Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Koelen zonder water aanvoer

Gestart door SVB, 07-05-2020 13:00 u

Vorige topic - Volgende topic

SVB

Ik ben bezig mijn kleine brouwerijtje (Max 10 liter) te verplaatsen naar de schuur... probleem is dat deze 20 meter van het huis ligt en aan- of afvoer voor water heeft.

Voor het water benodigd bij het brouwen is dit geen probleem, wel onhandig.
Voor het water benodigd bij koelen is dit wel een probleem...

Maar wellicht dat iemand nog een goed idee heeft?

Verschillende opties;
Via tuinslang de aanvoer regelen, afvoer gaat dan altijd direct de tuin in. Leuk maar als mijn plantjes het niet nodig hebben of als het vriest onhandig.
No-chill Brewing, kan het in gistvat gieten ensue direct in de koelkast zetten en de volgende ochtend gist er bij doen.
Een gesloten systeem, zeg 100 liter vat, en door middel van een pomp het water door mijn dompelkoeler pompen en het dus weer terug laten lopen in hetzelfde vat. Leuk in de winter, maar in de zomer wordt het serieus warm in de schuur dus het water ook.

Iemand een beter idee of een idee over bovenstaande?

Koen S

Mijn koelwater (dompelkoeler) gaat via de tuinslang in mijn regenton, zomer en winter.

beermenke

Ook ik heb een 200 litervat achter de garage waarin ik brouw.
In de garage heb ik een pompje van een oude verwarmingsketel en koel dmv dompelkoeler
Voor mijn 15 a 20 literbrouwsels voldoende. Bij warm weer en vriesweer werkt t niet maar dan brouw ik toch niet
Let op bij stilstaand water. Kom je in principe niet mee in aanraking doch evengoed opletten.

Kiekeboe

Citaat van: Koen S op 07-05-2020  13:04 uMijn koelwater (dompelkoeler) gaat via de tuinslang in mijn regenton, zomer en winter.

Ik heb ook al eens overwogen om een regenton te installeren om het koelwater op te vangen en te hergebruiken door het rond te pompen.

Bij nader onderzoek blijkt echter dat zo'n regenton in de winter kan kapotvriezen. Je moet die dan in de wintermaanden leeg maken, maar dan heb ik er ook niet veel aan, want de winter is de meest interessantste periode om te brouwen en het koelwater koelt dan sneller dan in de zomer. 

Hoe ga je daar mee om?

SVB

Kwestie van niet 100% vullen volgens mij.
Het moet de uitzetting van het ijs kwijt kunnen.

Regenton kan inderdaad moet ik alleen doorvoeren in de schuur maken (of deur open en elke keer pomp er weer uithalen) en dan dus ook kijken naar het waterniveau zodat deze niet kapot vriest.

Kiekeboe

Citaat van: SVB op 07-05-2020  14:06 uKwestie van niet 100% vullen volgens mij.
Het moet de uitzetting van het ijs kwijt kunnen.

Ik heb al gemerkt dat een gewone plastic emmer zonder deksel die halfvol is kapot vriest in de winter.

SVB

Dan heb ik geen antwoord, dat had ik niet verwacht. Volgens mij is het namelijk zo dat het kapot gaat omdat het meer uitzet dan dat er ruimte is.

Koen S

Citaat van: Kiekeboe op 07-05-2020  13:56 uIk heb ook al eens overwogen om een regenton te installeren om het koelwater op te vangen en te hergebruiken door het rond te pompen.

Bij nader onderzoek blijkt echter dat zo'n regenton in de winter kan kapotvriezen. Je moet die dan in de wintermaanden leeg maken, maar dan heb ik er ook niet veel aan, want de winter is de meest interessantste periode om te brouwen en het koelwater koelt dan sneller dan in de zomer. 

Hoe ga je daar mee om?
Ik denk dat het echt heel hard moet vriezen voor die regenton (200 l) bevriest. Nu kom er hooguit een laagje ijs op.
Als het echt dagen en nachten aan een stuk  heel hard zou vriezen, dan zou ik de ton laten leeglopen, maar ja, er zijn geen winters meer.

PiWi

Ik zou er een zaterdagje aan besteden en gaan graven, leiding leggen en afvoer aansluiten. Altijd handig om in een schuur stromend water te hebben.

Kiekeboe

Citaat van: Koen S op 07-05-2020  14:38 uIk denk dat het echt heel hard moet vriezen voor die regenton (200 l) bevriest. Nu kom er hooguit een laagje ijs op.
Als het echt dagen en nachten aan een stuk  heel hard zou vriezen, dan zou ik de ton laten leeglopen, maar ja, er zijn geen winters meer.

Hmm, tja, de locatie waar ik brouw is vlakbij de skipistes op de Baraque de Fraiture. Het vriest daar harder en langer dan elders. Bovendien vergt het een verplaatsing van 250 km als ik bij slecht weerbericht snel mijn ton moet laten leeglopen.

Ik zou er ook antivries vloeistof in kunnen doen zoals in een autoradiator, maar ik weet niet of mijn terrasplantjes dat leuk vinden als ik ze dan water geef uit de regenton.

