Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Na nacht zonder dop alle koolzuur uit fles verdwenen?

Gestart door JBL, 13-10-2018 10:00 u

Vorige topic - Volgende topic

JBL

Ik kwam er vanochtend achter dat mijn drukmeter van een 75 cl fles is gesprongen tijdens de hergisting op de fles. De drukmeter lag een plateautje lager in de klimaatkast, een flinke slok bier verdwenen uit de 75 cl fles, en alle 33 cl flesjes in de kast met een natte, plakkerige voet.
Achteraf gezien moet het gisteravond zijn gebeurd, want om een uur half elf hoorde ik een raar geluid, dat ik echter niet kon plaatsen.
De druk op de drukmeter was gisteravond overigens niet bijzonder hoog: ruim 1,5 bar overdruk. Niets bijzonders dus. Blijkbaar de drukmeter onvoldoende vastgedraaid, of misschien is de meter niet geschikt voor de opening van een 75 cl fles (dit was de eerste keer dat ik 'm op een 75 cl fles heb gezet).

Het leek me zonde om de rest van de 75 cl fles weg te gooien, dus ik heb er 4,5 gram suiker opgelost in wat kokend water bijgevoegd, en de fles gedopt.
Daarbij ben ik ervan uitgegaan dat alle koolzuur na die plof en een nacht zonder dop wel uit de fles zou zijn verdwenen. Analoog aan de halve flesjes schraal bier de ochtend na een feestje.
Is dit een juiste aanname geweest? Of heb ik nu een bierbommetje gemaakt?

:weetniet:

JBL

hansHalberstadt

Het duurt wel een tijdje voordat koolzuur helemaal verdwenen is. Ik schat dat er nu de helft uit is met 1.5 https://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php?action=tags;tagid=350 zat je op ca 0.4% koolzuur. Nu doe je er nog ca 0.35% bij dus kom je dan met de helft verdwenen op ca 0.6 % en maximaal op 0.75%. dat is nog niet echt gevaarlijk. Westmalle tripel zit op 4 BAR en dat is 0.85%

JBL

Dank, Hans! Ik zal bij het openen t.z.t. toch nog wel een beetje voorzichtig zijn.
 samenvol

Vergelijkbare Topics (7)

29784

Reacties: 4
Gelezen: 2589

28155

Reacties: 44
Gelezen: 13992

14304

Gestart door halikidee

Reacties: 8
Gelezen: 3138

37338

Reacties: 23
Gelezen: 3781

12622

Reacties: 9
Gelezen: 3837

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.