Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Voorbode gushers?

Gestart door Jeukstaardt, 23-12-2015 08:59 u

Vorige topic - Volgende topic

Jeukstaardt

Ik heb gisteren de eerste flesjes geopend van mijn laatste brouwsel; een La Chouffe Houblon achtig bier.
Smaakt prima, nog wat harde bitterheid maar goed het is nog erg jong. Ruimschoots uitgegist, vergist met opgekweekte gist uit bovengenoemd bier, eind SG 1009.
Het zit sinds 2 en een halve week in de fles, gebotteld met 6 g/l suiker in gedesinfecteerde, visueel schone flessen.
Nou viel het mij op dat bij het openen er een mooi sisje kwam inclusief 'rookpluimpje' alleen dat heel traag het schuim door de hals omhoog de fles uit kwam.

Moet ik me zorgen gaan maken voor gushers? Het merendeel van de flessen staan nog warm voor hergisting. Het viel me ook op dat er in het bier nog niet veel koolzuur zat opgelost, maar dat zou nog tijd nodig kunnen hebben.

Adbrouwt

Citaat van: Jeukstaardt op 23-12-2015  08:59 uIk heb gisteren de eerste flesjes geopend van mijn laatste brouwsel; een La Chouffe Houblon achtig bier.
Smaakt prima, nog wat harde bitterheid maar goed het is nog erg jong. Ruimschoots uitgegist, vergist met opgekweekte gist uit bovengenoemd bier, eind SG 1009.
Het zit sinds 2 en een halve week in de fles, gebotteld met 6 g/l suiker in gedesinfecteerde, visueel schone flessen.
Nou viel het mij op dat bij het openen er een mooi sisje kwam inclusief 'rookpluimpje' alleen dat heel traag het schuim door de hals omhoog de fles uit kwam.

Moet ik me zorgen gaan maken voor gushers? Het merendeel van de flessen staan nog warm voor hergisting. Het viel me ook op dat er in het bier nog niet veel koolzuur zat opgelost, maar dat zou nog tijd nodig kunnen hebben.
Trek eens een warm flesje open dat zal je vraag beantwoorden. Hou er voor de zekerheid een bak onder.

Jeukstaardt

Zal ik eens proberen. Voor de volledigheid, de betreffende flessen waren vervoerd in een rugzak en hebben maximaal 2 uur koud gelegen. Zou dat vervoeren er iets mee te maken kunnen hebben (schudden)?

hetspook

Ik denk het wel ja..
Probeer het eens met een goed geschudde colafles.

Jeukstaardt

Net een warme geopend. Ook weer langzaam dat schuim omhoog eruit. Niet heftig maar gestaag blijft het eruit schuimen...
Ga ze maar gauw koud zetten dan.

Adbrouwt

Citaat van: Jeukstaardt op 23-12-2015  17:16 uNet een warme geopend. Ook weer langzaam dat schuim omhoog eruit. Niet heftig maar gestaag blijft het eruit schuimen...
Ga ze maar gauw koud zetten dan.
Dat is mooi, dan zal het wel meevallen. Lekker koud zetten en snel de voorraad opmaken  :proost: :biersmile:

Oxhead

Je zal waarschijnlijk gedryhopt hebben vermoed ik. Hierdoor kunnen fijne losse deeltjes in je bier zweven waar het koolzuur op vrij komt.
Na een koele rustperiode zal het meeste wel uitzakken en met je depot op de bodem kleven.
Wel natuurlijk pas koel zetten nadat je voldoende koolzuur in je flessen hebt.

Jeukstaardt

Dat is interessant! Ik heb inderdaad gedryhopt. 60 gram op 19 liter. Ook geen hopzak oid gebruikt, alles los erin. Had ik nog niet eerder van gehoord. Bier is ook nog lang niet helder dus die losse deeltjes kan kloppen.
Maar dat stelt me ook voor een dilemma. In het bier zit heel weinig koolzuur nog als je hem uitschenkt. Laat ik ze nog warm staan of ga ik nu koel zetten?

Tjardo

Eerst nog een paar weken 'warm' om wat extra koolzuur op de fles te krijgen en daarna een paar weken flink koud om het bier helder te krijgen, maar ik denk dat je het antwoord eigenlijk zelf ook wel wist (geduld is een schone zaak  8))

Jeukstaardt

Jij denkt dat er geen bommen van komen dus?

Tjardo

Citaat van: Jeukstaardt op 24-12-2015  08:29 uJij denkt dat er geen bommen van komen dus?

Mogelijk wel maar ik zou toch zeker eerst mijn optie proberen, misschien komt het allemaal nog goed. Weggooien kan altijd nog!

Jeukstaardt

Ik neem de gok ze weer warm te zetten. Per slot van rekening gebotteld met slechts 6gr/l suikerwater op een compleet uitvergist bier. Hoofdgisting 1,5 week in het vat, daarna overgeheveld en na een week gekoudhopt gedurende 10-14 dagen. Geen waterslot activiteit, bier helder voor het bottelen. Na gisting 3x SG gemeten, 3x hetzelfde. Geen infectie, schone flessen. Ik heb mijn hele proces nog eens doorgelopen, alles is goed gegaan.
Blijft over het drooghop verhaal van Oxhead.
Ik heb beelden gezien van gushers waarbij er een halve meter bier de fles uit spoot, dat is hier absoluut niet aan de orde.

Jacques

Citaat van: Oxhead op 23-12-2015  18:16 uJe zal waarschijnlijk gedryhopt hebben vermoed ik. Hierdoor kunnen fijne losse deeltjes in je bier zweven waar het koolzuur op vrij komt.

Een goede opmerking. Ook ik zie dat als je drooghopt met pellets er meer koolzuur vrijkomt. Dit zie ik ook bij het gebruik van houtsnippers. Daarbij is het effect nog groter dan bij hoppellets.

Om problemen te voorkomen ga ik de hoeveelheid bottelsuiker bij dit soort bieren teruggebrengen tot 5 g per liter.

Jeukstaardt

Maar in mijn geval heb ik bloemen gebruikt...
Geldt dat daarvoor ook dan?

Zedd

Gasbelletjes, koolzuur dus, ontstaan rondom "verontreinigingen" in de vloeistof. Pellets vallen uiteen in kleinere deeltjes dan bloemen doen, dus in theorie zou jij er minder last van moeten hebben dan iemand die pellets gebruikt.
Maar, zoals mijn voorgangers je ook al hebben proberen te vertellen, ik zou me niet druk maken. Door goed koelen voor je een flesje opent zal de meeste verontreiniging (eiwit, gistdeeltjes, hopdeeltjes, enz) wel neerslaan, dus minder schuim in de fles.
Gewoon de fles snel uitschenken en klaar :)

Jacques

Citaat van: Jeukstaardt op 26-12-2015  12:12 uMaar in mijn geval heb ik bloemen gebruikt...
Geldt dat daarvoor ook dan?

Ook bij bloemen zie ik dit effect, zij het minder heftig dan bij pellets.

Vergelijkbare Topics (7)

38728

Gestart door WerdvdBeste

Reacties: 20
Gelezen: 3661

41327

Gestart door Pieter1954

Reacties: 20
Gelezen: 2358

31458

Reacties: 2
Gelezen: 1489

36116

Reacties: 15
Gelezen: 2258

27641

Reacties: 63
Gelezen: 19105

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.