Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Hoe maak ik mijn bier "frisser"?

Gestart door Jukkie, 01-11-2015 08:55 u

Vorige topic - Volgende topic

Jukkie

Over het algemeen vind ik mijn bieren erg lekker. Wat ik vaak mis is iets dat ik alleen maar kan omschrijven als "frisheid". Even als voorbeeld: Bieren als La Chouffe, Omer en Duvel hebben een bepaalde mondsensatie die ik in mijn bieren mis. Lijkt wel of hte koolzuur 'fijner' is of iets dergelijks. Ik kan meer bottelsuiker toe gaan voegen maar ik geloof niet dat dit helpt.
Iemand een idee wat ik bedoel en wat ik kan verbeteren?

Adbrouwt

Citaat van: Jukkie op 01-11-2015  08:55 uOver het algemeen vind ik mijn bieren erg lekker. Wat ik vaak mis is iets dat ik alleen maar kan omschrijven als "frisheid". Even als voorbeeld: Bieren als La Chouffe, Omer en Duvel hebben een bepaalde mondsensatie die ik in mijn bieren mis. Lijkt wel of het koolzuur 'fijner' is of iets dergelijks. Ik kan meer bottelsuiker toe gaan voegen maar ik geloof niet dat dit helpt.
Iemand een idee wat ik bedoel en wat ik kan verbeteren?
Mijn ervaring is dat bieren die ver uitgegist zijn een frissere smaak hebben. Probeer eens een Saison te brouwen. Mijn ervaring is dat dit altijd lekker fris smaakt. Weinig rest suikers.

William

Zijn jouw bieren (kraak)helder en probeer je met zo min mogelijk gist te bottelen?

Mijn ervaring is dat rondzwevende deeltjes bieren minder fris maken.

En dan is er ook nog oxidatie ;). Probeer dat te voorkomen.

Oxhead

Geen Cara mouten gebruiken en een flink aandeel suiker in je stort zal ook helpen.  :proost:

Jacques

Er zijn tal van redenen waarom een bier minder fris smaakt. Ik noem een aantal zaken (de lijst is niet uitputtend...)
- De belangrijkste is oxidatie. Beperk zuurstofopname gedurende het gehele brouwproces en vooral na de vergisting gestart is.
- Vorming maillardproducten. Kook korter en zorg voor een snelle koeling na het koken.
- Autolyse. Hevel het bier over om minder autolyseproducten in je bier te krijgen. Bottel met zo min mogelijk gist.
- Zorg voor voldoende koolzuur in je bier. Laat de koolzuur zich langzaam binden aan het bier. Zet het bier daarom niet te warm weg voor de hergisting op de fles.
- Werk zo hygiënisch mogelijk. Verwijder aanslagen in je brouwketel en gistkuipen (zonder krassen te maken).
- Gebruik zo veel mogelijk rvs in plaats van plastic (minder zuurstofdoorlatend en beter schoon te maken).
- Gebruik altijd verse grondstoffen. Schaf een vacumeerapparaat aan om aangebroken hop opnieuw vacuüm te kunnen bewaren. Bewaar de mout vooral droog en de hop koel.

Broeder Tuk

Citaat van: Jacques op 01-11-2015  12:38 u- Zorg voor voldoende koolzuur in je bier. Laat de koolzuur zich langzaam binden aan het bier. Zet het bier daarom niet te warm weg voor de hergisting op de fles.

Wat is het effect daar precies van?
Wat gebeurd er als het koolzuur zich snel bindt?
Want is me al eerder opgevallen dat het ene koolzuur het andere niet is. En toen heb ik maar geconcludeerd dat je dat niet eenvoudig aan kunt sturen door meer of minder suiker te gebruiken.
Je kunt bijv heel veel en heel grof koolzuur hebben. Maar je kunt ook vrij veel en heel fijn koolzuur hebben. Of heel fijn koolzuur maar middelmatig fijn. Kun je dat op 1 of andere manier ook sturen?
Volgens mij is koolzuur ook best smaak bepalend.

Jacques

Citaat van: Broeder Tuk op 01-11-2015  12:54 uWat is het effect daar precies van?
Wat gebeurd er als het koolzuur zich snel bindt?
Want is me al eerder opgevallen dat het ene koolzuur het andere niet is. En toen heb ik maar geconcludeerd dat je dat niet eenvoudig aan kunt sturen door meer of minder suiker te gebruiken.
Je kunt bijv heel veel en heel grof koolzuur hebben. Maar je kunt ook vrij veel en heel fijn koolzuur hebben. Of heel fijn koolzuur maar middelmatig fijn. Kun je dat op 1 of andere manier ook sturen?
Volgens mij is koolzuur ook best smaak bepalend.

De fijnheid van de koolzuurbelletjes is complex gebeuren. Heeft ook alles te maken met de hoeveelheid opgelost eiwit en de hoeveelheid hogere alcoholen.
Maar ook met de snelheid van binden van de koolzuur aan het bier. Bij een langzame hergisting op de fles heb je meer fijne koolzuurbelletjes. Dit kan veroorzaakt worden door het feit dat als je bier in een warme kamer zet voor de hergisting bij bijvoorbeeld 25 ºC je meer hogere alcoholen hebt.
Zelf voer ik de hergisting op de fles uit bij dezelfde temperatuur als de hoofdgisting en dat bevalt prima.

Amateurke

Koolzuur is ook een kwestie van tijd...
"Frisser"? Misschien minder mout, meer suiker?

homoeccentricus

Dit is wat ik doe om een cleaner bier te krijgen:
- oxidatie verminderen door CO2-capsules te gebruiken bij overhevelen
- cold crashen en eventueel filteren met gelatine
- waterhuishouding - carbonaten in het leidingwater kunnen een "bweh" smaak veroorzaken. Demiwater en brouwzouten gebruiken

Jerome

Citaat van: homoeccentricus op 01-11-2015  13:51 u- waterhuishouding - carbonaten in het leidingwater kunnen een "bweh" smaak veroorzaken. Demiwater en brouwzouten gebruiken

Sinds ik naar België verhuist ben is mijn bier ook minder fris gaan smaken. Kunnen veel redenen voor zijn maar mijn opstelling is nog hetzelfde dus volgens mij komt het puur door het verschil in leidingwater. Het is niet echt een 'bhew' smaak, maar je proeft wel zeker verschil. Het water hier is volgens mij een stuk harder dan in Nederland. Proef je ook, en merk je met douchen. Zit er ook aan te denken om de helft met demiwater te gaan maischen, kijken wat dat geeft.

seed7

Jukkie,

Iets wat je heel simpel kunt proberen, schenk een glas bier in dat je frisser wilt hebben, voeg er eens een druppeltje melkzuur (wel een beetje verdunnen, niet 80%, het moet geen zuurbier worden) aan toe en proef of je het frisser vindt.

Ingo

Vergelijkbare Topics (7)

28448

Reacties: 14
Gelezen: 6889

17546

Reacties: 9
Gelezen: 5308

31597

Reacties: 12
Gelezen: 3420

22029

Reacties: 10
Gelezen: 3765

41664

Reacties: 5
Gelezen: 1106

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.