Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

[Vergistingsprobleem] Snel gist vermenigvuldigen

Gestart door kevin_01, 27-03-2016 18:30 u

Vorige topic - Volgende topic

kevin_01

Beste brouwers,

Voor morgen had ik een mooie brouwdag op de planning staan. Nu heb ik een recept en wil 35 liter schwarzbier brouwen, maar heb maar 1 zakje Fermentis S-23 per ongeluk besteld. Is het mogelijk om dit in 1 nacht op te kweken om het gereed te maken voor die 35 liter? Ik heb een magneetroer, maar geen wort die ik kan gebruiken. Zou jullie advies zijn om nog een zakje te bestellen en het brouwen uit te stellen, gewoon minder te brouwen geschikt voor dat ene zakje of zijn er korte termijn oplossingen voor dit euvel, zodat ik toch 35 liter kan brouwen?

Afwachtend op jullie wijsheid verblijf ik  :biersmile:

_M_M_

Ik zou persoonlijk een kleinere batch maken die wel vergist kan worden door 1 zakje.  Dan voor de volgende keer gewoon dubbel checken voor je de bestelling plaatst 😁

Henielma

Nu twee liter wort brouwen van 1040 uit pilsmout. (65 ºC gedurende een half uur). Hierna filteren, aan de kook brengen en afkoelen in een bak water. Dus over 2 uur je zakje gist enten en op je magneetroerder zetten. En morgen middag deze twee liter starter  volledig aan je wort toevoegen.

goom

Citaat van: Henielma op 27-03-2016  18:40 uNu twee liter wort brouwen van 1040 uit pilsmout. (65 ºC gedurende een half uur). Hierna filteren, aan de kook brengen en afkoelen in een bak water. Dus over 2 uur je zakje gist enten en op je magneetroerder zetten. En morgen middag deze twee liter starter  volledig aan je wort toevoegen.
Ik zou ook voor deze optie gaan.

kevin_01

Zojuist wilde ik jullie advies opvolgen, kapt mijn magneetroerder ermee... Is het mogelijk om morgen te brouwen, de volledige batch, eerste zakje erbij te gooien en 1/2 dagen later een tweede zakje erbij te gooien?

Henielma

Dan hetzelfde plan uitvoeren maar dan zonder magneetroerder.

De eerste twee dagen van de vergisting zijn het belangrijkst, dan moet er de juiste hoeveelheid gist in zitten. Later toevoegen heeft weinig nut.

William

Elke keer als je langs de starter loopt even flink schudden.

RuudB

Ik ben benieuwd wat anderen hiervan vinden; ik zou dat zakje morgen enten en proberen om gist te vermenigvuldigen d.m.v. (langer) beluchten. Omdat gist (grofweg) elk uur verdubbelt zou een uur langer beluchten gelijk kunnen staan aan 2 zakjes gist enten lijkt mij..... :weetniet:

Zware bieren mogen na 12-18 uur na enten een tweede keer belucht worden. Misschien is dit wel beter dan bij het enten lang beluchten.

In ieder geval succes morgen  :)

Jacques

Citaat van: kevin_01 op 27-03-2016  18:30 umaar geen wort die ik kan gebruiken.

Als je bij de volgende bestelling 1 kg lichte moutextract besteld heb je altijd wort in huis.

Verder is het handig een paar zakjes gedroogde gist in huis te hebben. Dan kun je altijd als je wilt de volgende dag brouwen.

kevin_01

De tip van Jacques heb ik gelijk opgevolgd en het extract staat op de prioriteitenlijst bij de volgende bestelling.

Ik heb een mix gemaakt van alle adviezen in dit topic. Ik wilde 35 liter schwarzbier brouwen en dat heb ik ook gedaan. De genomen stappen w.b. de gist zijn in chronologische volgorde:

- 2 L wort gemaakt van pilsmout met een SG van 1045
- gist erbij,
- roeren/schudden/rondgooien
- 2 uur beluchten en regelmatig door elkaar gooien.

Uiteindelijk had ik tussen 09:00u en 14:00u tijd een melkachtige giststarter gefabriceerd. Ook heb ik de afgekoelde wort van het brouwsel een half uur belucht en de gist erin laten lopen. Hopelijk doet het zijn werk naar behoren en heeft het genoeg power. Vinger aan de pols dus! Het recept zal ik nog even in een ander topic posten. Bedankt allemaal weer voor de snelle hulp.

homoeccentricus

Ik ben benieuwd of het zal lukken. Voor een lager wordt normalerwijze aanbevolen de dubbele hoeveelheid gist te gebruiken. In jouw geval 3, 4 pakjes, volgens MrMalty. Met eventjes op te kweken ga je er niet geraken, zeker niet wanneer je gedroogde gist probeert op te kweken. Indien ik jou was zou ik heel heel snel een paar zakjes bijbestellen en er morgen bijgooien.

kevin_01

Uiteindelijk heb ik er 3 zakjes + een starter in gegooid, die op jullie advies is gemaakt. Inmiddels is het SG van 1052 naar 1020 gezakt. 1020 is in deze gemeten met een hydrometer en is derhalve dus niet 100% betrouwbaar. Is er ergens een formule waarmee je kunt berekenen wat je daadwerkelijke SG is?

Eric v B

Citaat van: kevin_01 op 14-04-2016  12:31 uUiteindelijk heb ik er 3 zakjes + een starter in gegooid, die op jullie advies is gemaakt. Inmiddels is het SG van 1052 naar 1020 gezakt. 1020 is in deze gemeten met een hydrometer en is derhalve dus niet 100% betrouwbaar. Is er ergens een formule waarmee je kunt berekenen wat je daadwerkelijke SG is?
Als je met hydrometer een soort dobber bedoeld, dan heb ik goed nieuws: De afgelezen waarde is betrouwbaar zonder omrekenen. Als de waarde gemeten is met een refractometer (soort één oogig verrekijkertje maar dan anders), dan moet je deze omrekenen. Dit kan met brouw software zoals BrouwHulp of BrouwVisie.

P3SM

Citeersoort één oogig verrekijkertje maar dan anders

;D

kevin_01

Ja ik bedoelde inderdaad de dobber  :). Het huidige SG is al een dag of 5 gelijk, waarvan er 3 dagen na overheveling zijn en er is geen activiteit meer. Zouden we nu spreken van een verstokte vergisting? De vergistingsgraad is 62%.

Vergelijkbare Topics (7)

398

Reacties: 23
Gelezen: 14095

42971

Gestart door Erwin55

Reacties: 6
Gelezen: 915

39193

Gestart door DavyDK

Reacties: 10
Gelezen: 1554

21756

Gestart door Wallie

Reacties: 6
Gelezen: 2147

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.