Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Wanneer je gist te laat binnenkomt

Gestart door Oosterling, 19-09-2020 23:44 u

Vorige topic - Volgende topic

Oosterling

Dag allen,

Afgelopen woensdag heb ik via een online webwinkel een gistsoort besteld. Deze winkel heeft als beleid, dat wanneer je voor 17:00 uur besteld, het de volgende dag in huis komt. Kort daarna kreeg ik inderdaad de track 'n trace code van mijn pakketje, met mijn gist. Daarom begon ik de donderdag er na, met veel plezier en enthousiasme om een smakelijke tripel te brouwen. Volgens de track 'n trace code, zou het gistsoort tussen kwart voor 9 en kwart over 11 bezorgd worden. Dat zou prima zijn, omdat ik dan rond de koelfase zou gaan zitten. Alles ging volgens plan. Daarna kreeg ik een e-mail. De bezorgdag is een dag verplaatst. Vrijdag zou het gist pas binnenkomen. Natuurlijk baalde ik hier van, ik had rond de 5 kilo aan granen in mijn keteltje zitten en daarnaast was ik van plan om nog twee brouwsels te produceren die dag. Met een diepe zicht heb ik het brouwprocess van de tripel afgerond en het wort in het vat laten kletteren. Mijn idee was, om het wort wat warmer als normaal in het vat te gieten, zodat dit een steriele omgeving zou worden, zodat dit de dag zou kunnen overbruggen. Totdat ook vrijdag, geen pakketje. Vrijdag zou ik het pakketje kunnen ophalen, bij een postkantoor vanaf 15:00 uur, maar aangezien ik helaas ook nog andere dingen te doen heb dan alleen bier brouwen, heb ik de datum van het ophalen van mijn gist, helaas moeten uitstellen tot zondag. Omdat ik er niet zeker van ben dat wort zo'n lange tijd "goed"  blijft, heb ik de ketel maar weer aan geslingerd, het wort opnieuw in de ketel gestort en is deze nu weer naar een kookpunt aan het stijgen. Daarnaast desinfecteer ik het fermentatie vat weer, om er van zeker te zijn dat deze weer steriel is.

Mijn vraag is bij deze, hebben jullie ook wel eens zoiets meegemaakt als dit? En wat voor effect zou dit kunnen hebben op het bier? Wat had jij gedaan in mijn situatie?

Met vriendelijke oosterlijke groet,

Oosterling

Oosterling

https://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,35299.0.html

Ik zie nu dit topic verschijnen. Mochten de moderators dit topic overbodig achten, dan mag deze verwijderd worden.

Snelbier

Verwijderen gebeurt niet snel, maar samenvoegen met https://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,35299.0.html topic lijkt me wel handig. Heb moderators daarvoor een berichtje gestuurd. Deze beslissen.
Wort opnieuw koken? Ik vraag me (net als jij) af wat dat met de smaak doet.
- Hopsmaakjes kan je denk ik wel vergeten, die verkoken naar de engelen.
- Bitter zou moeten stijgen, want je verdampt extra water. Heb er géén ervaring mee.
===========
Ik heb tot nu toe 2 maal gekoeld wort geprobeerd te bewaren 'voor later' in (dacht ik) superschone pvc-melkpakken.
In beide gevallen stond het wort na enkele dagen bol, en stonk als een otter. Voor mij dus nooit meer wort zonder gist bewaren.
Succes,  Snelbier

CeesM

Nee, zoiets nog nooit meegemaakt. Ik brouw enkel als ik gist in huis heb.

SVB

In de huidige tijd uitgaan van wat de post zegt... nooit handig

Heyudude

Ja vertrouwen op de post is niet meer wat het was. Te druk te veel en te weinig tijd. Onlangs de dpd: de bezorger start om 9:00 nog 87 pakketjes voor hij bij jouw is rond 13:00 duh

Verder: lijkt me handig om te weten of dit kan en geen gevolgen heeft. Stel er is wat anders aan de hand, je moet dringend weg of een andere oorzaak. Onderbreken en hoe dan verder?
Volg het met interesse

Koken, filteren, gisten, drinken, repeat...

hansHalberstadt

Ik kan eigenlijk maar 1 ding zeggen. Maak je niet afhankelijk van anderen. dus pas gaan brouwen als je de spullen in huis hebt. Wat je nu doet is compromissen sluiten. Nogmaals je wort koken geeft extra oxidatie, extra donkerkleuring, opnieuw DMS vorming, extra energieverbruik, extra tijd die je erin moet stoppen, dus alleen maar nadelen.

