Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Met 2 smackpacks voldoende gist?

Gestart door Sjoerd, 16-11-2018 23:02 u

Vorige topic - Volgende topic

Sjoerd

Besten, ik ga binnenkort een quadrupel brouwen met een 27 l elektrische ketel met brouwzak. Ik wil voor 18 l met een begin SG van 1086 2 smackpacks gebruiken zonder starter. Denken jullie dat ik dan voldoende gist heb? Ik hoor graag. Groet Sjoerd

Broeky

Volgens de rekentool van Mr Malty heb je aan 2 pakjes zonder starter nog niet genoeg. Je zou er 2,9 nodig hebben, dus drie. En dan is de "growth factor" nog vrij laag. Ik denk dat je dus beter 3 pakjes kunt gebruiken.

BrouwMark

Even checken bij bv mr. malty of brewer's friend, Sjoerd! Die houden ook rekening met de ouderdom van je pakken.

hansHalberstadt

Citaat van: BrouwMark op 16-11-2018  23:11 uEven checken bij bv mr. malty of brewer's friend, Sjoerd! Die houden ook rekening met de ouderdom van je pakken.
Met 8 euro voor 1 smackpakje zit je dan op 16 euro gist. volgens de beschrijving kun je met 1 smackpack van 100 miljard cellen 20 liter maken. Met eis van 0.75 miljoen cellen per ml per plato kom je dan voor 18 liter met 22 Plato op 0.75 x 18000 x 22= 300 miljard cellen. Dat zijn dus al 3 pakjes, 24 euro. Dan wordt de kostenpost gist wel een hele dominante. Zelf zou ik dan 1 smackpakje nemen en nog een starter maken of nog liever 1 smackpakje kopen en dan daarna de gist hergebruiken voor volgende brouwsels met alleen een starter.

haicoterbeek

Wat is de reden dat je geen korrelgist gebruikt?

hansHalberstadt

Citaat van: haicoterbeek op 17-11-2018  10:06 uWat is de reden dat je geen korrelgist gebruikt?
Ik heb een reincultuur van diverse gisten, ook van gisten die niet als korrelgist verkrijgbaar zijn. Dus voor mij is opkweken op de roerder handiger. En ik vind het ook een beetje een principekwestie. Gist hoeft geen dominant onderdeel uit te maken van de kosten van een brouwsel. Voor mij is dus 1 smackpack voldoende voor mijn hele brouwcarriere.

BrouwMark

Citaat van: hansHalberstadt op 17-11-2018  02:14 uMet 8 euro voor 1 smackpakje zit je dan op 16 euro gist. volgens de beschrijving kun je met 1 smackpack van 100 miljard cellen 20 liter maken. Met eis van 0.75 miljoen cellen per ml per plato kom je dan voor 18 liter met 22 Plato op 0.75 x 18000 x 22= 300 miljard cellen. Dat zijn dus al 3 pakjes, 24 euro. Dan wordt de kostenpost gist wel een hele dominante. Zelf zou ik dan 1 smackpakje nemen en nog een starter maken of nog liever 1 smackpakje kopen en dan daarna de gist hergebruiken voor volgende brouwsels met alleen een starter.

Ik hergebruik mijn gist ook, Hans. Ik ging ervan uit dat Sjoerd nu 2 pakken in huis heeft. Opkweken/bewaren is inderdaad veel goedkoper (en leuker).

hansHalberstadt

Citaat van: BrouwMark op 17-11-2018  10:21 uIk hergebruik mijn gist ook, Hans. Ik ging ervan uit dat Sjoerd nu 2 pakken in huis heeft. Opkweken/bewaren is inderdaad veel goedkoper (en leuker).
Ik wil natuurlijk niemand een werkwijze opdrukken. 2 smackpacks is natuurlijk wel het simpelste en als je daar 18 euro voor over hebt prima. en er moeten ook nog voldoende mensen overblijven die het zo doen want dan blijft er nog voldoende variatie in gisten op de markt beschikbaar. 

haicoterbeek

Citaat van: hansHalberstadt op 17-11-2018  10:26 u2 smackpacks is natuurlijk wel het simpelste en als je daar 18 euro voor over hebt prima.
Daarom ook mijn vraag? Dan zou ik simpelweg 3 zakjes korrelgist á 1,75 gebruiken.

hansHalberstadt

Citaat van: haicoterbeek op 17-11-2018  10:39 uDaarom ook mijn vraag? Dan zou ik simpelweg 3 zakjes korrelgist á 1,75 gebruiken.
Maar sommige gisten zijn alleen als vloeibare gist of smackpack beschikbaar. Dan moet je dus naar een andere gistsoort.

Nick H.

