Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Kopruimte fust in verhouding tot saturatie

Gestart door Hoppenbrouwers, 23-12-2016 16:55 u

Vorige topic - Volgende topic

Hoppenbrouwers

Ik vroeg me af of er een verhouding bestaat tussen de saturatie van een gefusteld bier en de beschikbare kopruimte in die fust.
De reden waarom ik me dat afvraag is omdat ik nu al ruim drie weken in de buitenlucht een fust aangesloten heb op de CO2 tank op 1.3bar die bijna tot de rand afgevuld is. Dit zou voor een urtyp pils volgens de tabel eigenlijk al aan de hoge kant zijn. Na de hele vorst periode en ijskoude nachten zou je zeggen dat dit bier stijf zou moeten staan van de koolzuur. Niets is minder waar. Als je dit bier aan een Engelsman zou voorschotelen als de locale lager zal zelfs die nog zeggen dat het redelijk plat is.

Tegelijk had ik in die periode een fust weizenbock aangesloten waar nog 1/3 in zat en was voor een paar nachten de verhoogde tapdruk vergeten bij te stellen. Dit bier was volledig overgesatureerd en kon je alleen maar schuim bij tappen.

Vandaar dat ik me af vroeg of er een verband tussen zat.

Baal nu in ieder geval enorm van een plat bier dat ik speciaal voor de feestdagen gemaakt had (wat eigenlijk niet zou moeten kunnen)

Zooms

Zet er maar even drie bar op. Binnen een dag is 'ie dan waarschijnlijk goed.

Nog beter: drie bar en even schudden. Na een tijdje koolzuurfles dicht en kijken tot welke druk hij terugloopt. Kopruimte heeft alleen een bufferende invloed. (je blaast er een hoop gas in, zodat er nog een voorraad 'overdruk' aanwezig is).

Hoppenbrouwers

Hij staat al op 3 bar sinds ik dit topic geopend heb. Dat komt hopelijk nog wel goed, maar dit is geen goede structurele sturing van CO2 druk.
De manier die ik eerder geprobeerd heb werkt kennelijk ook niet afdoende, ik vraag me alleen nog steeds af waarom.

Vergelijkbare Topics (7)

36617

Reacties: 12
Gelezen: 5677

19661

Reacties: 27
Gelezen: 10348

15630

Reacties: 69
Gelezen: 23801

6758

Gestart door Anthony

Reacties: 2
Gelezen: 3011

44179

Reacties: 8
Gelezen: 931

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.