Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Onder druk afvullen in flessen vanuit kegs of fust

Gestart door Jos Duurland, 23-02-2020 15:23 u

Vorige topic - Volgende topic

Jos Duurland

Ben aan het zoeken geweest maar kon niet echt wat vinden over het afvullen in kegs of fusten en na carboniseren het bier op fles afvullen.
Ik brouw met een Easybrew 30, diverse bierstijlen. Tot nu toe heb ik alles in de fles laten hergisten. Sommige bieren wil ik echter eerst carboniseren en dan afvullen op fles zodat het bier helder is en er geen gistdepot meer onder in de fles zit. (bij andere bieren wil ik dit juiste weer wel :biersmile: )
Dus: na de tweede gisting wel/niet filtreren (pomp en filter?) en afvullen op 1 of 2 kegs 19 liter. Van daar uit het gecarboniseerde bier onder druk in flesjes (longneck) afvullen.

Wie heeft hier ervaring mee of kan mij vertellen wat er nodig is. Ook graag over CO2 spoelen van flesjes en keg om oxidatie te voorkomen. Kan ik rechtstreeks uit een (koude) keg tappen?

HermanH

Dantel

Hoi Jos,
Afvullen in een keg en daarin carboniseren om vervolgens  af te vullen in flessen gaat prima.

Een paar dingen om rekening mee te houden.
-als je niet filtert zullen de eerst twee flessen depot bevatten.
-zorg dat je vul druk (dus de druk die je op je keg hebt staan om af te vullen  niet onder de verzadigingsdruk van je bier staat,je bier gaat dan enorm schuimen.
-Ik heb ondertussen vastgesteld dat je een tegendrukvuller moet gebruiken. Zorg ervoor dat je tegendruk (dus de CO2 die gebruikt om je fles voor het vullen onder druk te zetten) tussen de 0.1 en 0.3 bar  onder de vuldruk ligt.
Probeer er ook voor te zorgen dat als je afvult de keg en de flessen gekoeld zijn, dat maakt het afvullen makkelijker en sneller.

Ik weet het een beetje laat,maar wellicht helpt het je nog wat.

Gruss Jan 

Martijn0172

Ik gebruik een beergun hiervoor. Ik vul het bier af in de keg en carboniseer het in een koelkast op 0c. Wanneer het gecarboniseerd is vul ik het af met de beergun. Elk flesje purge ik met CO2 alvorens ik ze vul. Meestal zorg ik er voor dat het net iets schuimt (vullen op 0.6 bar druk) en zet ik de kroonkurk er op nadat het schuim de kopruimte heeft gevuld. Ik had hier eerst een goedkope Chinese beergun voor, dit gaf veel schuim problemen. Sinds een tijdje gebruik ik de Blichmann beergun versie 2 hiervoor en geen schuimproblemen meer.

Dantel

Hoi Martijn,
Ja die beergun heb ik ook gehad en werkt op zich goed, alleen als je meerdere kegs hebt (ik heb er ondertussen een stuk of 40) gaat dat met je koelcapaciteit niet meer werken .Je kegs en flessen moet je dan daadwerkelijk gekoeld hebben. Met een tegendrukvuller ben je minder afhankelijk van temperatuur.

Martijn0172

Citaat van: Dantel op 28-10-2020  09:40 uHoi Martijn,
Ja die beergun heb ik ook gehad en werkt op zich goed, alleen als je meerdere kegs hebt (ik heb er ondertussen een stuk of 40) gaat dat met je koelcapaciteit niet meer werken .Je kegs en flessen moet je dan daadwerkelijk gekoeld hebben. Met een tegendrukvuller ben je minder afhankelijk van temperatuur.

De bottelneck is de koelcapacaiteit van je kegs zeker. Flesjes koel ik niet, die staan gewoon bij kapertemeratuur.

Vergelijkbare Topics (7)

34890

Reacties: 5
Gelezen: 1593

21538

Reacties: 36
Gelezen: 14454

16570

Reacties: 2
Gelezen: 2096

31811

Reacties: 2
Gelezen: 1063

28359

Reacties: 20
Gelezen: 7199

26760

Reacties: 16
Gelezen: 6420

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.