Citaat van: Sjoerd op 16-11-2018  23:02 uBesten, ik ga binnenkort een quadrupel brouwen met een 27 l elektrische ketel met brouwzak. Ik wil voor 18 l met een begin SG van 1086 2 smackpacks gebruiken zonder starter. Denken jullie dat ik dan voldoende gist heb? Ik hoor graag. Groet Sjoerd

Je schrijft dat je binnenkort gaat brouwen. Wellicht heb je nog voldoende tijd om het probleem op te lassen. De anderen gaven al wat tips. Misschien heb je wel geen mogelijkheid om een starter te maken?
Als hobbybrouwer is het leuk om je steeds verder te ontwikkelen. Dus is het wellicht een goed idee om een magneetroerder en erlenmeyer aan te schaffen, kost geen vermogen. Maar dan gaat er een wereld van mogelijkheden open, wat oudere of te weinig gist toch klaarstomen voor gebruik, gist uit commerciële bieren opkweken, gist hergebruiken.
Ik heb bij de eerste brouwsels ook alleen vloeibare gist gebruikt. Intussen ook droge gist, gist hergebruiken en op dit moment probeer ik van enkele gistcellen een starter op te kweken voor een mooi blond Belgisch bier.

Dus... je heb niet voldoende met twee pakken, maar je hebt voldoende mogelijkheden.
Brouw ze.
 :biersmile:

haicoterbeek

Citaat van: hansHalberstadt op 17-11-2018  10:45 uMaar sommige gisten zijn alleen als vloeibare gist of smackpack beschikbaar. Dan moet je dus naar een andere gistsoort.
Klopt! Maar alleen om die reden 3 smackpacks te gebruiken????

wiliam

Er zijn pak 'm beet 150+ verschillende korrelgist leveringen mogelijk, dan kun je er van uitgaan dat ook de smackpacks in korrelgist variant te krijgen zijn.

dirk

Citaat van: wiliam op 17-11-2018  12:57 uEr zijn pak 'm beet 150+ verschillende korrelgist leveringen mogelijk, dan kun je er van uitgaan dat ook de smackpacks in korrelgist variant te krijgen zijn.

Oh? Dan moet je eens een nieuw topic opzetten, want dan ben ik wel benieuwd naar de korrelvariant van WY3787.

Guppie

Citaat van: dirk op 17-11-2018  13:43 uOh? Dan moet je eens een nieuw topic opzetten, want dan ben ik wel benieuwd naar de korrelvariant van WY3787.

Mangrove Jack M47 is een droog alternatief

Brouwert

Citaat van: Guppie op 17-11-2018  14:29 uMangrove Jack M47 is een droog alternatief

Maar dat is niet de Westmalle gist...

PaultjePils

Citaat van: hansHalberstadt op 17-11-2018  10:26 uIk wil natuurlijk niemand een werkwijze opdrukken. 2 smackpacks is natuurlijk wel het simpelste en als je daar 18 euro voor over hebt prima. en er moeten ook nog voldoende mensen overblijven die het zo doen want dan blijft er nog voldoende variatie in gisten op de markt beschikbaar.

Een hobby mag geld kosten! Daar werk je immers voor. Als je op je werk in een uur tijd meer geld verdiend dan dat je bespaart met een uur starter prepareren, dan kan je beter je tijd in je werk stoppen (als het om geld gaat). Persoonlijk vind ik een starter maken eens in de zoveel tijd wel een leuke toevoeging aan het brouwen. Maar voor mij is brouwen toch echt het leukst en daarvoor moet af en toe extra gist voor ingeslagen worden.

Guppie

Citaat van: Brouwert op 17-11-2018  17:27 uMaar dat is niet de Westmalle gist...

Ik lees op verschillende plaatsen dat dit dezelfde cultuur is, wat ik toch regelmatig lees is dat er veel droge varianten zijn van de vloeibare gisten met dezelfde resultaten, ik heb een beetje het idee dat men te veel focust op Wyeast etc..

haicoterbeek

Citaat van: Guppie op 17-11-2018  20:03 uIk lees op verschillende plaatsen dat dit dezelfde cultuur is, wat ik toch regelmatig lees is dat er veel droge varianten zijn van de vloeibare gisten met dezelfde resultaten, ik heb een beetje het idee dat men te veel focust op Wyeast etc..
Dat idee heb ik ook. Ik haal steeds betere resultaten met fermentis korrelgisten. Kost wel wat tijd om te ontdekken wat de beste vergistingstemperatuur is maar dan heb je ook wat!

Enos

3 Zakjes gist lijkt mij overdreven veel.
Ik heb nu 3 x een quadrupel gebrouwen met slechts 1 zakje gist en nooit een enkel probleem gehad altijd goed uitvergist.

