Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Bier te waterig

Gestart door dePol, 31-10-2016 19:33 u

Vorige topic - Volgende topic

dePol

Ik heb een brouwpakket Golden Beverius van Brouwland gebruikt en keurig alle stappen gevolgd volgens het recept.  Is overigens al de 4de keer en de vorige waren goed. 

Op een of andere manier was de verdamping tijdens het koken meer dan de drie eerste keren. Ik brouw in een eletrische inmaakketel van Brouwland. Misschien heb ik de stand tijdens het koken onbewust hoger gezet.  Op het eind van de kook hield ik 16L bier over.   De andere keren zo'n 18 a 19 L.  SG van die 16L was 1072.

Ik heb dat in het gistvat gezet en de hoofgisting laten plaatsvinden.  Ik hevel na de hoofdgisting altijd over om het bier van de dode gistcellen af te halen. Even met Brouwland gebeld en gevraagd of ik bij dat overhevelen eentueel nog zou kunnen aanvullen met water.  Zij zeiden dat dat geen probleem was.    2.5 L water toegevoegd, en laten nagisten.  Dan nog een weekje koud gezet om de diacetyl te laten afbreken.

Gisteren heb ik mijn emmer klaargezet om een laatste maal over te hevelen alvorens te gaan bottelen.  Ik heb er even van geproefd.  Uiteraard is het plat (want nog geen fles hergisting) wat de smaakbeleving wat beinvloed.   Maar ik vond het waterig en heb nu spijt dat ik dat heb aangelengd.

Is hier nog iets aan te doen?    Koken zou het terug concentreren, maar dan kook ik uiteraard de alcohol er uit, dus geen optie.

dennisbier

Niet teveel overhevelen anders krijg je nog oxidatiesmaken.
Verder, gewoon 2 maanden op de fles wachten en dan eens proeven.
Hoeft niet per se veel slechter te zijn. Misschien lichter van smaak.

RienP

Vergist bier niet meer koken. Dat komt de smaak zeker niet ten goede. (Tenzij je er echt mee kookt in de keuken :proost:)

Water aanlengen tijdens/ na vergisting geeft dunner en wat waterig bier. Je verdunt namelijk niet alleen het suikergehalte / het alcoholpercentage, maar ook alle smaken die zijn ontstaan tijdens de vergisting. Daarom enkel water bijvoegen voor de vergisting.

Geeft het wat tijd. Vaak wordt een bier toch beter in de fles.

Vergelijkbare Topics (7)

24595

Reacties: 5
Gelezen: 2903

41664

Reacties: 5
Gelezen: 1106

34808

Reacties: 11
Gelezen: 2557

27404

Reacties: 26
Gelezen: 13475

17540

Reacties: 52
Gelezen: 25303

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.