Emanuel

Citaat van: Kiekeboe op 07-05-2020  14:54 uHmm, tja, de locatie waar ik brouw is vlakbij de skipistes op de Baraque de Fraiture. Het vriest daar harder en langer dan elders. Bovendien vergt het een verplaatsing van 250 km als ik bij slecht weerbericht snel mijn ton moet laten leeglopen.

Ik zou er ook antivries vloeistof in kunnen doen zoals in een autoradiator, maar ik weet niet of mijn terrasplantjes dat leuk vinden als ik ze dan water geef uit de regenton.

Het water in de ton aanvullen met alcohol tegen het vriezen. Worden de plantjes gelijk wat vrolijker als ze water krijgen.  :degroeten:

brouwerwaldonk

Toevoer is via de tuinslang.
Het eerste en heetste koelwater gaat naar de lege maischketel waarin ik direct begin met flessen wassen.
Al het overige zo'n 75 liter vang ik op in de spoelwaterketel en enkele grote emmers. Die mogen nadien gebruikt worden door de poetsvrouw om de vloeren te dweilen en ramen te lappen.
Dus het water krijgt een 2de leven.

Kiekeboe

Toch maar geen antivries middel gebruiken. Ik vond deze informatie. Ik dacht dat antivries vloeistof weinig giftig was omdat ik me ergens een wijnschandaal uit Frankrijk herinner waarbij wijnboeren op grote schaal antivries toevoegden aan hun wijn.

CiteerIS ANTIVRIES GIFTIG?

Wat te doen als iemand antivries heeft ingeslikt?
Wat zijn mogelijke symptomen als iemand antivries heeft gedronken?
Wat maakt antivries gevaarlijk?

Men moet vooral opletten voor antivriesmiddelen voor radiatoren van auto's die geconcentreerde ethyleenglycol bevatten. Eén slok van een geconcentreerde oplossing kan ernstige gevolgen hebben voor de gezondheid van een volwassene.

Symptomen

De symptomen zijn afhankelijk van de hoeveelheid en de concentratie van het ingenomen product.

De symptomen van een levensbedreigende ethyleenglycolvergiftiging verschijnen geleidelijk, in de loop van de drie dagen die volgen op de inname. Ze zijn afhankelijk van de hoeveelheid en de concentratie van het ingenomen product.

In een eerste fase (een half tot twaalf uur na de inname) vertoont het slachtoffer tekenen van dronkenschap, zoals na het drinken van alcohol, gevolgd door misselijkheid en braken. Vanaf het vierde uur kan er een coma optreden. Nog later kunnen er zich hart- en nierproblemen voordoen. Deze progressieve toename van de symptomen is te wijten aan de omzetting in de lever van ethyleenglycol in stoffen die nog giftiger zijn.

Behandeling

Antivriesproducten bevatten verschillende gevaarlijke producten. Verlies geen tijd en neem bij elke inname contact op met het Antigifcentrum (070 245 245).

Houd volgende gegevens bij de hand:

Leeftijd en gewicht van het slachtoffer
Juiste naam van het ingenomen product (hou de verpakking bij de hand)
Hoeveelheid van het ingenomen product
Tijd verlopen sinds de inname
Eventuele symptomen
Het Antigifcentrum zal inschatten of een ziekenhuisopname noodzakelijk is.

In het ziekenhuis past men een specifieke behandeling toe (tegengif, dialyse...). De behandelende arts evalueert de ernst van de vergiftiging aan de hand van de evolutie van de bloedanalyses.

Toxiciteit

Opletten voor antivries voor auto's die geconcentreerde ethyleenglycol bevatten.
Antivriesmiddelen bevatten ethyleenglycol, methanol, isopropanol of een combinatie van verschillende bestanddelen.

De samenstelling van antivriesmiddelen voor de ruitensproeiers kan variëren van merk tot merk. Het risico voor vergiftiging zal dus afhangen van het ingenomen product. Na inname van een dergelijk product neem je best contact op met het Antigifcentrum.

Men moet vooral oppassen voor de antivriesmiddelen voor de radiatoren van auto's die geconcentreerde ethyleenglycol bevatten. Ethyleenglycol is zeer giftig. Eén slok van een geconcentreerde oplossing kan ernstige gevolgen hebben voor de gezondheid van een volwassene.

https://www.antigifcentrum.be/huishouden/antivries-giftig

Emanuel

In de winter gaat het koelwater gelijk de afvoer in... Dit is omdat het zeer koud is niet veel (80-100 liter op 40 liter brouwsel). In de zomer wordt al het water opgevangen voor de tuin/zwembad. Het warme voor het zwembad en koeler water voor de tuin.

SVB

Citaat van: PiWi op 07-05-2020  14:49 uIk zou er een zaterdagje aan besteden en gaan graven, leiding leggen en afvoer aansluiten. Altijd handig om in een schuur stromend water te hebben.

Ik ga niet 20-30 meter aan tegels er uithalen (kortste weg is onder de tegels door en anders moet de halve tuin overhoop) om twee leidingen te leggen. Ja handig, maar niet realistisch in dit geval.

