgist ging het vergisten sneller dan gedacht en zit ik na 9 dagen van een SG=1.051 op een SG=1.010 met geen enkele activiteit meer in het vat.

Vandaag de stoute schoenen aangetrokken en een eigen recept gebrouwen, samen met mijn zwager. Dit keer een vol-maisch recept wat ik m.b.v. BrouwHulp in elkaar gezet heb. Het uitpuzzelen (met wat tips van dit forum) en het brouwen vandaag was een leuke bezigheid.

Het recept volgt hieronder en ik ben benieuwd naar het resultaat en jullie tips.

Met vriendelijke groeten en de beste wensen (en brouwsels)  voor 2015,
Hans

Naam: Boskoops IPA
-------------------------------
Doel: Een hoppige IPA met een rook-tintje en iets van bossen (jeneverbessen), het Boskoopse accent

Geschoot op 0.5 inch (1.12mm) met prima rendement en filter-eigenschappen:
 4.299kg pale mout (7 EBC)
 1.595kg rook mout (6 EBC)
 0.370kg crystal mout (130EBC)
 0.115 Carafa III (1400EBC)
Doel EBC: 50 volgens BrouwHulp - wort zit er dicht bij qua kleur

20 liter maisch-water op 63'C met 10.5gr CaSO4 (gips): temperatuur zakte tot 59'C (moet dus iets warmer startwater hebben - leermomentje), opwarmen tot 61'C in 7min
maischschema:
 Beta-amylase: 61 ºC 10 min
 Opwarmen tot 70 ºC: 15 minuten (overshoot naar 74'C en snel gekoeld met dompelkoeler tot iets onder 70'C)
 Alpha-amylase: 70 ºC 45min
 Opwarmen tot 78 ºC in 10min
 Uitmaischen: 78 ºC 5min

3x filteren van wort door filterbed, afgedekt met geperforeerd zilverfolie
plus 9 liter spoelwater op 67-65 ºC

SG (begin koken- 20 ºC, 21.5 liter) = 1.070

Hoppen:
 1e hopgift: 44 g Centinnental en 12 g jeneverbessen - 90 min
 2e hopgift: 66 g Amarillo - 20 min
 3e hopgift: 33 g amarillo - 0 min (vlam uit tijden afkoelen en beluchten)
 dryhop (gepland voor na de hoofdvergisting): 41 g Amarillo
Doel IBU: 101 volgens BrouwHulp

Afkoelen van 100'C naar 22 ºC in 12 minuten met dompelkoeler en zachtjes roeren
Beluchten gestart bij 30 ºC voor 15 minuten.

SG (eind koken - 20 ºC, 18,5 liter) = 1.072
pH = 5.22

Vergisting:
 start: 2 pakken Wyeast 1056, gesmackt ong. 24 uur eerder

Brouwers

Welkom op het forum.
Het bier ziet er heel interessant uit. Hopelijk gaat het smaken als gepland.
Heb wel 2 tips voor je. Het lijkt erop dat je het recept helemaal uitgetypt heb. BrouwHulp kan het recept naar forum formaat kopiëren, scheelt je enorm veel tijd als je die gebruikt :D. Kwestie van met de rechtermuisknop op je recept klikken in het brouwsel lijst en in het menu kopieer naar forum opmaak.

Verder zie ik dat je Wyeast 1056 gebruikt hebt. Weet niet of hier een speciale gedachte achter zit maar fermentis US-05 is dezelfde gist. Scheelt toch weer wat geld als je 2 zakjes fermentis moet nemen of 2 smackpacks.

Laat maar weten hoe het bier is geworden. Verder succes met de hobby.

William

Welkom Hans en veel plezier met de hobby :)

Een paar opmerkingen naar aanleiding van het recept.

- Het is geen typische IPA recept met een stevig aandeel rookmout en ook zo'n 2% cara1400. Zeg maar een Boskoopse IPA ;)
- Die 10 gr CaSO4 op 20 liter maischwater zou het wel eens erg bitter kunnen maken als je start met normaal water
- Het aantal IBU's van 101 is ook erg hoog, zeker in combinatie met het CaSO4. Hoe proefde het wort.
- Het spoelwater mag best 80 °C of hoger zijn i.p.v. 65-67 °C

Spannend hoe dit gaat worden. Laat je het weten?
Succes ermee.

HansSchwirtz

Citaat van: William op 30-12-2014  20:16 uEen paar opmerkingen naar aanleiding van het recept.

- Het is geen typische IPA recept met een stevig aandeel rookmout en ook zo'n 2% cara1400. Zeg maar een Boskoopse IPA ;)
- Die 10 gr CaSO4 op 20 liter maischwater zou het wel eens erg bitter kunnen maken als je start met normaal water
- Het aantal IBU's van 101 is ook erg hoog, zeker in combinatie met het CaSO4. Hoe proefde het wort.
- Het spoelwater mag best 80 °C of hoger zijn i.p.v. 65-67 °C

Hi William,

Bedankt voor je tips. het wort proefde verrassend weinig bitter, maar misschien komt dit nog na vergisting als de dominante zoetigheid verdwenen is. Ik laat het zeker weten hoe dit experiment van een Bos(sig)koopse IPA'tje uitvalt. Drinken is weten!

Met vriendelijke groeten,
Hans

goom

Welkom.
Leuk iemand uit de regio erbij.

Cerberus

Welkom! Wederom een Groen Hart brouwer erbij!
Wordt tijd om een Groen Hart ruil bijeenkomst te organiseren.
Groet, Willem.

HuygenMeester

Welkom en veel brouwplezier voor de toekomst :brouwen:
 :degroeten:
Huygenmeester

Rich

Groet uit dat andere dorp met zo'n brug uit je plaatje ;) Mocht je info over je brouwwater nodig hebben, deze kan je hier (pdf) vinden.

HansSchwirtz

Leuk dat er zo veel Groen Hart brouwers zijn, en een regionale proeverij lijkt me een fantastisch idee.

Ik heb vandaag mijn Boskoop's IPA naar een ander vergistingsvat overgedaan en de 41 g Amerillo dryhop erbij gedaan.
SG = 1.024 dus het lijkt de goede kant op te gaan.

En natuurlijk even geproefd: de rookmout komt heel duidelijk naar voren in de neus en smaak: een duidelijke rooksmaak, ook in de nasmaak. Maar verassend weinig bitterheid en het typische Amerillo hoparoma (misschien moet dit na het dryhoppen meer worden).

Ik houd jullie op de hoogte van dit recept.

Met vriendelijke brouwgroeten,
Hans

Vergelijkbare Topics (7)

23886

Gestart door Vleksmax

Reacties: 6
Gelezen: 2320

20075

Reacties: 11
Gelezen: 4869

44390

Reacties: 1
Gelezen: 918

9996

Gestart door Ernst

Reacties: 1
Gelezen: 1561

37893

Reacties: 11
Gelezen: 2031

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.