Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Een beetje hulp aub...

Gestart door Regato76, 01-04-2018 13:06 u

Vorige topic - Volgende topic

Regato76

Na mijn eerste twee brouwsels, die redelijk goed waren gelukt (het was bier én het was te drinken!), was mijn derde poging volledig mislukt. De gisting wilde niet vlotten, weinig activiteit en na twee weken een sg dat gezakt was van 1060 naar 1034..... Om het (nog) niet te gecompliceerd te maken en ik (nog) geen ervaring heb met het zelf opkweken van gist, gebruik ik Wyeast smackpacks. Ik had een beetje de illusie dat daarbij niks mis kon gaan...
Uiteindelijk heb ik die poging maar gestaakt, volgende keer beter.

Ik heb twee dagen geleden nog maar eens een poging gewaagd, ditmaal een Brewferm Bryggja Tripel met wederom Wyeast gist.

De vorige keer had ik het smackpack morgens geactiveerd, maar op het moment dat het erbij moest stond e.e.a. nog niet echt bol. De slechte vergisting wijtte ik mede hieraan, evenals het niet beluchten.
Daarom heb ik ditmaal de avond ervoor al de boel geactiveerd en de verpakking stond nu wel bol; ook heb ik het wort belucht mbv een bruissteentje.

Ik vraag me nu een aantal dingen af:
- maakt het uit als je smackpack niet volledig geactiveerd is?
- kun je na activatie ook te lang wachten?

Mijn huidige vergisting loopt, maar niet echt van harte. Wellicht ben ik te ongeduldig, maar ik ben bang dat de boel weer stokt. Mijn begin SG was (in tegenstelling tot voorgaande keren) eigenlijk te laag 1062 ipv 1070. Ik denk dat ik teveel heb gespoeld na het maischen; ik had 25 ipv 24 liter volgens recept. Denk ik goed?

Ik heb vanmorgen gemerkt dat de vergisting een stuk langzamer loopt en dat de temperatuur is weggezakt van 21 naar 18,5. Moet ik e.e.a. gaan bijverwarmen? Ik mis nog een verwarmingslintje of iets dergelijks, dus dat wordt de volgende aanschaf.
Stel (om even op de zaken vooruit te lopen) dat mijn vergisting toch weer stokt, heb ik gelezen dat het mogelijk is om met het bezinksel een nieuwe starter te maken. Maar aangezien ik daar nog geen ervaring mee heb vraag ik mij af of het mogelijk is om (met over zonder overhevelen naar een nieuw vat) een nieuw smackpack te gebruiken? Ik weet, dat zou niet echt een voordelige oplossing zijn, maar kan het?

Hay

Ik denk dat een pak niet voldoende is en je een starter had moeten maken.
Ik zou als beginneling begonnen zijn met een korrelgist dan heb je deze problemen niet.
En ook daarmee kun je hele goeie bieren maken.
En als je eenmaal alles onder de knie hebt kun je je gaan verdiepen in het maken van starters en zo.
Of net als ik gewoon korrlegist blijven gebruiken maar dat hoeft niet maar ik lees maar al te vaak dat beginners verstokte vergistingen hebben omdat ze denken dat een pak Wyeast voldoende is.

CeesM

Voorzover ik weet van dit forum is dat je met een smackpack altijd een giststarter moet maken. Zeker als je een hoog begin SG hebt.
het wort moet op de optimale temperatuur zijn voor het gebruikte gist en op die temperatuur blijven.

Het lijkt mij een geval van onderenting en temperatuurschommeling.
Zet je vat in een ruimte waar de temperatuur stabiel is rond de 20 ºC. Het mag een beetje klotsen tijdens de verplaatsing.

Regato76

Ik was in de veronderstelling dat er met "kant-en-klare" Wyeast minder mis kon gaan dan met zelf starters maken...... De Wyeast 1388 werdt trouwens ook aangeraden op de site van Brouwland, dus ik heb deze bijbesteld ipv de bijgeleverde korrelgist. Les voor de volgende keer dus.
Is het te laat als ik komende week eenzelfde zakje zou toevoegen? Zou ik dan eerst weer overhevelen naar een schoon vat of zou het er zo bij kunnen?

jaapz

De "activatie" van de smack-pack is alleen ter indicatie van de vitaliteit van de gist, als hij opbolt weet je zeker dat er nog aardig wat levende, vitale gistcellen zijn.

Met een starter test je niet de vitaliteit, maar kweek je meer vitale cellen op. In een smack-pack zitten doorgaans niet genoeg cellen om 25 liter wort te vergisten, en moet je dus een starter maken.

Ik denk dat je nu met een nieuw pakje wel een starter kan maken en die erbij kan doen, om de nieuwe vitale gistcellen het werk af te laten maken.

Op internet zijn genoeg calculators te vinden voor het berekenen van de benodigde grootte van de starter en de hoeveelheid gistcellen die dat op zal leveren.

Underdike

Ik zou eerst eens lekker een tijdje met korrelgist gaan werken.
Halve gram per liter voor lichte bieren, 1 gram per liter op zware bieren... Geen beluchting nodig maar gewoon in het gistvat er overheen sprinkelen... Altijd goed!

