Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Wat te doen met de hop-zak?

Gestart door abroeders, 24-08-2015 12:16 u

Vorige topic - Volgende topic

abroeders

Beste medebrouwers,

Gisteren was ik weer aan het brouwen en vroeg mij tijdens het overhevelen na het koken af wat anderen eigenlijk doen met de hopzakken in het wort?

Toen ik klaar was met koelen heb ik nog 'gewhirlpooled' (is dit Nederlands?) en begon met hevelen naar mijn vergistingsemmer. Toen de hopzakken midden in de pan met een laag eiwit trub erop tevoorschijn kwamen vroeg ik mij af wat andere brouwers doen met de hopzakken.

Ik bedoel, laten jullie ze zo rustig in de kookpan liggen, net als ik dus, totdat de kookpan leeggeheveld is?
Knijpen/drukken jullie ze leeg (de zakken bevatten nog redelijk wat wort). Levert dit geen te sterke bijsmaken?

of

Halen jullie de zakken er voor het koelen al uit?

Uiteraard worden ze bij mij na gebruik leeg gemaakt en schoongemaakt, maar ik doel dus echt op het processtukje koelen/overhevelen.

Gewoon benieuwd naar jullie werkwijze.

Wolter

Ik vis ze er met twee (gedesinfecteerd) lepels direct na het koken uit en knijp ze uit met een aardappel pers. http://www.ikea.com/nl/nl/catalog/products/76114285/

EvdBroek

Ik laat het in de kookpan totdat het wort er uit is en in mijn gistvat zit.

Thamerdal

Citaat van: Wolter op 24-08-2015  12:21 uIk vis ze er met twee (gedesinfecteerd) lepels direct na het koken uit en knijp ze uit met een aardappel pers. http://www.ikea.com/nl/nl/catalog/products/76114285/
Hoe doe je dat dan met 'vlamuit' hopgiften?

abroeders

Citaat van: Wolter op 24-08-2015  12:21 uIk vis ze er met twee (gedesinfecteerd) lepels direct na het koken uit en knijp ze uit met een aardappel pers. http://www.ikea.com/nl/nl/catalog/products/76114285/

Doet dit nog iets met de smaak? Extra aroma of bitterheid? Of is het gewoon het wortverlies verminderen?

Wolter

Citaat van: Thamerdal op 24-08-2015  13:56 uHoe doe je dat dan met 'vlamuit' hopgiften?

Heb eigenlijk geen vlamuit hopgiften gedaan sinds ik dit op deze manier doe.

Citaat van: abroeders op 24-08-2015  14:16 uDoet dit nog iets met de smaak? Extra aroma of bitterheid? Of is het gewoon het wortverlies verminderen?

Merk ik niets van. Op zich is alle berekende smaak en bitterheid, als het goed is, al in het wort over gegaan dus is het meer een kwestie van vocht uit die zakjes knijpen. Ik kan dan ook gelijk nog een keer goed nameten (lineaal tot aan vochtniveau in de pan)of de juiste hoeveelheid is bereikt na koken.

beermenke

Ik heb een rvs zeef als hopzak en laat dit voor t koelen uitlekken in de ketel. Werkt prima

abroeders

Citaat van: beermenke op 24-08-2015  19:34 uIk heb een rvs zeef als hopzak en laat dit voor t koelen uitlekken in de ketel. Werkt prima

Is het niet onhandig continue een zeef in het wort te hebben hangen?

Dit brengt mij wel op het idee een zeef een paar minuten te laten meekoken en hierna de hopzakken hierin uit te laten lekken en leeg te drukken.

Wie laat trouwens de hop vrij rondzwemmen en filtert nadien met een hevelfilter? Ben benieuwd naar de voor en tegens hiervan. Graag hoor ik ook van brouwers met ervaring van hopzakken en losse hop icm filteren. Waarom gebruik je juist een filter, of waarom juist een hopzak.

Tjardo

Mijn eerste brouwsels gebruikte ik geen hopzakjes maar ik heb sinds het gebruik van hopzakjes veel minder wort dat achter blijft in de pan (in de hopbellen) doordat ik de hopzakjes uitknijp (ná koelen doe ik dat overigens) dus meer bier in het gistings vat ;-)
 :biersmile:

William

Toen ik in een pan brouwde gooide ik alles los in de pan en kon ik met een hopfilter (soort bazooka) al het wort gemakkelijk afhevelen.

