Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Koelen zonder water aanvoer

Gestart door SVB, 07-05-2020 13:00 u

Vorige topic - Volgende topic

SVB

Goed... dan is het huidige idee nu:

Aanvoer: via de kraan, tuinslang, direct door de dompelkoeler.
Afvoer: in een regenton (watercontainer, want blijft in de schuur) en dit gebruiken om schoon te maken en naderhand voor de planten.

Kiekeboe

Citaat van: seed7 op 07-05-2020  16:37 uEen gesloten systeem zou ik niet zo maar aan beginnen ivm de kans op legionella. Dat moet je goed uitontwikkelen. Mijn boerderijboiler heeft bijvoorbeeld een legionella cyclus die het water boven de 60°C verwarmd, onafhankelijk van of er nu wel of geen warmte vraag is zolang er maar spanning op het systeem staat.

Ingo

Legionella hoeft geen probleem te zijn, omdat het koelwater op geen enkel moment in contact komt met het bier als je gebruik maakt van een dompelkoeler of spiraalkoeler.

Koen S

Citaat van: Kiekeboe op 07-05-2020  16:44 uVerder is het af te raden om te brouwen in periodes van langdurige hitte omdat er dan teveel micro-organismen zweven in de lucht alsook teveel fruitvliegjes. Dat verhoogd de kans op een infectie van het bier aanzienlijk.
Ik brouw heel het jaar door, ook  tijdens de zomer, ook wanneer er een hittegolf is. Nooit problemen gehad, ik brouw wel in mijn kelder en heb geen last van fruitvliegjes. Nog nooit een infectie gehad.

Kiekeboe

Citaat van: seed7 op 07-05-2020  16:37 uEen gesloten systeem zou ik niet zo maar aan beginnen ivm de kans op legionella. Dat moet je goed uitontwikkelen. Mijn boerderijboiler heeft bijvoorbeeld een legionella cyclus die het water boven de 60°C verwarmd, onafhankelijk van of er nu wel of geen warmte vraag is zolang er maar spanning op het systeem staat.

Ingo

Ik vraag me eigenlijk ook af of je wel water nodig hebt voor een dompelkoeler. Een gewone frigo pompt ook een soort koelvloeistof rond in een buizensysteem (zoals een dompelkoeler). Zou het dan ook niet mogelijk zijn om een oude koelkast te demonteren en de compressor aan te sluiten op een dompelkoeler?

Kiekeboe

Citaat van: Koen S op 07-05-2020  16:55 uIk brouw heel het jaar door, ook  tijdens de zomer, ook wanneer er een hittegolf is. Nooit problemen gehad, ik brouw wel in mijn kelder en heb geen last van fruitvliegjes. Nog nooit een infectie gehad.

Ja, dan heb je waarschijnlijk geluk gehad. Het feit dat je in een kelder brouwt zegt ook iets. Niettemin dacht ik dat het een oude brouwtraditie was om in de zomer niet te brouwen, maar ik heb daar over nog maar zelden iets gelezen op dit forum. Ik denk ook niet dat het nodig is voor de grote commerciële brouwerijen omdat daar het bier via een gesloten systeem -in tegenstelling tot wat hobbybrouwers doen- vrijwel nooit in contact komt met de lucht.

seed7

Citaat van: Kiekeboe op 07-05-2020  16:50 uLegionella hoeft geen probleem te zijn, omdat het koelwater op geen enkel moment in contact komt met het bier als je gebruik maakt van een dompelkoeler of spiraalkoeler.

Legionella komt niet in je bier maar leeft in het water, dat later misschien ergens voor gebruikt waarbij je je zelf besmet.

Ik zeg ook alleen maar dat je er grondig onderzoek naar moet doen als je ergens warm water op gaat slaan.

Ja je kunt een koelmotor van een koelkast gebruiken, je kunt zelfs je een doorstroomkoeler van een tapinstallatie gebruiken, maar je wilt snel koelen. Daarom heb je zo veel koelwater = koelcapaciteit nodig. Dat krijg je alleen als je met je koelmotor voldoende water koelt of een zgn ijs-bank maakt. Koelkasten zijn niet gemaakt om snel grote hoeveelheden te koelen. Koelkasten betaan bij de gratie van goed isolatiemateriaal.

Ingo

Koen S

Citaat van: Kiekeboe op 07-05-2020  17:09 uJa, dan heb je waarschijnlijk geluk gehad. Het feit dat je in een kelder brouwt zegt ook iets. Niettemin dacht ik dat het een oude brouwtraditie was om in de zomer niet te brouwen, maar ik heb daar over nog maar zelden iets gelezen op dit forum. Ik denk ook niet dat het nodig is voor de grote commerciële brouwerijen omdat daar het bier via een gesloten systeem -in tegenstelling tot wat hobbybrouwers doen- vrijwel nooit in contact komt met de lucht.
Vroeger brouwde men niet in de zomer omdat koeling gebeurde in een koelschip, vaak in open lucht. In de zomer is die natuurlijke koeling niet efficiënt. Sinds de koelkasten bestaan, kunnen we koelen wanneer we maar willen en hebben we meer controle. Het is namelijk wanneer je niet snel genoeg koelt, dat de kans op infecties groter wordt. Je wil ook snel koelen om de hoeveelheid DMS te beperken.

SVB

Allen dank voor het meedenken!

Ivm toch wat bezwaren bij een gesloten systeem, te warm, legionella, ruimte in de schuur, pomp.
Heb ik gekozen om een regenton buiten te zetten.

Logica/flow is dan:

Tappunt->tuinslang->dompelkoeler->tuinslang->regenton (->plantjes)

Zo heb ik toch normale koeling en gooi ik niet al het water meteen ook weg...

beermenke

Citaat van: SVB op 08-05-2020  15:18 uAllen dank voor het meedenken!

Ivm toch wat bezwaren bij een gesloten systeem, te warm, legionella, ruimte in de schuur, pomp.
Heb ik gekozen om een regenton buiten te zetten.

Logica/flow is dan:

Tappunt->tuinslang->dompelkoeler->tuinslang->regenton (->plantjes)

Zo heb ik toch normale koeling en gooi ik niet al het water meteen ook weg...
Eigenlijk is dat beter en ga ik nu ook doen. Ik heb een ton buiten en binnen heb ik een pompje van een verwarmingsketel. Dompelkoeler. Met koelen de ton vullen en daarna gebruiken in de tuin.

Vergelijkbare Topics (7)

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.