Jacques

Citaat van: hansHalberstadt op 20-09-2020  10:47 uNogmaals je wort koken geeft extra oxidatie, extra donkerkleuring, ...

De verkleuring van je wort door het koken komt waarschijnlijk niet door oxidatie maar door de vorming van meer Maillardproducten. Deze stoffen worden bij hoge temperaturen gevormd en zijn verbindingen van aminozuren en suikers.

Heuvinger brouwerij

Citaat van: Oosterling op 19-09-2020  23:44 uWat had jij gedaan in mijn situatie?
Gewoon bakkergist halen!
Doch ik ga niet brouwen voordat ik alle spullen binnen heb.

D.R.K.

Ik brouw ook pas als ik alles in huis heb, niets ergers dan te moeten wachten op de postbode die niet blijkt te komen.
Voor gisten, je kan altijd wat korrelgist thuis bewaren, gaat lang mee en heb je altijd een back up.

hansHalberstadt

Citaat van: Jacques op 20-09-2020  20:50 uDe verkleuring van je wort door het koken komt waarschijnlijk niet door oxidatie maar door de vorming van meer Maillardproducten. Deze stoffen worden bij hoge temperaturen gevormd en zijn verbindingen van aminozuren en suikers.
Klopt. Ik heb geen link gelegd tussen donkerkleuring en oxidatie tijdens het koken. Oxidatie tijdens het maischen geeft volgens mij wel donkerkleuring. Vroeger wel eens gezien bij iemand die het beslag een hele nacht liet staan om de volgende dag verder te gaan.

seed7

Je kunt wachten tot de gist er is voor het brouwen, m.i. handiger is het om 2-4 pakjes US-05 oid in je vriezer te hebben. Blijft jaren goed.

Bakkersgist bij de buurtsuper halen is geen slechte, alleen is de kans dat het niet bij je bier past, veel van de verkeerde hop etc. Maar is wel de snelle uitweg. Meer dan 12 uur laten staan zie ik niet zo zitten, mijn makke.

Koud bewaren is een optie, of just warm, boven de 45 -55 C. Het laatste is niet best voor het wort, het eerste heeft risico's. Opnieuw opkoken, of naar pasteurisatie temperatuur stopt eventuele vreemdelingen die van het wort snoepen, maar maakt mogelijke smaakafwijkingen niet (allemaal) ongedaan. Geproefd of het zuur is?

Laat ons weten wat het geworden is,

Ingo

André de Laat

Koop bij Crossmyloof 20 zakjes gist voor weinig. Kun je wel even mee vooruit. Ik bewaar ze gewoon in de koelkast. En nee, het is niet verstandig om te brouwen wanneer je niet alles in huis hebt.

Jacques

Citaat van: hansHalberstadt op 20-09-2020  23:19 uKlopt. Ik heb geen link gelegd tussen donkerkleuring en oxidatie tijdens het koken. Oxidatie tijdens het maischen geeft volgens mij wel donkerkleuring. Vroeger wel eens gezien bij iemand die het beslag een hele nacht liet staan om de volgende dag verder te gaan.

Koken op zich geeft geen extra oxidatie. Ik dacht dat je dat bedoelde, vandaar mijn reactie.

Oxidatie zorgt tijdens het hele brouwproces voor een donkere kleur. Waarom dit zo is heb ik nooit uitgezocht. Weet iemand welke stoffen die gevormd worden tijdens het oxideren hiervoor verantwoordelijk zijn?

beermenke

Zuurstof, polyfenolen en enzymen?

Oscar

Regel 1  bij het brouwen: niet gaan brouwen als niet alle ingrediënten op voorraad zijn !!!
Regel 2  bij het brouwen: zorg dat je altijd voldoende ingrediënten op voorraad hebt om te kunnen brouwen... ;)

:brouwen:

Ik heb altijd mout, hop en gist op voorraad (thuis)... Kan brouwen wanneer ik wil... :brouwen:

Oosterling

Citaat van: seed7 op 20-09-2020  23:22 uJe kunt wachten tot de gist er is voor het brouwen, m.i. handiger is het om 2-4 pakjes US-05 oid in je vriezer te hebben. Blijft jaren goed.

