Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Flessen goed spoelen

Gestart door tvdh, 27-10-2021 15:35 u

Vorige topic - Volgende topic

tvdh

Hallo,

Waarschijnlijk al vaker voorbij gekomen, maar zie een beetje door de bomen het bos niet meer.

Na het drinken spoel ik mijn flesjes grondig uit en zet ze op z'n kop weg. Ze zijn dan op het oog goed schoon.
Voordat ik dan weer opnieuw kan bottelen is het denk ik wel slim om ze nog te laten weken?
Ik heb ze nu in Klok (Dreft achtig) parfumloos een tijdje geweekt.
Daarna wil ik ze uitspoelen met Chemipro SAN.

Na dat ik ze uit de klok gehaald hebt blijft er best wat schuim achter, dit loopt er later met mijn flessenrek wel uit.
Moet ik ze dan eerst nog een keer naspoelen met water voordat ik ze met SAN spoel? Of kan het gelijk?
Anders ben ik wel heel veel aan het spoelen..,

Groeten Tim

Hopfenfox

Het exacte antwoord op je vraag heb ik niet. Kan wel aangeven hoe ik het doe. Inderdaad goed warm uitspoelen na drinken en ondersteboven wegzetten. Voor bottelen gaan ze nog even door de OXI, en daarna met Starsan volsprayen. Ondersteboven neerzetten en dan bottelen. Ik spoel na de OXI en de Starsan niet meer uit, dat zou jij denk ik ook niet hoeven doen, tenzij er wel parfum in je Klok zit.

tvdh

Zou een restje dreft/klok in de fles bijvoorbeeld niet ervoor kunnen zorgen dat het schuim van het bier minder wordt?

Eriks

Ik kan alleen zeggen hoe ik het doe,

Uit spoelen, koud water, zodat de drap op de bodem helemaal weg is
Ik bewaar ze buiten met de opening naar boven
Voor vullen in de vaatwasser op heetste stand
Daarna op flessen spoeler met alleen oxi er in

Werk nu z'n 2 jaar zo een gaat allemaal goed :brouwen:

Rinus

Citaat van: Eriks op 27-10-2021  15:51 uIk kan alleen zeggen hoe ik het doe,

Uit spoelen, koud water, zodat de drap op de bodem helemaal weg is
Ik bewaar ze buiten met de opening naar boven
Voor vullen in de vaatwasser op heetste stand
Daarna op flessen spoeler met alleen oxi er in

Werk nu z'n 2 jaar zo een gaat allemaal goed :brouwen:

Ik gebruik tegenwoordig dezelfde methode als Eriks, ik bewaar ze na het uitspoelen wel binnen, want buiten kan er nog van alles in vallen (denk bijv. aan vogelpoep).
In de vaatwasser gaan bij mij twee fastwasher trays (2x24 Vichy) tegelijk en wat losse flesjes, plus mijn (bier) glazen, die mogen niet in de vaatwasser in de keuken omdat ik zeker weet dat er geen vettigheid in "mijn" vaatwasser gaat.
Bij het drogen zet ik de trays iets schuin zodat de druppel aan de binnenkant bodem er ook langs de wand uitloopt...
Ik inspecteer de flesjes altijd daarna nog tegen het licht omdat ik dit nog niet zo lang doe, maar het resultaat is werkelijk verbluffend. De enige afkeur die ik heb zijn dan flesjes die aan de buitenkant niet mooi meer zijn.
Dan gaan ze in de opslag met een folie eroverheen zodat er geen stof in valt.
Vlak voor gebruik worden ze nog met puro san gespoeld, ondersteboven laten uitdruppen, niet meer naspoelen.

Fractus

Als je twijfelt, zou je altijd een emmertje/teiltje kunnen vullen met een beetje water, en daar al je flesjes achter elkaar in spoelen. Zo ben je vrijwel alle zeepresten kwijt, terwijl je niet heel veel water gebruikt ;)

Daarna gewoon ontsmetten voor het bottelen met je favoriete desinfectiemiddel, Starsan, OXI, etc.

trebvuister

Na gebruik meteen goed uitspoelen met water.
Op zijn kop weg zetten
Voor bottelen ontsmetten met Starsan

Zo doe ik het

Eriks

Citaat van: Rinus op 27-10-2021  16:58 uIk gebruik tegenwoordig dezelfde methode als Eriks, ik bewaar ze na het uitspoelen wel binnen, want buiten kan er nog van alles in vallen (denk bijv. aan vogelpoep).

Daar heb ik niet zo veel last van een inpandig balkon. Het is uiteraard wel verstandiger om het op zn kop te doen

jhazenberg

Zoals boven al eens vermeld is
Ik doe eerst de flesjes in de vaatwasser ( heetste stand)
daarna een keertje naspoelen en vervolgens een keertje met Starsan

Jacques

Citaat van: tvdh op 27-10-2021  15:35 uHallo,

Waarschijnlijk al vaker voorbij gekomen, maar zie een beetje door de bomen het bos niet meer.

Na het drinken spoel ik mijn flesjes grondig uit en zet ze op z'n kop weg. Ze zijn dan op het oog goed schoon.
Voordat ik dan weer opnieuw kan bottelen is het denk ik wel slim om ze nog te laten weken?
Ik heb ze nu in Klok (Dreft achtig) parfumloos een tijdje geweekt.
Daarna wil ik ze uitspoelen met Chemipro SAN.

Na dat ik ze uit de klok gehaald hebt blijft er best wat schuim achter, dit loopt er later met mijn flessenrek wel uit.
Moet ik ze dan eerst nog een keer naspoelen met water voordat ik ze met SAN spoel? Of kan het gelijk?
Anders ben ik wel heel veel aan het spoelen..,

Groeten Tim

Altijd tussentijds spoelen na gebruik van basisch reinigingsmiddel (Klok) en een zure desinfectant (Chemipro San).
De werking van Chemipro San wordt minder door restanten Klok.

En ja, er is al heeeeeeeel veeeeeeeel geschreven op dit forum over het reinigen van flessen...

Vergelijkbare Topics (7)

40786

Reacties: 9
Gelezen: 1243

26611

Reacties: 6
Gelezen: 2060

23324

Gestart door oro

Reacties: 4
Gelezen: 1711

21354

Gestart door Erwin

Reacties: 71
Gelezen: 29072

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.