Bij de Speidel gebruik ik voor bloemen wel een hopzak die ik na het koken aan de centrale stang hang. Op die manier is de zak binnen 15 minuten uitgelekt.

Met een pan zou je de hopzak na het koken ook aan een soort van vleeshaakje kunnen hangen aan de rand van de pan.

RienP

Ik los dat zo op:

Dit is een metalen schoorspons. Het zorgt ervoor dat m`n hevelfilter niet verstopt raakt met hopbloemen. Werkt perfect.

William

Citaat van: RienP op 24-08-2015  21:27 uIk los dat zo op:

Dit is een metalen schoorspons. Het zorgt ervoor dat m`n hevelfilter niet verstopt raakt met hopbloemen. Werkt perfect.

Deze gebruik ik voor het verwijderen van koudhop maar stop dan een pluk van de rvs spons in de hevelpijp.

Tjardo

Citaat van: RienP op 24-08-2015  21:27 uIk los dat zo op:

Slim! Bedankt voor de tip!

Henielma

Waar haal je zo'n metalen schuurspons?

RienP

In bulk gekocht hier met wat andere spullen die ik nodig had. Vast ook wel elders te krijgen.
http://www.nisbets.nl/Schuurspons-koper/CD792/ProductDetail.raction

William

De rvs versie (zonder zeep  :) ) kun je ook in de doorsnee supermarkten kopen.

abroeders

Citaat van: Henielma op 24-08-2015  22:01 uWaar haal je zo'n metalen schuurspons?

Deze sponsen zijn ook te vinden in de aziatische toko's in de buurt van de wok pannen. Ze worden in de aziatische keukens gebruikt om de stalen wokpannen schoon te schuren.

abroeders

Zou een javal filter goed werken icm 'rondzwemmende' hop. Of zal dit het filter snel doen verstoppen?

Tjardo

Citaat van: abroeders op 24-08-2015  22:27 uZou een javal filter goed werken icm 'rondzwemmende' hop. Of zal dit het filter snel doen verstoppen?

Javal filter werkt ook prima voor dit doel inderdaad...

beermenke

Het is geen origineel zeef maar een soort buis van rvs fijnmazig en 10 cm doorsnede en bovenkant blijft open en de rest kookt mee. Ik kan de hoppellets er tijdens het koken gewoon in gieten. Voor koelen laten uitlekken.

abroeders

Citaat van: beermenke op 25-08-2015  09:37 uIk kan de hoppellets er tijdens het koken gewoon in gieten.

Gebruik je dit ook voor hopbloemen dan?

HuygenMeester

Citaat van: abroeders op 24-08-2015  12:16 uBeste medebrouwers,

Gisteren was ik weer aan het brouwen en vroeg mij tijdens het overhevelen na het koken af wat anderen eigenlijk doen met de hopzakken in het wort?

Toen ik klaar was met koelen heb ik nog 'gewhirlpooled' (is dit Nederlands?) en begon met hevelen naar mijn vergistingsemmer. Toen de hopzakken midden in de pan met een laag eiwit trub erop tevoorschijn kwamen vroeg ik mij af wat andere brouwers doen met de hopzakken.

Ik bedoel, laten jullie ze zo rustig in de kookpan liggen, net als ik dus, totdat de kookpan leeggeheveld is?
Knijpen/drukken jullie ze leeg (de zakken bevatten nog redelijk wat wort). Levert dit geen te sterke bijsmaken?

of

Halen jullie de zakken er voor het koelen al uit?

Uiteraard worden ze bij mij na gebruik leeg gemaakt en schoongemaakt, maar ik doel dus echt op het processtukje koelen/overhevelen.

Gewoon benieuwd naar jullie werkwijze.
Na "vlam uit" vijf minuten laten zitten; dan met de roerlepel oppikken, ronddraaien( dan klemmen ze zich als het ware om de lepel) en dan tegen de kant uitdrukken.
Zak en hop gaan bij mij altijd direct in de groene container. Uitkoken o.i.d. is me teveel werk voor die paar cent.
 :degroeten:
Huygenmeester

Vergelijkbare Topics (7)

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.