Ik had anders ook een een eind SG van 1088 als ik de suiker er direct aan zou toevoegen door die achterwege te laten had ik een begin SG van 1070 en als gist had ik 1762 Belgian abbey ll .En dat ook bij 18 ltr

Ik neem aan dat je suiker in je recept gebruikt, laat die achterwege en voeg die toe na de hoofdvergisting. (is nog beter ook, is een toetje voor je gist )

hansHalberstadt

Citaat van: Enos op 18-11-2018  10:22 u3 Zakjes gist lijkt mij overdreven veel.
Ik heb nu 3 x een quadrupel gebrouwen met slechts 1 zakje gist en nooit een enkel probleem gehad altijd goed uitvergist.

Ik had anders ook een een eind SG van 1088 als ik de suiker er direct aan zou toevoegen door die achterwege te laten had ik een begin SG van 1070 en als gist had ik 1762 Belgian abbey ll .En dat ook bij 18 ltr

Ik neem aan dat je suiker in je recept gebruikt, laat die achterwege en voeg die toe na de hoofdvergisting. (is nog beter ook ,is een toetje voor je gist )
Heb je de hoofdwort nog belucht of extra gistvoeding gebruikt?

Enos

Citaat van: hansHalberstadt op 18-11-2018  11:35 uHeb je de hoofdwort nog belucht of extra gistvoeding gebruikt?
Ik laat de afgekoelde wort altijd in het gistvat klateren. En voeg nadien de gist toe en schud dan nog een keer licht

hansHalberstadt

Citaat van: Enos op 18-11-2018  12:11 uIk laat de afgekoelde wort altijd in het gistvat klateren.en voeg nadien de gist toe en schud dan nog een keer licht
Dan heb je feitelijk 2 x licht belucht. Door het beluchten krijg je nog een behoorlijke toename van cellen.

Jacques

Citaat van: Enos op 18-11-2018  10:22 u3 Zakjes gist lijkt mij overdreven veel.

Ik neem aan dat je suiker in je recept gebruikt, laat die achterwege en voeg die toe na de hoofdvergisting. (is nog beter ook, is een toetje voor je gist )

De hoeveelheid gist die je ent heeft een grote invloed op de smaak van je bier.
Wanneer onder-ent (minder gist geeft dan aanbevolen) dan krijg je meer hogere alcoholen en esters. Bij een Belgisch bierstijl als een quadrupel en tripel is dat prima. Wanneer je echter bijvoorbeeld een double IPA wilt brouwen kun je beter meer gist gebruiken. Bij een dergelijk bier gaat het meer om de hop en hoort de hoeveelheid vergistingsproducten beperkt te zijn. Dat geldt ook voor Duitse bierstijlen waarbij de moutigheid meer op de voorgrond komt.

Verder zorgt onder-enten veel eerder voor een gestokte gisting dan wanneer je voldoende gist ent. Vaak gaat het goed maar regelmatig is dat niet het geval omdat door de vele celdelingen er te weinig voedingstoffen nog beschikbaar zijn voor de aanmaak van nieuwe gistcellen.

lier

Citaat van: Jacques op 18-11-2018  22:25 uDe hoeveelheid gist die je ent heeft een grote invloed op de smaak van je bier.
Wanneer onder-ent (minder gist geeft dan aanbevolen) dan krijg je meer hogere alcoholen en esters. Bij een Belgisch bierstijl als een quadrupel en tripel is dat prima. Wanneer je echter bijvoorbeeld een double IPA wilt brouwen kun je beter meer gist gebruiken. Bij een dergelijk bier gaat het meer om de hop en hoort de hoeveelheid vergistingsproducten beperkt te zijn. Dat geldt ook voor Duitse bierstijlen waarbij de moutigheid meer op de voorgrond komt.

Verder zorgt onder-enten veel eerder voor een gestokte gisting dan wanneer je voldoende gist ent. Vaak gaat het goed maar regelmatig is dat niet het geval omdat door de vele celdelingen er te weinig voedingstoffen nog beschikbaar zijn voor de aanmaak van nieuwe gistcellen.

Das typisch ik ben juist bij een ipa geneigd iet wat te onder-enten (meestal met de bekende us-05) omdat ik dan voor mijn gevoel een cleanere hop smaak krijg dan bij overmaat van gist enten.

Vergelijkbare Topics (7)

26858

Gestart door Kojak

Reacties: 4
Gelezen: 1522

18043

Gestart door orangeloo

Reacties: 4
Gelezen: 2414

9591

Gestart door berre

Reacties: 5
Gelezen: 2367

38575

Reacties: 12
Gelezen: 2292

2031

Reacties: 23
Gelezen: 13251

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.