Koud bewaren is een optie, of just warm, boven de 45 -55 C. Het laatste is niet best voor het wort, het eerste heeft risico's. Opnieuw opkoken, of naar pasteurisatie temperatuur stopt eventuele vreemdelingen die van het wort snoepen, maar maakt mogelijke smaakafwijkingen niet (allemaal) ongedaan. Geproefd of het zuur is?

Laat ons weten wat het geworden is,

Ingo

Bij het openen van de emmer stonk het verschrikkelijk naar stilstaand water, van een reguliere "wort-geur" was absoluut geen sprake meer. Verder leek het haast alsof er bovenop het wort een gelei-laagje aan het ontstaan was. Ik heb een kleine hoeveelheid warm gemaakt in een steelpannetje om te kijken hoe de smaak en geur zich ontwikkelen na verwarming. Mijn doel was  om de boel te pasteureren. Echter bleef het de zelfde muffe geur behouden. Het daadwerkelijk proeven, liet ik even aan me voorbij gaan. Daarna alles maar weggespoeld, emmer grondig schoongemaakt en opnieuw gebrouwen. Het is een dure les, maar daardoor wel leerzaam.

Je tip om een paar zakjes US-05 in te vriezen, onthoud ik. De tripel staat nu op 38 graden te vergisten, topspul dat kveik (als het daadwerkelijk bezorgd wordt). Bedankt voor jullie advies!

Oosterling

Citaat van: Oscar op 22-09-2020  00:00 uRegel 1  bij het brouwen: niet gaan brouwen als niet alle ingrediënten op voorraad zijn !!!
Regel 2  bij het brouwen: zorg dat je altijd voldoende ingrediënten op voorraad hebt om te kunnen brouwen... ;)

:brouwen:

Ik heb altijd mout, hop en gist op voorraad (thuis)... Kan brouwen wanneer ik wil... :brouwen:

Klopt, ik heb zelf ook een redelijk goed gevuld "magazijn" en daarnaast ongeveer een halve plank aan (gewassen) gisten in de koelkast. Ik twijfelde om met een kveikstam te gaan brouwen die ik in mijn koelkast heb staan, maar die is al vier keer gebruikt om een bier te brouwen. Een "vers" zakje leek mij verstandig om een normaal smaakprofiel te behouden.

hansHalberstadt

Citaat van: Oosterling op 23-09-2020  10:12 uBij het openen van de emmer stonk het verschrikkelijk naar stilstaand water
Hoe lang heeft het uiteindelijk onder de 40 graden gestaan voordat er gist bijkwam?

Oosterling

Citaat van: hansHalberstadt op 23-09-2020  12:20 uHoe lang heeft het uiteindelijk onder de 40 graden gestaan voordat er gist bijkwam?

Donderdag tm zondag. Geen wonder dat het bedorven was, dus.

hansHalberstadt

Citaat van: Oosterling op 23-09-2020  13:56 uDonderdag tm zondag. Geen wonder dat het bedorven was, dus.
Ja dan heb je geen schijn van kans inderdaad, zelfs niet als je heel steriel werkt.

Gerb

Citaat van: Oosterling op 23-09-2020  10:22 uKlopt, ik heb zelf ook een redelijk goed gevuld "magazijn" en daarnaast ongeveer een halve plank aan (gewassen) gisten in de koelkast. Ik twijfelde om met een kveikstam te gaan brouwen die ik in mijn koelkast heb staan, maar die is al vier keer gebruikt om een bier te brouwen. Een "vers" zakje leek mij verstandig om een normaal smaakprofiel te behouden.

Ik snap eigenlijk niet zo goed waarom je in dit geval niet gewoon een van die gewassen gisten hebt gebruikt?

Oosterling

Citaat van: Gerb op 23-09-2020  14:50 uIk snap eigenlijk niet zo goed waarom je in dit geval niet gewoon een van die gewassen gisten hebt gebruikt?

Omdat ik er niet zeker van was, of die nog niet gemuteerd was, na meerdere malen gebruik van gemaakt te hebben. Het was een afweging en een gok, waarbij ik er vanuit ging dat als ik steriel zou werken, ik geen problemen zou ervaringen. Helaas blijkt dat zo niet te werken.

Vergelijkbare Topics (7)

40055

Reacties: 15
Gelezen: 1571

35743

Reacties: 33
Gelezen: 5623

23031

Reacties: 1
Gelezen: 1700

27170

Gestart door peter

Reacties: 3
Gelezen: 1736

18937

Reacties: 7
Gelezen: 4167

12180

Reacties: 2
Gelezen: 1713

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.