Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Met 2 smackpacks voldoende gist?

Gestart door Sjoerd, 16-11-2018 23:02 u

Vorige topic - Volgende topic

Brouwert

Citaat van: Guppie op 17-11-2018  20:03 uIk lees op verschillende plaatsen dat dit dezelfde cultuur is, wat ik toch regelmatig lees is dat er veel droge varianten zijn van de vloeibare gisten met dezelfde resultaten, ik heb een beetje het idee dat men te veel focust op Wyeast etc..
Dat is goed om te horen! Misschien er toch weer eens een tripel aan wagen met die gist.

Verstuurd vanaf mijn SM-A320F met Tapatalk

Sjoerd

Jeetje, een paar dagen niet gekeken en wat veel reacties. Mijn vraag komt voort uit een beetje gemakzucht. Normaal maak ik altijd een starter, maar dacht nu, laat ik een 2 pakken smacken, kost wel iets meer, maar over 18 liter valt dat per flesje erg mee. Als ik 3 pakken moet gebruiken dan wordt dat inderdaad te gek, het zal dus gewoon toch weer een starter worden. Ik brouw die Belgische bieren liever met een vloeibare gist dan een korrel. Onlang een zwaar blond gebrouwen met de M47, had ik eerlijk gezegd meer van verwacht. Zit nu een paar maanden op fles en begint een nu een acceptabel bier te worden, maar nog geen topper.

Jacques

Citaat van: lier op 18-11-2018  23:17 uDas typisch ik ben juist bij een ipa geneigd iet wat te onder-enten (meestal met de bekende us-05) omdat ik dan voor mijn gevoel een cleanere hop smaak krijg dan bij overmaat van gist enten.

Het is inderdaad typisch dat jij die neiging hebt.  :)

https://onlinelibrary.wiley.com/doi/pdf/10.1002/j.2050-0416.2007.tb00259.x
https://craftbrouwers.nl/wp-content/uploads/2018/01/Troels-Prahl-part-I-Dutch-Craft-Beer-Conference-2018.pdf

lier

Tja blijkbaar waardeer ik de aroma's die door de gist worden afgegeven ;) ik kan er ook niet aan doen

Vergelijkbare Topics (7)

35532

Reacties: 27
Gelezen: 4946

30798

Reacties: 51
Gelezen: 18087

25241

Gestart door Kokkebil

Reacties: 25
Gelezen: 6405

20668

Gestart door Superbeun

Reacties: 13
Gelezen: 6979

15748

Reacties: 32
Gelezen: 12005

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.