Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Vraag over geforceerd carboniseren in keg

Gestart door peterw, 04-03-2016 09:24 u

Vorige topic - Volgende topic

peterw

We hebben enkele weken geleden 50 L witbier gebrouwen. Binnenkort willen we het bier afvullen in soda kegs. Bedoeling is dat we het bier dan nog 2-3 maanden lageren in de kelder.
Mijn vraag is, wanneer kunnen we dit nu het beste gaan carboniseren met CO2.
Is dat meteen als de vaatjes afgevuld zijn of is het beter om dit te doen aan het einde van de lagering (2-3 maanden).
Graag jullie advies, bedankt alvast.

tdp

Geen idee met onder druk afvullen, maar waarom wil je het zolang lageren?

Groet,
de TDP

Adrie

Je kunt het beter gelijk onder druk zetten en carboniseren. Het deksel sluit namelijk alleen goed af als er druk op het fust staat. Vul je de kopruimte met CO2 en zet je eenmalig het fust onder druk, dan lost die CO2 langzaam op in het bier en wordt de druk weer lager. Daardoor kan het deksel later weer niet goed afsluiten waardoor er wellicht lucht (zuurstof) in het fust kan komen. Dat is slecht voor het bier.

Gelijk op druk zetten en twee weken op druk houden. Dan is het bier verzadigd met CO2 en is het gevaar van lekken voorbij.

Overigens moet je witbier vers drinken, dus ik zou het zeker niet 2 of 3 maanden laten staan.

Paard

Ik doe het meestal wat sneller omdat ik een beperkt aantal CO2 aansluitingen heb.

Ik koel dan eerst het bier terug naar 5 graden en vul de fusten vervolgens. Dan de deksel erin en een beetje CO2 erop, ontluchten, vervolgens zet ik de druk op twee bar en rol het fust dan gedurende twee minuten heen en weer. Dan ontkoppel ik en laat het fust koel staan tot dat die op de tap gaat.

peterw

Bedankt voor jullie snelle antwoorden.
Het bier hoeft inderdaad niet 2-3 maanden te lageren maar het is gebrouwen voor een speciale gelegenheid in mei. Al met al is de vergisting veel sneller gegaan dan de andere keren dat we dit bier gebrouwen hebben, vandaar dat het nu wat langer moet lageren.

Het is de eerste keer dat we met fusten werken. We gaan de kegs meteen onder druk zetten, bij 5 graden en enige tijd zo houden (2 weken). Daarna worden ze dan weggezet in de kelder.

bierfan

Paard

1 bar lijkt mij zat bij 5 graden, maar je kan dat ook uit een tabel halen

peterw

Ik moet het nog even nakijken met BrouwHulp, maar zat te denken aan 2.5 vol % CO2. Dit komt neer op 0.9 Bar bij 5 graden als ik het goed heb.

bierfan

Ik was gewoon benieuwd. Ikzelf zet m meestal een week op 6 graden 1,3 bar.
Dan is die meestal wel goed.

Biermagneet

Ik heb de tabel nog liggen, kreeg deze door foutmelding niet hier geplakt. Bij interesse doe maar een Pm dan mail ik deze wel even door.

RienP

DenMaarten

Bij welke druk moet je eigenlijk tappen? Is dat bij dezelfde druk als je CO2 er op zet (bv 0,9 bar bij 5 graden zag ik hierboven).
En als je witbier in de keg laat staan, trekt hij dan na een tijdje niet helder?

PS heeft iemand ook het overzicht maar dan met Bar ipv PSI? Zo dat waren weer wat vragen van een beginnende kegger :)

bierfan

Ik weet niet hoe iemand anders het doet, maar ik carboniseer en tap meestal op 1.3 bar.
Voor mij werkt dat goed.

Paard

Ik doe alles op 0,9 bar en 6 graden, dat is voor mij het ideale koolzuurtje, ik houd niet zo van veel koolzuur.

Vergelijkbare Topics (7)

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.