Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Lageren met of zonder Gist?

Gestart door NiekH, 19-08-2022 16:46 u

Vorige topic - Volgende topic

NiekH

Hallo allemaal,

Ik ben nog redelijk nieuw met hobbybrouwen en na een aantal redelijk goed gelukt IPA's heb ik vorige week Zondag een Russian Imperial Stout gebrouwen, tot zover is alles goed gegaan. Vergisting lijkt klaar te zijn (heb geen SG-meter) nu na 1 week bij 20-21 graden. De volgende stap volgens het brouwrecept is om het bier 2 weken te lageren bij lagere temperatuur.
Echter nu vraag ik me af of ik als ik het bier overhevel in een ander vat ik daarbij nu wel of niet het gist moet meeschenken, of dit proberen zoveel mogelijk te voorkomen.
Of kan ik het vat nu gewoon wegzetten bij een lagere temperatuur in hetzelfde vat zonder over te schenken? D.w.z. dat het gist erin blijft en dit bij het bottelen in het vat achter te laten. 
Gebruikte Gist = Lallemand London, English Style Ale Yeast.
Ik brouw overigens in een plastic 5 liter-emmer, niets speciaals... :)

Alvast bedankt voor jullie wijsheid.

Groeten,
Niek

seed7

Citaat van: NiekH op 19-08-2022  16:46 uDe volgende stap volgens het brouwrecept is om het bier 2 weken te lageren bij lagere temperatuur.

Waarom?

Lageren is langdurig bewaren bij een lage temperatuur. De grote brouwer hier in het dorp hield minimaal drie maanden bij 0°C aan. Het doel is het opslaan van het bier zonder dat het verouderd. Er zakken wat eiwitten uit, het wordt wat helderder, de smaak wat ronder.

Wat verwacht je van twee weken gekoeld bewaren? Ook bij kamertemperatuur wordt het bier helder. Laat het nog even rustig zo staan, dan hevel je een paar dagen voor afvullen over en koel het dan terug tot <10C. Dan schuimt het wat minder tijdens het afvullen. Nodig is het niet omdat je in een emmer vergist en zo redelijk wat CO2 uit het bier kwijt raakt.

ingo

NiekH

Hoi Seed,