Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Koolzuur in het bier tijdens hoofdvergisting

Gestart door Walter1991, 14-02-2017 17:18 u

Vorige topic - Volgende topic

Walter1991

Ik tap net een monstertje uit men gistvat om de sg op te meten, meteen viel mij op dat er aardig wat belletjes in het bier zit. Draai de hydrometer om te zorgen dat de belletjes niet onder de meter zitten, momenteel 1015 na 3 dagen. Gaat prima dus.

Ik drink het op en proef even, doe ik altijd want weggooien tjah dat is zonde. Het was lekker maar nog ietwat zoet, maar het meest opvallende, er zat meer prik op dan sommige zware bieren die al een week of wat op de fles staan. Is dat normaal dat koolzuur al in het bier oplost tijdens te hoofdvergisting en het zeer merkbaar te proeven is ? Ik heb dit nog niet eerder meegemaakt.

Jeroen D

Ik neem aan dat het waterslot naar behoren werkt?

Ik had een keer dat het rode dopje alles afklemde en er drukopbouw was in het vat. Toen ik het dopje eraf haalde spoot mijn hele waterslot leeg...

Walter1991

Citaat van: Jeroen D op 14-02-2017  20:23 uIk neem aan dat het waterslot naar behoren werkt?

Ik had een keer dat het rode dopje alles afklemde en er drukopbouw was in het vat. Toen ik het dopje eraf haalde spoot mijn hele waterslot leeg...

Hij borrelt wel gewoon lekker. Dus denk dat er geen tot nauwelijks drukopbouw is. Vind het een beetje appart.

Jeroen D

Citaat van: Walter1991 op 14-02-2017  21:52 uHij borrelt wel gewoon lekker. Dus denk dat er geen tot nauwelijks drukopbouw is. Vind het een beetje appart.

Ik zou zeggen: kijk het even aan. Wellicht dat iemand een scheikundige reden kan geven.

Wordt het meer of minder?

alrikdew

Tijdens de hoofdvergisting zit er altijd omennabij 0,3 bar in je gisttank. Dus wat koolzuur is totaal niet gek. Zware bieren hebben altijd even nodig om op druk te komen omdat de gistcellen al wat vermoeider zijn.

Walter1991

Citaat van: Jeroen D op 15-02-2017  14:18 uIk zou zeggen: kijk het even aan. Wellicht dat iemand een scheikundige reden kan geven.

Wordt het meer of minder?

Citaat van: alrikdew op 15-02-2017  14:49 uTijdens de hoofdvergisting zit er altijd omennabij 0,3 bar in je gisttank. Dus wat koolzuur is totaal niet gek. Zware bieren hebben altijd even nodig om op druk te komen omdat de gistcellen al wat vermoeider zijn.

Oke oke, zal vanmiddag nog even kijken voelen proeven ruiken en horen hoe het ermee staat. Misschien is het inderdaad wel marginaal.

bjorri

Laat ik eens een gokje wagen.

CO2 wordt tijdens het gisten in het hele vat gevormd. De verzadiging zal dus altijd 100% zijn zolang de gisting nog bezig is. Het overschot verdwijnt door je waterslot. Een geopend bier op de fles zal als het goed is ook 100% verzadigd zijn met CO2. Dat je verschil merkt zal dus met temperatuur te maken hebben of zo iets.

alrikdew

Citaat van: bjorri op 15-02-2017  15:47 uLaat ik eens een gokje wagen.

CO2 wordt tijdens het gisten in het hele vat gevormd. De verzadiging zal dus altijd 100% zijn zolang de gisting nog bezig is. Het overschot verdwijnt door je waterslot. Een geopend bier op de fles zal als het goed is ook 100% verzadigd zijn met CO2. Dat je verschil merkt zal dus met temperatuur te maken hebben of zo iets.

100% kan niet. Bij ons op de brouwerij satureren wij het bier op .40 tot .45%. Belgische bieren van tussen .50 en .70%. Daarom zijn veel Belgische bieren niet op tap omdat zo'n hoge saturatie niet te tappen valt. Daarom heeft België een fles cultuur. Doordat wij minder koolzuur hebben, hebben wij een tapcultuur.
100% verzadigd betekent dat er 100% CO2 is en dus geen bier.

Walter1991

Heb nog even gekeken, SG was 1010 (eind is gepland op 1006) dus heb overgeheveld om te nagisten, dryphop erbij gegooid. Ga zondag lageren op 8 ºC voor een dag of 5 en dan bottelen.

Maar goed, gister nog steeds aanzienlijk veel koolzuur in het bier, zelfs een schuimlaagje op het monster om de SG te meten. Wellicht maar wat minder bottelsuiker gebruiken bij dit bier. 

Vergelijkbare Topics (7)

37936

Gestart door bramheus

Reacties: 4
Gelezen: 1477

29689

Reacties: 36
Gelezen: 12509

19475

Reacties: 30
Gelezen: 17447

2754

Reacties: 49
Gelezen: 32525

32648

Reacties: 19
Gelezen: 4793

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.