EBC

Ach ja, Brouwland suggereert, helaas, dat Wyeast een beter bier oplevert met hun moutpakketten. Niets is minder waar, integendeel. Vloeibare gist levert voor beginners altijd een minder bier op. Juist de moutpakketten zijn bedoeld voor beginnende moutbrouwers. Jammer dat de leverancier ze op het verkeerde been zet.

Vloeibare gist is niet eenvoudig.

1 smackpack op 20 liter tripel is ook niet voldoende. Ook de leverancier Wyeast beaamt dat. Weer een misser.

Neem als beginner gewoon droge gist. Veel gemakkelijker en bijna gegarandeerd resultaat. Twee zakjes op 20 liter.

Ik heb Brouwland vele malen gevraagd de info op hun pakketten aan te passen.

Regato76

Dank, daar heb ik wat aan! En ik maar denken dat Wyeast beter zou zijn dan de korrels...

De eerste twee batches heb ik inderdaad gewoon de bijgeleverde korrels gebruikt, dus de puzzelstukjes vallen op zijn plaats nu.

Ik heb het gistvat net trouwens wat warmer gezet en af en toe (iedere minuut) komt er een blub. Ik ga dan nog maar een zakje bestellen en ff inlezen mbt de starter.

Ik denk dat het een hele domme opmerking is, maar wat gebeurt er als ik alsnog een zakje korrels toevoeg? Dan heb je dus twee gistsoorten... kan dat überhaupt?

Fruitbiertje

Citaat van: Regato76 op 01-04-2018  18:39 uIk denk dat het een hele domme opmerking is, maar wat gebeurt er als ik alsnog een zakje korrels toevoeg? Dan heb je dus twee gistsoorten... Kan dat überhaupt?

Vind het niet zo'n domme opmerking hoor.
Voor vragen of opmerkingen is dit forum toch. Zonder dat zal het wel erg rustig worden.

Zelf ben ik ook nog een beginner, en heb mij ( ook ) nog niet aan vloeibare gisten gewaagd.
Dit om verschillende redenen, waaronder houdbaarheid, prijs, en gemak.

Maar nu een antwoord op je vraag.
Ja je kan er nog een zakje gist bij gooien.
Zolang er nog vergistbare suikers zijn, zal de gist aan de gang gaan.
Wel heb ik mij laten vertellen dat gist voor 60% de uiteindelijk smaak van je bier bepaald.
Met 2 verschillende gisten kan er dus is anders uitkomen dan je verwacht, maar als je niks verwacht lijkt mij dat geen probleem.

Dus nogmaals ja, gooi dat zakje van 2 euro er lekker bij, anders gooi je straks ook dit bier weg.
En wie weet wordt het een wereld bier.

Jacques

Citaat van: Regato76 op 01-04-2018  18:39 uEn ik maar denken dat Wyeast beter zou zijn dan de korrels...

Het grote nadeel van Wyeast is tevens het grootste voordeel. Voor een goed resultaat is het bijna altijd gewenst om een giststarter te maken. Hierdoor breng je de gist in een topconditie waardoor je uitstekende bieren krijgt.
Alles valt en staat bij een goed gistmanagement.

Het voordeel van korrelgist is dat je daar niet zo druk over hoeft te maken. Die gist is al een goede conditie, zij het net wat minder dan bij goed opgekweekte gist.
Je kunt overigens ook met een korrelgist een starter maken. Gebruik daarvoor een klein gedeelte van een de inhoud van een zakje.

Regato76

Ik heb helaas deze poging moeten staken; ook na het toevoegen van een tweede dosis gist weinig leven in de brouwerij...

Maar, morgen poging twee... Zelfde moutpakket, maar nu ga ik dus gewoon de bijgeleverde korrelgist gebruiken 😊.

Ik zit nog met één vraagje: mijn begin sg was vorige keer ruim onder het sg dat het recept vermelde; 1062 ipv 1070. Ik gebruik een walsenmolen met ongeveer 1,2 mm afstand en had nog redelijk wat hele korrels. Je zou dus zeggen dat ik iets fijner moet schroten.
Ik gebruik echter een Grainfather en ik kreeg de indruk dat er veel wort via de overlooppijp stroomde. Dat zou dus willen zeggen dat het moutbed dusdanig compact is dat het wort er moeilijk doorheen komt... te fijn geschroot dus, maar dat is tegenstrijdig.

Wat is wijsheid om een beter begin sg te halen? Fijner/grover schroten of zo laten?

SanderH

Het verschil tussen 1.062 en 1.070 is niet zo groot als dat is tussen 1062 en 1070. De eerste is de "grootheid" voor sg waar we mee werken.

Over het geheel genomen zou een ongespecificeerde walsen molen met een afstand van 1,2 mm goed moeten schroten. Maar alleen als dit snel genoeg, dus niet te langzaam of te snel gaat.

Schroten moet net fijn genoeg zijn om de "kernen" te breken maar de "schilletjes" heel te houden.

Gestokte vergisting is vaker, naar mijn mening dan, het gevolg van te weinig gist dan dat het komt door het schroten. Maischtemperatuur kan daar veel meer op "verstoren".

