Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Geen activiteit in bier bij nagisting?

Gestart door Kappa, 13-10-2015 10:13 u

Vorige topic - Volgende topic

Kappa

Ik ben voor het eerst een biertje aan het brouwen. Ik heb het Brouwland starterspakket gekregen met twee emmers en een blik Brewferm IPA. De eerste 10 dagen is ie heel hard gegaan en daarna heb ik volgens de instructies het bier van de ene emmer met het kraantje van de emmer overgegiet in de andere emmer. De SG was 1013 bij het overhevelen en mijn start SG was 1055.

Nu is er noch een schuimlaag, noch activiteit in het waterslot sinds zondag. Heb ik iets fouts gedaan?

Brouwers

Waarschijnlijk niet, maar lijkt er gewoon op dat het bier is uitvergist. De gebruiksaanwijzing die erbij zit klopt gewoon niet. Hoofdvergisting duurt normaal 3-7 dagen. Daarna zou je hem nog een 1 a 1,5 week kunnen laten navergisten en dan is het bier wel klaar om gebotteld te worden. 

Kappa

Oh, ik had m 10 dagen laten gisten en nu zit ie al 2 dagen in het andere vat. Is dit dan bottlebaar? Hij moest naar 1010.

hobbybob

Citaat van: Kappa op 13-10-2015  10:39 uHij moest naar 1010.

Maar je biertje kan de handleiding niet lezen dus....

Indien nu nog op 1013 kun je rustig bottelen dus aan het einde van de vergisting meten, na 2 dagen nog eens meten indien SG gelijk is gebleven kun je rustig bottelen

Kappa

Nee, koppig geval, dat bier!  ;D

Spannend! Heb er helemaal zin in :).

Jacques

Citaat van: Kappa op 13-10-2015  10:39 uOh, ik had m 10 dagen laten gisten en nu zit ie al 2 dagen in het andere vat. Is dit dan bottlebaar? Hij moest naar 1010.

Tip
Lees deze handleiding. http://www.wiki-hobbybrouwen.nl/dokuwiki/doku.php?id=beginnende_brouwer:blikbrouwen

Vergelijkbare Topics (7)

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.