Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Volgorde overhevelen, diacetylrust, lageren en dryhoppen?

Gestart door NielsW, 02-07-2020 21:16 u

Vorige topic - Volgende topic

NielsW

Dag medebrouwers,

Onlangs heb ik een Tilt (digitale hydrometer) aangeschaft. Echt een fantastisch apparaat, want ik kan de vergisting heel goed volgen. Dit betekent ook dat ik tegenwoordig op het juiste moment kan overhevelen. Dit doe ik wanneer de vergisting tussen de 85% en 90% is.

Ik zit wel met enkele vragen met betrekking tot het lageren, de diacetylrust die ik wil uitvoeren en het moment van dryhoppen.

In dit voorbeeld heb ik een US-05 gist gebruikt. Ik hanteer een vergistingstemperatuur van 18 graden die op 0,3 graden stabiel blijft volgens de Tilt. Die houd ik aan tot 85% - 90% en hevel dan over in het nieuwe vat. Moet ik op dit moment meteen de diacetylrust doen? Bijvoorbeeld de temperatuur naar 20-21 graden zetten en op die manier (goed) laten uitgisten om vervolgens te lageren? Lageren doe ik meestal bij 14 of 15 graden.

Ook ben ik benieuwd wat het juiste moment is om te dryhoppen? Wanneer ik overhevel meteen toevoegen of pas als ik de temperatuur naar lageren zet?

Hoor graag van jullie!

Jacques

Een diacetylrust heb je niet nodig bij bovengistende bieren. Dat is iets wat gebruikelijk is ondergistende bieren en dan ook alleen als je diacetyl proeft.

Koud lageren bevordert het uitgisten niet. Zeker als je koudhop toevoegt is het verlagen van de temperatuur geen goed idee. De hop creep wordt hierdoor nog meer vertraagd.

Koudhop kan worden toegevoegd tijdens elk moment van het vergistingsproces. Hoe eerder je koudhop toevoegt des te kleiner het effect van hop creep. Echter de hopsmaak is hierdoor wel anders (biotransformatie  van hoparomastoffen). Je kunt ook meerdere keren koudhop toevoegen, hierdoor wordt de hopsmaak intenser.

seed7

Citaat van: Jacques op 04-07-2020  22:33 uEen diacetylrust heb je niet nodig bij bovengistende bieren.

Kunnen we dat ding voortaan brouwersrust noemen. Die moet namelijk gewoon niets doen en geduld hebben. Komt bij dat een diacetylrust geen rust is, eigenlijk het tegendeel. Het verhogen van de temperatuur om gist actiever te maken om wat sneller op te ruimen.

Ingo

Vergelijkbare Topics (7)

28621

Reacties: 2
Gelezen: 1811

16022

Reacties: 34
Gelezen: 17815

13008

Reacties: 43
Gelezen: 13209

37520

Reacties: 5
Gelezen: 2297

25618

Reacties: 12
Gelezen: 5720

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.