Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Temperatuur aanhouden bij directe verwarming

Gestart door tn91780, 08-08-2008 16:31 u

Vorige topic - Volgende topic

tn91780

Hallo co-brouwers,

Onlangs voor het eerst gebrouwen zonder blik maar met de real stuff. Bedoeling was een trippelke te brouwen (Westmalle kloon). Dit eerste brouwsel was gebaseerd op een 1O L recept maar uiteindelijk heb ik heel wat verlies gehad bij 't koken (uitgekomen op 5,8 liter in gistvat). Ik wijt dit vooral een de ketels van 50 liter waarin het spul pruttelde.

Tijdens het brouwen hebben wij wel problemen gehad met de temperatuur van het maischschema. We zaten vlug te hoog, hebben extra water moeten toevoegen om graden naar beneden te krijgen. Vervolgens was het moeilijk om de temperatuur aan te houden (steeds vrij vlugge stijging en bij roeren verschillende warmtezones in de moutpap). Volgende keer ben ik van plan trager op te warmen en eenmaal op temperatuur de vlam uit te zetten. Hoe lossen jullie dit op ?

Ondertussen is het brouwsel gebotteld maar ik heb toch eens geproefd van het jonge bier (hergisting pas gestart op fles). De smaak echter vind ik vrij raar (al ga ik er wel van uit dat de hergisting op fles nog iets zal wijzigen aan de smaak).

Het bier heeft een 7-tal dagen in gistingsvat gezeten, vervolgens 3 weken in mandfles voor lagering. De omgevingstemperatuur met deze dagen was wel schommelend tussen de 20 en 27 graden Celsius.

Kan die temperatuurschommeling tijdens het maisschen een negatief effect hebben op de smaak? Ik veronderstel dat 't nog altijd een bierke gaat worden dat drinkbaar is ook al is 't misschien niet exact een tripel! 

Jacques

Tijdens het opwarmen hoor je steeds goed te roeren om er voor te zorgen dat de temperatuur overal zo veel mogelijk gelijk is.
Voordat de temperatuur die ik wil hebben bereikt wordt zet ik de vlam uit. De temperatuur stijgt dan nog een beetje.
Tijdens de enzympauzes wordt er natuurlijk niet verwarmd.

Een lagering van 3 maanden bij 20 tot 27 ºC is toch wel een beetje te veel van het goede. Bij deze temperatuur volstaat een lagering van 2 tot maximaal 3 weken. Door zo lang te lageren vallen de gistcellen uiteen omdat er geen voeding meer is. Zwavelachtige smaakje maar ook een veel slechtere schuimhoudbaarheid zijn het gevolg hiervan.

Als je te weinig wort hebt zul je waarschijnlijk ook een heel hoog begin SG hebben. Je kunt dit corrigeren door water toe te voegen. De hoeveelheid water die je moet toevoegen kun je eenvoudig uitrekenen met daarvoor bestemd programma (BrouwVisie of ProMash e.d.).

tn91780

Jacques,

Lagering van 3 weken hoor. Geen 3 maanden. De begin SG was inderdaad vrij hoog (1088 als ik me goed herinner). Ik heb tijdens de gisting eens gemeten en zat na 4 dagen op 1040. Daarna heb ik niet meer gemeten maar nog even laten staan (ik wou niet te veel verliezen - wat ik meet gaat immers ofwel in de pompbak ofwel in de maag -> goed voor de darmwerking en flora ;-) )

De smaak ik niet echt slecht te noemen. Eerder beetje medicijnachtig. Enfin. Zal binnen een drietal weken nog eens een fleske openen om te testen.

Jacques

Citaat van: tn91780 op 08-08-2008  16:51 uLagering van 3 weken hoor. Geen 3 maanden.

Hmm, iets te snel gelezen dus. 3 weken is dus echt wel het maximale met deze temperaturen. Te lang lageren bij warme temperaturen doet meer slecht dan goed.

Liemingbrouwer

Citaat van: tn91780 op 08-08-2008  16:51 u(1088 als ik me goed herinner). Ik heb tijdens de gisting eens gemeten en zat na 4 dagen op 1040. Daarna heb ik niet meer gemeten maar nog even laten staan

Eerst en vooral proficiat dat je de real stuff aangedurfd hebt.
Tweede, en nu dus een opmerking, alles wat je doet vanaf het recept opstellen tot het laatste flesje gedronken is moet je opschrijven.
Dit doe je voor jezelf, om naderhand hetzelfde biertje proberen na te brouwen, maar ook als er zo van die vervelende vraagjes worden gesteld hier op het forum.  Natuurlijk kan je geen degelijk antwoord krijgen als je geen accurate info hebt.

In een ketel van 50 L. 10 L. willen brouwen is vragen om moeilijkheden.... de hoeveelheid is te klein en het opwarmen gaat te vlug. En natuurlijk gaat ook het afkoelen te vlug, dat begrijp je wel.
Dus brouw in die mooie ketel van U maar eens 40 L. en je zal zien dat het opwarmen al een heel stuk trager gaat gaan (zou moeten rond de één graad per minuut liggen).  Je zal dan ook merken dat de afkoeling een heel stukje trager gaat.  Moet je heel lang op dezelfde temperatuur blijven dan kan je de ketel met een isolatie deken inpakken. (tussen het verwarmen natuurlijk)

Temperatuurschommelingen zijn altijd slecht voor het bier.  Als die schommelingen traag gebeuren zoals in een kelder zomer 18° winter 12° bvb dan is het geen probleem.
Eenmaal als uw bier in de fles zit zal er qua smaak niet veel meer wijzigen, als je correct gebrouwen hebt natuurlijk en je bier donker staat.

Vergelijkbare Topics (7)

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.