Koen S

Citaat van: Kiekeboe op 07-05-2020  15:20 uToch maar geen anti-vries middel gebruiken. Ik vond deze informatie. Ik dacht dat antivries vloeistof weinig giftig was omdat ik me ergens een wijnschandaal in Frankrijk herinner waarbij wijnboeren op grote schaal antivries toevoegde aan hun wijn.
Dat wijnschandaal kwam doordat de wijnboeren anti-geleermiddel (tegen het gelei worden) verwarden met inti-gel (tegen het vriezen). Taal doet vreemde dingen met een mens.

Kiekeboe

Citaat van: SVB op 07-05-2020  15:23 uIk ga niet 20-30 meter aan tegels er uithalen (kortste weg is onder de tegels door en anders moet de halve tuin overhoop) om twee leidingen te leggen. Ja handig, maar niet realistisch in dit geval.

Dan ergens bij een kraan een muurhaspel aanbrengen om de afstand te overbruggen.

Bv zoiets: https://www.hubo.be/nl/p/hozelock-auto-reel-muurhaspel-met-tuinslang-20m/880721.html

Kiekeboe

Citaat van: Koen S op 07-05-2020  15:24 uDat wijnschandaal kwam doordat de wijnboeren anti-geleermiddel (tegen het gelei worden) verwarden met inti-gel (tegen het vriezen). Taal doet vreemde dingen met een mens.

Aha, het is iets van heel lang geleden. Maar in zoverre ik me herinner was het een wijdverspreide praktijk onder Franse wijnboeren.

SVB

Citaat van: Kiekeboe op 07-05-2020  15:29 uDan ergens bij een kraan een muurhaspel aanbrengen om de afstand te overbruggen.

Bv zoiets: https://www.hubo.be/nl/p/hozelock-auto-reel-muurhaspel-met-tuinslang-20m/880721.html

Dat heb ik nu inderdaad ook voor de planten en kom dan bij de schuur... maar 50-100liter water de straat op doen is ook zo iets. Dus dan moet ik het opvangen, grote regenton?, en deze vervolgens gebruiken voor de plantjes wanneer nodig is uiteraard een optie.

Stond er ook als optie tussen, afgezien van water opvangen, en mbt het vriezen zou je natuurlijk kunnen zeggen 'brouw dan niet'. Dan zou het probleem opgelost zijn denk ik...?

Kiekeboe

Citaat van: SVB op 07-05-2020  15:52 ugrote regenton?

Strikt genomen is het geen regenton, maar een waterreservoir wat je nodig hebt. Het voordeel van die nuance is dat je de ton ook in de schuur kan plaatsen in plaats van buiten, daar is het altijd enkele graden warmer ook zonder verwarming, dan ben je waarschijnlijk ook van het vriesprobleem verlost. Met een pompje erbij kan je het opgevangen water niet alleen voor de planten hergebruiken, maar ook om het wort te koelen.

seed7

Citaat van: SVB op 07-05-2020  15:52 uDus dan moet ik het opvangen, grote regenton?

Precies, een vat voor aanvoer, een vat voor afvoer.
Ingo

SVB

Ja daarom, twee varianten:
Via de tuinslang en wat opvangen in ton (later hergebruiken voor plantjes bijvoorbeeld)
Of eenmalig een ton vullen in de schuur, pomp er in en dus een gesloten systeem maken. (Met het 'probleem' dat het in de zomer wel goed warm gaat worden in die schuur, dus water ook, maar kan dan zeggen dat ik vat leeg pomp de tuin in en koel met vers water en zo de ton vul weer)

seed7

Een gesloten systeem zou ik niet zo maar aan beginnen ivm de kans op legionella. Dat moet je goed uitontwikkelen. Mijn boerderijboiler heeft bijvoorbeeld een legionella cyclus die het water boven de 60°C verwarmd, onafhankelijk van of er nu wel of geen warmte vraag is zolang er maar spanning op het systeem staat.

Ingo

SVB

Mee eens, maar wat is het verschil met jouw voorstel voor twee vaten?
Dan heb ik toch ook stilstaand warm water?

Dan zou aanvoer via tuinslang en het koelwater opvangen nuttiger zijn en hergebruiken voor de tuin, niet?

Kiekeboe

Citaat van: SVB op 07-05-2020  16:20 uMet het 'probleem' dat het in de zomer wel goed warm gaat worden in die schuur, dus water ook

Als de ton binnen staat, dan is het water in de winter minder koud en in de zomer minder warm. Uitzondering daarop zijn langdurige periodes van hitte (zoals vorige zomer). Maar het leidingwater is dan ook veel warmer dan in de winter.

In geval van langdurige hitte is het ook mogelijk om enkele grote ijsklompen (bv 5 liter emmer) te maken in een diepvriezer en die op het moment dat je gaat brouwen in de ton kieperen.

Verder is het af te raden om te brouwen in periodes van langdurige hitte omdat er dan teveel micro-organismen zweven in de lucht alsook teveel fruitvliegjes. Dat verhoogd de kans op een infectie van het bier aanzienlijk.

Vergelijkbare Topics (7)

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.