Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Extreme amateurvraag over hopschema's

Gestart door Haagse Wouter, 01-04-2016 21:56 u

Vorige topic - Volgende topic

Haagse Wouter

Ik heb een vraagje over hopschema's die ik eigenlijk nergens uitgelegd heb gezien.

Stel dat je dit hopschema hebt:
Bitterhop  60 min
Aromahop 15 min
Aromahop 10 min

Is het dan de bedoeling dat de totale kooktijd 60 minuten is en je 15 en 10 minuten voor het einde extra hop erbij doet?
Of is het de bedoeling dat je na elke hopstap de eerdere hop eruit vist en dan nog is 15 en 10 minuten kookt?

Mijn gok is het eerste, maar zeker weten kan geen kwaad.

Oscar

Inderdaad het eerste. Tussentijds hop eruit vissen is niet te doen, en voor bitterheid moet hop minimaal 60 minuten meekoken  :brouwen:

Haagse Wouter

Citaat van: Oscar op 01-04-2016  21:59 uInderdaad het eerste. Tussentijds hop eruit vissen is niet te doen, en voor bitterheid moet hop minimaal 60 minuten meekoken  :brouwen:

Dank je voor je antwoord!
Ik vroeg het me af omdat je wellicht juist langer wilt koken voor meer uitvlokking.

Herman

Citaat van: Oscar op 01-04-2016  21:59 uen voor bitterheid moet hop minimaal 60 minuten meekoken 
Klopt niet helemaal, ook bij minder lang koken krijg je isomeratie. Maar als vuistregel prima natuurlijk om te onthouden dat je bitterhop minimaal 60 minuten kookt.

Oscar

Citaat van: Herman op 01-04-2016  22:27 uKlopt niet helemaal, ook bij minder lang koken krijg je isomeratie.

Natuurlijk, maar dan heb je een minder rendement uit je hop. Maar dat hoef ik jou niet te vertellen... ;)

William

Citaat van: Haagse Wouter op 01-04-2016  22:22 uDank je voor je antwoord!
Ik vroeg het me af omdat je wellicht juist langer wilt koken voor meer uitvlokking.

Je kunt natuurlijk best 90 minuten koken en de eerste hopgift pas na 30 minuten toevoegen (de 60 minuten gift).

Zou je 90 minuten koken, de hop er direct bij doen en na 60 minuten verwijderen (bv door een hopzakje met de hop te verwijderen) dan zullen de zuren uit de hop die in de eerste 60 minuten zijn opgelost gedurende de laatste 30 minuten nog steeds isomeriseren en dus bitterheid ontwikkelen. In dit geval geven ze wel minder aroma (eigenlijk wel aardig nu ik dit zo bedenk). Ik denk niet dat er veel brouwers zijn die hop halverwege het kookproces verwijderen.

Haagse Wouter

Citaat van: William op 01-04-2016  22:46 uJe kunt natuurlijk best 90 minuten koken en de eerste hopgift pas na 30 minuten toevoegen (de 60 minuten gift).

Zou je 90 minuten koken, de hop er direct bij doen en na 60 minuten verwijderen (bv door een hopzakje met de hop te verwijderen) dan zullen de zuren uit de hop die in de eerste 60 minuten zijn opgelost gedurende de laatste 30 minuten nog steeds isomeriseren en dus bitterheid ontwikkelen. In dit geval geven ze wel minder aroma (eigenlijk wel aardig nu ik dit zo bedenk). Ik denk niet dat er veel brouwers zijn die hop halverwege het kookproces verwijderen.

Waarom zou dat voor de aroma's uitmaken?
Ik zou denken dat als deze na 60 minuten eruit zijn ze niet na 30 minuten er wel in zitten?

seed7

Citaat van: William op 01-04-2016  22:46 uZou je 90 minuten koken, de hop er direct bij doen en na 60 minuten verwijderen (bv door een hopzakje met de hop te verwijderen) dan zullen de zuren uit de hop die in de eerste 60 minuten zijn opgelost gedurende de laatste 30 minuten nog steeds isomeriseren en dus bitterheid ontwikkelen. In dit geval geven ze wel minder aroma (eigenlijk wel aardig nu ik dit zo bedenk). Ik denk niet dat er veel brouwers zijn die hop halverwege het kookproces verwijderen.

De Engelsen gebruikten deze methode in het (verre?) verleden. Na 10 - 30 min koken (na de eiwitbreuk) de hop er bij,  dan die er na 30 minuten weer uit. Nieuwe hop er in. De al gekookte hop ging in de hopback om als een soort filterlaag te gebruiken. Het doel van de hop er na 30 min koken uit te halen is dat je de geen 'groene' en 'vegetatieve' smaakjes krijgt maar een schone bitterheid. Moet wel zeggen dat er in die tijd over het algemeen veel langer gekookt werd als tegenwoordig en er in die tijd niet zulke hoog alfahoppen beschikbaar waren als nu (max 6% tegen max 20% nu). Er werden in die tijden heel erg bittere bieren gebrouwen met veel meer hop dan we nu gebruiken.

Tegenwoordig is het denk ik nog wel een aardige methode om bij Barley wines te gebruiken, als je ze lang moet koken om aan het gewenste SG te komen.

