Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Drooghoppen met hop van eigen teelt?

Gestart door Tjardo, 02-09-2016 12:07 u

Vorige topic - Volgende topic

Tjardo

(Ik heb gezocht op het forum maar kan geen duidelijk antwoord vinden...)

Loop ik geen gevaar op infectie als ik hop van eigen teelt gebruik als drooghop? Tijdens het drogen maar ook tijdens het vacumeren van de hop liepen er enkele kleine beestjes uit de bellen, ik heb er vast een paar mee verpakt in de vacuümzakken. (De zakken liggen in de vriezer). Daarom ben ik best bang voor een infectie als ik die hop ga gebruiken als drooghop.

Ik snap dat er al alcohol is gevormd als ik de drooghop toevoeg maar is dat voldoende om eventuele bacteriën en schimmels uit de eigen hop te doden? Is het verstandiger om de hop alleen te gebruiken tijdens het koken t/m vlamuit? Hoe gaan jullie hiermee om?

Jukkie

Citaat van: Tjardo op 02-09-2016  12:07 u.... Tijdens het drogen maar ook tijdens het vacumeren van de hop liepen er enkele kleine beestjes uit de bellen, ik heb er vast een paar mee verpakt in de vacuümzakken.

... bier valt in ieder geval niet meer onder het Reinheitsgebot  ;D

DLB

Droog je je hop eerst of verpak je het direct?

Jacques

Citaat van: DLB op 02-09-2016  12:45 uDroog je je hop eerst of verpak je het direct?

Goeie vraag. Als je de hop eerst droogt en daarna vacuumeert heb je niet veel meer te vrezen.

Tjardo

Ik schrijf in het eerste bericht dat tijdens het drogen enkele beestjes te voorschijn komen, dus ja ik droog de hop (3 dagen) voordat ik vacumeer...

DLB

Niet goed gelezen. Excuus.

Als de beestjes tijdens het drogen en verpakken niet al dood zijn gegaan dan gaan ze dat in de dagen er na wel lijkt mij.
Persoonlijk zou ik het alleen toch niet voor drooghoppen gebruiken, maar dat is meer een onderbuikgevoel.

Eric v B

In commercieel geteelde hop zullen ook best wel beestjes zitten. Als deze weggespoten zouden zijn, is het niet goed.  Ik zou na drogen, vacumeren en diepvries van eigen geteelde hop gewoon durven koudhoppen.

Adbrouwt

Citaat van: Tjardo op 02-09-2016  20:47 uIk schrijf in het eerste bericht dat tijdens het drogen enkele beestjes te voorschijn komen, dus ja ik droog de hop (3 dagen) voordat ik vacumeer...
Ik heb hetzelfde probleem gehad. Een dierentuin aan beestjes. Na het drogen en vacumeren zijn de meeste beesten wel weg. Ik heb mijn hop ook al verschillende malen als dryhop gebruikt en nog geen problemen ondervonden. Gewoon proberen zou ik adviseren.

Biertje1985

Ik kan het niet meer vinden, maar ik heb eens gelezen dat beesjes in de hop kan voorkomen door driekhoekzeep met spiritus te mengen (1 op 1) en daarmee weer de hopplant inspuiten. Of je er veel zeepsmaak van krijgt geen idee maar wellicht kan je de optie onderzoeken.

Misschien kan je dat ook toepassen op de hopbellen?

Tjardo

Ik ga binnenkort maar een brouwsel splitsen, ene helft drooghoppen met eigen teelt en andere helft met gekochte Amarillo. Ik heb ruim 600 gram gedroogde 'Annabel' in de vriezer dus hoop echt dat het goed komt  :brouwen:

Eerst morgen (indien het droog blijft) de Chinook en Nothdown oogsten!  :P

Eric v B

Citaat van: Biertje1985 op 03-09-2016  20:45 uIk kan het niet meer vinden, maar ik heb eens gelezen dat beesjes in de hop kan voorkomen door driekhoekzeep met spiritus te mengen (1 op 1) en daarmee weer de hopplant inspuiten. Of je er veel zeepsmaak van krijgt geen idee maar wellicht kan je de optie onderzoeken.

Misschien kan je dat ook toepassen op de hopbellen?
Ik ga voor beestjes, niet voor zeep!

Pimmels

Ik heb eens een filmpje gezien over wijn productie in Frankrijk en ik vermoed dat ongeveer 1% van de inhoud van een fles wijn uit wespen bestaat...
Ik zou me niet te veel zorgen maken om een paar beestjes... :brouwen:

DLB

CiteerIk heb eens een filmpje gezien over wijn productie in Frankrijk en ik vermoed dat ongeveer 1% van de inhoud van een fles wijn uit wespen bestaat...

Toch maar eens een batch met gemalen wesp drooghoppen. Wie weet  :weetniet:

Adrie

Ik heb regelmatig gekoudhopt met eigen hop, zonder problemen. De meeste beestjes raak je kwijt tijdens het drogen en ik heb het idee dat wilde gisten en bierverpestende bacteriën zich niet zo thuis voelen op beestjes.

Wallie

Citaat van: Adrie op 05-09-2016  09:19 uIk heb regelmatig gekoudhopt met eigen hop, zonder problemen. De meeste beestjes raak je kwijt tijdens het drogen en ik heb het idee dat wilde gisten en bierverpestende bacteriën zich niet zo thuis voelen op beestjes.

Hoe denk je er over met hop wat niet gedroogd is maar gelijk na het plukken in de vriezer gedaan is?

René K

De afgelopen 2 jaren heb ik mijn hop direct na het oogsten ingevroren. Deze hop heb ik tijdens het brouwen gebruikt en ook als drooghop. De bieren die gebrouwen zijn op deze manier smaakten uitstekend. Geen last van infecties of andere nare bijsmaakjes.
Vorige week heb ik opnieuw een bier op deze manier gebrouwen, hier verwacht ik ook geen problemen mee.

rlandzaat

Henk Wesselink van Bierevents heeft in Epe een hopveld met naar schatting 150 hopplanten. Het merendeel van deze hop wordt ergens in september geoogst om de dag daarop naar brouwerij De Molen in Bodegraven te worden gebracht. Al die vers geplukte hop gaat direct als koudhop in een speciaal bier, dat op het Borefts festival voor het eerst aan het publiek wordt aangeboden. Ik weet vrij zeker, dat er beestjes in die hop zitten, dat kan gewoon niet anders. Het bier smaakt er niettemin niets minder door.

Zie http://www.bierevents.nl/news/hopcrew-de-molen-rondt-hopseizoen-af-filmpje

Wallie

Ok! Ben benieuwd! We gaan het gewoon doen :)

joenedu

Ik heb laatst ook een blonde gekoudhopt met hop uit eigen tuin (ras onbekend, maakt het nog spannender). Is een heerlijk bier geworden (vonden anderen, ik trouwens ook).

Vergelijkbare Topics (7)

39772

Reacties: 10
Gelezen: 2265

8694

Reacties: 17
Gelezen: 6367

43136

Reacties: 12
Gelezen: 1110

32802

Gestart door Hai

Reacties: 4
Gelezen: 1738

26760

Reacties: 16
Gelezen: 6384

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.