Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Lageren met of zonder Gist?

Gestart door NiekH, 19-08-2022 16:46 u

Vorige topic - Volgende topic

NiekH

Hallo allemaal,

Ik ben nog redelijk nieuw met hobbybrouwen en na een aantal redelijk goed gelukt IPA's heb ik vorige week Zondag een Russian Imperial Stout gebrouwen, tot zover is alles goed gegaan. Vergisting lijkt klaar te zijn (heb geen SG-meter) nu na 1 week bij 20-21 graden. De volgende stap volgens het brouwrecept is om het bier 2 weken te lageren bij lagere temperatuur.
Echter nu vraag ik me af of ik als ik het bier overhevel in een ander vat ik daarbij nu wel of niet het gist moet meeschenken, of dit proberen zoveel mogelijk te voorkomen.
Of kan ik het vat nu gewoon wegzetten bij een lagere temperatuur in hetzelfde vat zonder over te schenken? D.w.z. dat het gist erin blijft en dit bij het bottelen in het vat achter te laten. 
Gebruikte Gist = Lallemand London, English Style Ale Yeast.
Ik brouw overigens in een plastic 5 liter-emmer, niets speciaals... :)

Alvast bedankt voor jullie wijsheid.

Groeten,
Niek

seed7

Citaat van: NiekH op 19-08-2022  16:46 uDe volgende stap volgens het brouwrecept is om het bier 2 weken te lageren bij lagere temperatuur.

Waarom?

Lageren is langdurig bewaren bij een lage temperatuur. De grote brouwer hier in het dorp hield minimaal drie maanden bij 0°C aan. Het doel is het opslaan van het bier zonder dat het verouderd. Er zakken wat eiwitten uit, het wordt wat helderder, de smaak wat ronder.

Wat verwacht je van twee weken gekoeld bewaren? Ook bij kamertemperatuur wordt het bier helder. Laat het nog even rustig zo staan, dan hevel je een paar dagen voor afvullen over en koel het dan terug tot <10C. Dan schuimt het wat minder tijdens het afvullen. Nodig is het niet omdat je in een emmer vergist en zo redelijk wat CO2 uit het bier kwijt raakt.

ingo

NiekH

Hoi Seed,
Waarom, ja dat was ook mijn vraag, kon me al niet voorstellen dat het veel zou uitmaken. Ik zal het maar laten staan tot volgend weekend, dan overhevelen naar een ander vaatje en dan paar dagen koud wegzetten bij minder dan 10 graden. dan paar dagen rusten inderdaad en afvullen op de flessen met wat bottelsuiker.
Er zal vast wel een drinkbaar biertje uitkomen, maar mocht dat niet zo zijn kan het altijd nog door de gootsteen.
In ieder geval bedankt voor de bevestiging dat er voor het lageren geen gist nodig is, tenminste dat begrijp ik uit je reactie. Mocht ik dat dus een keer willen doen kan ik het dus overhevelen en de gistprut achterlaten in vat 1, maar dat doe ik een volgende keer.

Groeten,
Niek

Jacques

Citaat van: NiekH op 20-08-2022 &nbsp;09:32 uIn ieder geval bedankt voor de bevestiging dat er voor het lageren geen gist nodig is, tenminste dat begrijp ik uit je reactie.

Dat ligt er aan wat je wilt bereiken. Als het de bedoeling is diacetyl kwijt te raken dan is gist nodig.
Maar als je bier geen boterachtige smaak vertoont dan is een zogenaamde diacetylrust niet nodig.

Op voorwaarde dat je bier uitgegist is kun je lageren achterwege laten. Het voegt niet veel toe aan de kwaliteit van je bier.

NiekH

Jacques,
Wat wil ik bereiken met het lageren, geen idee... Het is een gedownload recept en er staat derhalve niet in wat er mee bereikt moet worden. Dus ja.... Geen idee.
Ik ga nu in ieder geval voor de makkelijke optie. Zal wel over een weekje of 4 laten weten hoe dat ie smaakt. :)

WJW

Hoi Niek,
Mijn tip zou zijn om in een refractometer en/of hydrometer te investeren. Op die manier kun je met meer zekerheid bepalen wanneer de vergisting klaar is en wanneer het tijd is om te bottelen.
Koud wegzetten doe ik zelf niet, behalve als de hergisting op fles klaar is.

Jacques

Citaat van: NiekH op 20-08-2022 &nbsp;20:37 uWat wil ik bereiken met het lageren, geen idee... Het is een gedownload recept en er staat derhalve niet in wat er mee bereikt moet worden. Dus ja.... Geen idee.

Lageren is een (verouderde) methode afkomstig uit de bereiding van pils. Het werd gedaan om helder bier te kunnen bottelen. Als je een hergisting op de fles uitvoert heeft lageren geen toegevoegde waarde. Het bier wordt door de hergisting troebel. Pas als de hergisting is afgerond wordt het bier weer helder. Maar bij het uitschenken van een bier met hergisting op de fles moet je altijd oppassen dat je geen gist meeschenkt want dan wordt je bier alsnog troebel...

Wel is het zaak om te zorgen dat de meeste gist uitgevlokt is op het moment dat je bottelt, je wilt namelijk niet te veel gist in de fles hebben. Dat kan leiden tot smaakafwijkingen en een mindere schuimhoudbaarheid.
Een korte lagering kan nuttig zijn, maar een lange lagering levert niet veel op.

Overigens als je lang lagert doet dat dan met zo min mogelijk gist.

NiekH

@WJW, zal binnenkort een SG-meter regelen. Weet er nog wel een paar te liggen in een laboratorium waar ik binnenkort weer een keer kom en zal een van de niet meer gebruikte meters meenemen. :)
@Jacques, voorzichtig uitschenken doe ik altijd al, bottel altijd in 0.45l Groslch Beugelflessen en schenk het uit in een mooi 0.5l glas waarbij ik de onderste 0.05L in de fles laat zitten met bijna al het gist. Verder merk ik ook dat als ik de fles 3 dagen (of langer) in de koelkast heb staan de gist wat vaster aan de bodem zit en derhalve minder last heb met gist in je te drinken bier.

Bedankt voor alle tips/trucs en gedeelde ervaringen. Het is met duidelijk dat een lagerperiode niet nodig is en zal mijn Stout volgend weekend gaan bottelen.

Groeten,
Niek

Vergelijkbare Topics (7)

31686

Reacties: 7
Gelezen: 2221

5528

Reacties: 5
Gelezen: 2078

43824

Reacties: 12
Gelezen: 1180

22646

Reacties: 2
Gelezen: 1384

38383

Reacties: 6
Gelezen: 1685

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.