CeesM

Citaat van: Regato76 op 07-04-2018  19:53 uIk gebruik een walsenmolen met ongeveer 1,2 mm afstand en had nog redelijk wat hele korrels. Je zou dus zeggen dat ik iets fijner moet schroten.
Ik gebruik echter een Grainfather en ik kreeg de indruk dat er veel wort via de overlooppijp stroomde. Dat zou dus willen zeggen dat het moutbed dusdanig compact is dat het wort er moeilijk doorheen komt... te fijn geschroot dus, maar dat is tegenstrijdig.
Dat probleem met veel hele korrels had ik ook en daardoor te fijn geschroot. In de hoeken van de stortkoker zitten openingen waardoor de mout niet tussen de walsen maar erbuiten vallen. Met ducktape heb ik die openingen dicht geplakt zodat al het mout tussen de walsen komt.
Toen op een walsafstand van 1,3 mm geschroot en het wort loopt nu beter door.

Wim67

Citaat van: Regato76 op 07-04-2018  19:53 uIk heb helaas deze poging moeten staken; ook na het toevoegen van een tweede dosis gist weinig leven in de brouwerij...

Maar, morgen poging twee... Zelfde moutpakket, maar nu ga ik dus gewoon de bijgeleverde korrelgist gebruiken 😊.

Ik zit nog met één vraagje: mijn begin sg was vorige keer ruim onder het sg dat het recept vermelde; 1062 ipv 1070. Ik gebruik een walsenmolen met ongeveer 1,2 mm afstand en had nog redelijk wat hele korrels. Je zou dus zeggen dat ik iets fijner moet schroten.

Wat is wijsheid om een beter begin sg te halen? Fijner/grover schroten of zo laten?

Wat er door je overloop gaat is niet echt van belang. Om je sg te halen, heb ik geleerd dat ik iets fijner moet schroten. Ook na schade en schande met een Grainfather. Gebruik ook een theezeefje over je overflow. Scheelt een hoop.

Kijk eens naar de video's van David Heath op Youtube. Leer je een hoop van.

Jacques

Citaat van: Regato76 op 07-04-2018  19:53 uIk heb helaas deze poging moeten staken; ook na het toevoegen van een tweede dosis gist weinig leven in de brouwerij...

Niets veranderen aan de instelling van de molen. Soms lijkt het dat er hele korrels door de molen vallen maar als je de korrels aanraakt vallen ze uiteen.

Als je last hebt van een compact moutbed kun je deze doorroeren. Hierdoor gaat het rendement omhoog.
Overigens is het niet zo heel vreemd dat je een iets hoger of lager rendement haalt dan in een recept is vermeld.

Regato76

Er staan inmiddels twee batches te vergisten; vrijdag 8-4 een Weizen gebrouwen en zondag 8-4 dus wederom de tripel.
Bij beide de korrelgist gebruikt en dat ging stukken beter! De watersloten gingen als een malle tekeer......

Na resp. amper 6 en 4 dagen liggen de watersloten nu volledig stil.
Zojuist heb ik de sg's gemeten en kom ik bij beide uit op 1.010 (de weizen komt van 1.045 en de tripel vanaf 1.064).
Op zich denk ik dat ik het binnenkort al in de fles kan gaan stoppen, maar is dit niet heel erg snel? Doe ik er beter aan om het bijvoorbeeld nog een weekje te laten rusten of kan ik gewoon verder?

Roelof

Citaat van: Regato76 op 07-04-2018  19:53 uJe zou dus zeggen dat ik iets fijner moet schroten.

Misschien is klam schroten iets voor jou. Bevalt mij prima, ik heb geen Grainfather maar gebruik een ouderwets hevelfilter.  ;)

Silky

Als er teveel wort via de overloop van je Grainfather wegvloeit kan je het rode kraantje onder het kogelventiel een kwartslagje dichtdraaien. Dit vermindert de toevoer en bijgevolg zakt het niveau van het wort op de bovenste filterplaat. Verder in de toekomst klam schroten  :degroeten:

Thamerdal

Citaat van: Regato76 op 12-04-2018  09:53 uEr staan inmiddels twee batches te vergisten; vrijdag 8-4 een Weizen gebrouwen en zondag 8-4 dus wederom de tripel.
Bij beide de korrelgist gebruikt en dat ging stukken beter! De watersloten gingen als een malle tekeer......

Na resp. amper 6 en 4 dagen liggen de watersloten nu volledig stil.
Zojuist heb ik de sg's gemeten en kom ik bij beide uit op 1.010 (de weizen komt van 1.045 en de tripel vanaf 1.064).
Op zich denk ik dat ik het binnenkort al in de fles kan gaan stoppen, maar is dit niet heel erg snel? Doe ik er beter aan om het bijvoorbeeld nog een weekje te laten rusten of kan ik gewoon verder?
Laat maar even een weekje staan. Meet dan nog eens. Als het SG nog steeds hetzelfde is kun je bottelen. Geduld levert vaak betere bieren op dan haast.

Vergelijkbare Topics (7)

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.