Ingo

Jacques

Citaat van: Haagse Wouter op 01-04-2016  21:56 uStel dat je dit hopschema hebt:
Bitterhop  60 min
Aromahop 15 min
Aromahop 10 min

In plaats van bitterhop 60 minuten kun je beter spreken over een hopgifte bij 60 minuten. Bitterhop en aromahop zegt wat over de soort hop. Je kunt een aromahop gebruiken voor een hopgifte bij 60 minuten. En een hop met hoog alfazuurpercentage gebruiken voor een aromagift.

Hop er niet uitvissen. Veel te onhandig en niet nodig.

ThaLokster

Laatst een Aromahop (Saaz 3.08%) 70 minuten en een Bitterhop (E.K. Golding 6.9%) 15 minuten laten meekoken... Leverde een heerlijk fris biertje op (ondanks de 8.7% Vol.)... Ga het nu andersom proberen (op een ietwat lager alcohol%  ;D) om het verschil eens goed te ervaren... Wellicht toch ook nog een dry hop met Saaz ertegenaan... Gewoon omdat het kan  ;)...

ciesvandekwis

Ik zie hier soms bitterhopgiften met Cascade, Amarillo of andere relatief duurdere aromahoppen en vraag me af of dit enige invloed op de smaak heeft, zeker na 60' en meer koken?
Ik gebruik gewoon voor bitterhop standaard Magnum pellets: best buck for the high alfa's.

RienP

Citaat van: ThaLokster op 06-04-2016  20:11 uLaatst een Aromahop (Saaz 3.08%) 70 minuten en een Bitterhop (E.K. Golding 6.9%) 15 minuten laten meekoken... Leverde een heerlijk fris biertje op (ondanks de 8.7% Vol.)... Ga het nu andersom proberen (op een ietwat lager alcohol%  ;D) om het verschil eens goed te ervaren... Wellicht toch ook nog een dry hop met Saaz ertegenaan... Gewoon omdat het kan  ;)...
East Kent Goldings is niet echt een bitterhop te noem (relatief laag alfazuur gehalte).

Citaat van: ciesvandekwis op 07-04-2016  14:34 uIk zie hier soms bitterhopgiften met Cascade, Amarillo of andere relatief duurdere aromahoppen en vraag me af of dit enige invloed op de smaak heeft, zeker na 60' en meer koken?
Ik gebruik gewoon voor bitterhop standaard Magnum pellets: best buck for the high alfa's.
Er blijft zeker aroma en smaak over. Dus het draagt wel bij. Sommige nieuwere hopsoorten (b.v. Mosaic) hebben best een hoog alfazuurgehalte, dus daar hoef je het niet voor te laten.

Jacques

Citaat van: ciesvandekwis op 07-04-2016  14:34 uIk zie hier soms bitterhopgiften met Cascade, Amarillo of andere relatief duurdere aromahoppen en vraag me af of dit enige invloed op de smaak heeft, zeker na 60' en meer koken?

Ja, dit heeft zeker invloed op de smaak. Persoonlijk ben ik geen liefhebber van echte bitterhoppen omdat die vaak een wat onaangename harde smaak geven.

Adrie

Citaat van: Jacques op 07-04-2016  15:03 uJa, dit heeft zeker invloed op de smaak. Persoonlijk ben ik geen liefhebber van echte bitterhoppen omdat die vaak een wat onaangename harde smaak geven.

Dan moet je toch eens Magnum proberen.

Jacques

Citaat van: Adrie op 07-04-2016  15:20 uDan moet je toch eens Magnum proberen.

Heb ik gedaan, maar ook die kan mij niet bekoren.

Adrie

Citaat van: Jacques op 07-04-2016  15:25 uHeb ik gedaan, maar ook die kan mij niet bekoren.

Hmm. Toch eens met osmosewater brouwen?  ;)

Jacques

De beleving van bitterheid is niet alleen een kwestie van alfazuren. Naar mijn idee krijg je een evenwichtiger bier als je ook aan het begin van het koken wat aromahop gebruikt. Niet alle aromastoffen verdampen na 60 minuten. Sommige binden aan het wort en dragen bij aan de smaak van je bier.

ThaLokster

Citaat van: RienP op 07-04-2016  14:41 uEast Kent Goldings is niet echt een bitterhop te noem (relatief laag alfazuur gehalte).

Daar heb je wel enigszins gelijk in. Meer een All Purpose Hop... Ging mij erom dat je niet altijd een hop met het hoogste alfazuur als eerste in de pan hoeft te doen...

De "nieuwere" knallers zitten veel hoger op de alfa, maar of je die nu in hoge mate lange tijd moet mee laten koken, vraag ik mij ten zeerste af...

Ik quote mijn schoonzus a la Abel de taartenbakker: "Niets meer aan doen"... Tja, het bloed kruipt waar het niet gaan kan.

Kortom, gewoon experimenteren!

Vergelijkbare Topics (7)

42121

Reacties: 26
Gelezen: 3767

441

Gestart door Johnnys_Bierbrouw

Reacties: 11
Gelezen: 13751

01-01-2003 10:20 u
door JW_den_Hartog
44851

Gestart door tvdh

Reacties: 10
Gelezen: 1042

34942

Reacties: 4
Gelezen: 1437

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.