Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Korrelgist toevoegen bij niet op gang komende vergisting

Gestart door MikeG, 20-11-2018 11:20 u

Vorige topic - Volgende topic

MikeG

Ik heb een vergisting welke niet op gang wilt komen. Wyeast 3787 gebruikt waarvan het pakje niet bol wilde komen te staan. Nu wil ik er korrelgist bij gooien om de vergisting alsnog op gang te brengen. Zou ik een heel zakje erin kunnen gooien of geeft dit "conflicten" met de andere gist?

BrouwMark

Heb je wat info? Hoeveel wort, sg, ouderdom pakje Wyeast, hoe lang gebeurt er al niks?

haicoterbeek

Hoe lang geleden is de gist geënt?
Wat was de start sg?
Wat is de sg nu?
Hoe hoog is de temperatuur?
Hoe groot is het volume?

MikeG

Citaat van: haicoterbeek op 20-11-2018  11:31 uHoe lang geleden is de gist geënt?
Wat was de start sg?
Wat is de sg nu?
Hoe hoog is de temperatuur?
Hoe groot is het volume?

Start SG weet ik eerlijk gezegd niet omdat ik die domweg vergeten ben te meten (teveel afgeleid omdat er onverwachte visite aankwam). Zojuist gemeten en is 1047 Het betreft een volume van 20 liter. Er staat helemaal geen schuim op en doet echt helemaal niks. De verpakking was van augustus 2018 en altijd koel bewaard (is persoonlijk opgehaald). Geen starter gebruikt en is 2,5 dag geleden geënt. Staat op 22 graden in vergistingskast

BrouwMark

1047 is niet enorm hoog, wat is het voor type bier?

Bij welke temperatuur is de gist toegevoegd?

En, een hele suffe vraag misschien: heb je het pakje goed geschud voor het toevoegen?

Fractus

Om antwoord te geven op je eerste vraag: Het kan weinig kwaad om korrelgist toe te voegen, bij het 'mixen' van gist gaan de twee gistsoorten gewoon hun eigen gang. Het ergste wat kan gebeuren is dat je teveel gist toevoegd, maar gezien het ontbreken van activiteit zal er weinig gist in zitten op het moment.

Daarnaast is het handig om uit te zoeken wat er fout is gegaan, zodat je dit de volgende keer kunt voorkomen ;)

PS zorg er wel voor dat je zeker weet dat er geen activiteit is. Doe desnoods een tweede SG-meting om te kijken of deze al gedaald is. 1.047 is wel laag voor een begin-SG, misschien is de vergisting toch bezig?

MikeG

Citaat van: BrouwMark op 20-11-2018  11:54 u1047 is niet enorm hoog, wat is het voor type bier?

Bij welke temperatuur is de gist toegevoegd?

En, een hele suffe vraag misschien: heb je het pakje goed geschud voor het toevoegen?

Het is een patersbier gebrouwen met enkel pils mout. Moet ook een licht biertje worden. gist is op een temperatuur van 22 graden toegevoegd en ja ik heb heeeeeeel goed geschud ;-). Is geen domme vraag hoor

haicoterbeek

Fermentis be-256 is dan de korrelgist die in de buurt komt van de Wyeast die je gebruikt hebt.

MikeG

Citaat van: haicoterbeek op 20-11-2018  12:49 uFermentis be-256 is dan de korrelgist die in de buurt komt van de Wyeast die je gebruikt hebt.

Dank! Ik was al op zoek naar een vervanger voor de Wyeast. Ben zelf niet zo'n fan van vloeibare gisten maar dat is persoonlijk ;)

haicoterbeek

Citaat van: MikeG op 20-11-2018  12:56 uDank! Ik was al op zoek naar een vervanger voor de Wyeast. Ben zelf niet zo'n fan van vloeibare gisten maar dat is persoonlijk ;)
Ik gebruik overwegend Fermentis korrelgisten.
T-58 zou ook kunnen maar die is wat frisser en kruidiger. Mooie gist voor een blond bier.

MikeG

Citaat van: haicoterbeek op 20-11-2018  13:05 uIk gebruik overwegend Fermentis korrelgisten.
T-58 zou ook kunnen maar die is wat frisser en kruidiger. Mooie gist voor een blond bier.

