Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Koudhoppen in mandflesfles, hoe verstopping van hevel voorkomen?

Gestart door RuudB, 27-04-2016 18:15 u

Vorige topic - Volgende topic

RuudB

Zojuist een IPA gebrouwen met een flinke hopgift. Normaal brouw ik met hopzakjes, maar omdat de hoeveelheid hop van vandaag niet in de hopzakjes paste heb ik de hop los in de ketel gegooid. Gevolg was een verstopte hevel aan het einde van de brouwdag, het plan was om de hop met een stuk kaasdoek uit de hevel te houden, maar dat lukte niet.
Nu wil ik dit bier ook nog gaan koudhoppen in een mandfles. Daarna zal het weer afgeheveld moeten gaan worden, maar dat zie ik nu dus niet meer zitten.

Hoe hevel ik het beste een gekoudhopt bier uit een mandfles? ??? Ik heb zo'n plastic hevel uit een starterspakket, die werkt verder naar tevredenheid. Is het bv. een optie om een bazooka filter te monteren op deze hevel? ???

William

Ik stop een stukje staal/rvs schuurspons in het uiteinde van de hevel en trek het dan een beetje uit elkaar zodat het niet te compact is. Werkt prima.

RuudB

Citaat van: William op 27-04-2016  18:21 uIk stop een stukje staal/rvs schuurspons in het uiteinde van de hevel en trek het dan een beetje uit elkaar zodat het niet te compact is. Werkt prima.

In plaats van het dopje neem ik aan ???

RienP

Dopje kan blijven zitten. Dan krijg je zoiets:

Dit werkt perfect.

hans_nwk

Ik heb tot nu toe 1x gekoudhopt in een volle mandfles. Nadat de pellets toegevoegd waren kwam de CO2 los uit uit het bier en is er langzaam meer dan een liter uit geschuimd.

Ben ik de enige die dat heeft?

Groet,
Hans

Battum80

Ik zet mijn bier een dag koud (1 graad) voor ik hevel naar het bottelvat. Hierdoor zinkt alle hop naar de bodem

HermanH

Dund

Ik zet ook altijd het vat koud en dan vervolgens net als rienp een sponsje over de hevelkop en hevelen maar. Werkt perfect.

ThaLokster

Citaat van: HermanH op 28-04-2016  11:36 uMisschien is dit een optie om te koudhoppen?

https://utahbiodieselsupply.com/brewingfilters.php#betterbottledryhopper

Mooi ding, helaas niet geschikt voor bloemen... Enkel voor pellets...

Jacques

Citaat van: ThaLokster op 28-04-2016  22:27 uMooi ding, helaas niet geschikt voor bloemen... Enkel voor pellets...

Ik zou niet weten waarom je daar geen bloemen in kunt doen.
Ook de website van deze producent wordt geschreven dat ze zowel voor bloemen als pellets gebruikt kunnen worden.

Herman

ThaLokster

Citaat van: Jacques op 28-04-2016  23:08 uIk zou niet weten waarom je daar geen bloemen in kunt doen.
Ook de website van deze producent wordt geschreven dat ze zowel voor bloemen als pellets gebruikt kunnen worden.

Specifications
1.5" x 16"
300 Micron - Best for pellet hops
- Not recommended for whole leaf hops
Mesh Side & Bottom
#8 3/8" Drilled Lab Grade Rubber Stopper
Recommended Hops - Up To 3-4 oz

Vanaf 400 micron volgens de site geschikt voor bloemen...

Het kan dus wel (alles kan, behalve naar boven vallen), maar wordt niet aangeraden... Een bloempje moet inderdaad wel kunnen  ;D

Jacques

Citaat van: ThaLokster op 28-04-2016  23:21 uSpecifications
1.5" x 16"
300 Micron - Best for pellet hops
- Not recommended for whole leaf hops
Mesh Side & Bottom
#8 3/8" Drilled Lab Grade Rubber Stopper
Recommended Hops - Up To 3-4 oz

Vanaf 400 micron volgens de site geschikt voor bloemen...

Het kan dus wel (alles kan, behalve naar boven vallen), maar wordt niet aangeraden... Een bloempje moet inderdaad wel kunnen  ;D

Boven de tekst die jij aanhaalt staat het volgende:

"To make it versatible, we made it out of 300 micron which means you'll be able to dry hop with either whole leaf or pellet hops!"

De aanbeveling die daarna volgt is daarom ook niet te volgen...
En nogmaals, ik zou niet weten waarom een kleinere maaswijdte zou betekenen dat je deze minder geschikt is voor hopbloemen.

HermanH

Je zou ook omgekeerd kunnen werken, dus de hop in de mandfles en de hevel in de "gaasbuis" steken, als die tot op de bodem kan natuurlijk. Zo komen er ook geen deeltjes mee en de hop heeft volop de kans gehad om alles af te geven, ipv "gevangen" te zitten in de koker...  8)

ThaLokster

Citaat van: Jacques op 29-04-2016  12:10 uBoven de tekst die jij aanhaalt staat het volgende:

"To make it versatible, we made it out of 300 micron which means you'll be able to dry hop with either whole leaf or pellet hops!"

De aanbeveling die daarna volgt is daarom ook niet te volgen...
En nogmaals, ik zou niet weten waarom een kleinere maaswijdte zou betekenen dat je deze minder geschikt is voor hopbloemen.

Bovenaan de site staat ook dat 300 micron geschikt is voor pellets en vanaf 400 voor bloemen. Don't kill the messenger... Voor mij is een "not recommended" een "no go"...

Dryhoppen van bloemen in een hopzakje wordt al als "niet optimaal" ervaren, geen idee hoeveel micron dat is, maar meer dan 300/400 lijkt me...

Ondersteuning voor de oplossing van Herman!!!  :brouwen: (Mits de hevelfilter past natuurlijk... ;)) Best of both worlds! Bloemetjes kunnen lekker rustig al zwemmend hun oliën/aroma's afgeven en geen verstopt filter. Wel een prijzige oplossing, maar ook een blitse... Vind de schuursponsoplossing wel een zeer pragmatische!

RuudB

Dank voor alle reakties. Ik denk dat het schuursponsje de eerste kans krijgt, hopelijk past deze door de hals van de mandfles. Het hopfilter voor de carboy ga ik qua levertijd niet meer op tijd krijgen, maar is zeker interessant voor toekomstige brouwsels.

William

Citaat van: William op 27-04-2016  18:21 uIk stop een stukje staal/rvs schuurspons in het uiteinde van de hevel en trek het dan een beetje uit elkaar zodat het niet te compact is. Werkt prima.

Als je het in het uiteinde stop en er een klein pluimpje uit laat komen past het altijd ;) . Doel van het pluimpje is om het wort deels van de zijkant aan te laten stromen en een groter oppervlak te creëren.

Vergelijkbare Topics (7)

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.