Die zal ik dan ook eens bestellen en 2 batches maken met elk hun eigen gist. Dan kan ik kijken welke ik het lekkerste vind smaken. Wederom blij met alle input.

haicoterbeek

Citaat van: MikeG op 20-11-2018  13:31 uDie zal ik dan ook eens bestellen en 2 batches maken met elk hun eigen gist. Dan kan ik kijken welke ik het lekkerste vind smaken. Wederom blij met alle input.
Het delen van een batch is altijd leerzaam. Ook met dezelfde gist maar andere temperatuur.

MikeG

Citaat van: haicoterbeek op 20-11-2018  13:35 uHet delen van een batch is altijd leerzaam. Ook met dezelfde gist maar andere temperatuur.

Goed idee inderdaad. Het lastige is alleen dat ik niet zoveel ruimte in mijn gist kast heb en kan hooguit 2 emmers kwijt met wat passen en meten. Maar als alle voorwaarden hetzelfde zijn kan ik het meerdere malen brouwen ;)

CeesM

Citaat van: BrouwMark op 20-11-2018  11:27 u.....hoe lang gebeurt er al niks?
Citaat van: haicoterbeek op 20-11-2018  11:31 uHoe lang geleden is de gist geënt?
Twee vragen die onbeantwoord zijn gebleven. Dus moeilijker om een advies te kunnen geven.

joerivang

Citaat van: CeesM op 20-11-2018  22:50 uTwee vragen die onbeantwoord zijn gebleven. Dus moeilijker om een advies te kunnen geven.

Jawel hoor.

Citaat van: MikeG op 20-11-2018  11:47 uStart SG weet ik eerlijk gezegd niet omdat ik die domweg vergeten ben te meten (teveel afgeleid omdat er onverwachte visite aankwam). Zojuist gemeten en is 1047 Het betreft een volume van 20 liter. Er staat helemaal geen schuim op en doet echt helemaal niks. De verpakking was van augustus 2018 en altijd koel bewaard (is persoonlijk opgehaald. Geen starter gebruikt en is 2,5 dag geleden geënt. Staat op 22 graden in vergistingskast

CeesM

Citaat van: joerivang op 20-11-2018  23:00 uJawel hoor.
Oops! :-[
Maar ik lees net dat de Wyeast pakje niet bol was geworden. De gist is nog niet actief genoeg. Wacht nog een paar dagen.

Roodwang

Ik zou lekker zakje gist erbij doen als er na 2,5 dag geen activiteit is...

Hup zakje erbij en hopen dat ie nu snel start!

MikeG

Citaat van: Roodwang op 21-11-2018  00:23 uIk zou lekker zakje gist erbij doen als er na 2,5 dag geen activiteit is...

Hup zakje erbij en hopen dat ie nu snel start!

Gisteren een zakje toegevoegd en vanmorgen stond ie lekker te borrelen. Ik moet wel zeggen dat de geur niet echt lekker is maar dat hoeft volgens mij nog niet veel te zeggen.... Wordt nu afwachten.

haicoterbeek

Citaat van: MikeG op 21-11-2018  10:51 uGisteren een zakje toegevoegd en vanmorgen stond ie lekker te borrelen. Ik moet wel zeggen dat de geur niet echt lekker is maar dat hoeft volgens mij nog niet veel te zeggen.... wordt nu afwachten
Be-256 erbij gedaan? Die staat bekend om zijn zwavel geur.

MikeG

Citaat van: haicoterbeek op 21-11-2018  13:13 uBe-256 erbij gedaan? Die staat bekend om zijn zwavel geur.

Ja inderdaad. Ik maak me ook niet echt druk om de geur. Heb wel vaker stinkende vergistingen had en eigenlijk altijd een lekker biertje gekregen.

Vergelijkbare Topics (7)

43730

Gestart door Phoef

Reacties: 20
Gelezen: 1879

26406

Reacties: 22
Gelezen: 6638

8687

Reacties: 118
Gelezen: 30510

29118

Reacties: 25
Gelezen: 8111

17994

Reacties: 30
Gelezen: 9893

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.