Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Bommetjes gemaakt met bottelen?

Gestart door Rikkert, 05-12-2014 21:40 u

Vorige topic - Volgende topic

Rikkert

Beste brouwers,

Ik heb zojuist mijn bier gebotteld. Suiker toevoegen doe ik altijd door het koken van wat water, daarin de suiker te doen en deze vervolgens onderin een gistvat te gieten. Het jongbier heb ik vervolgens van zijn gistvat naar dit gistvat met het mengsel geheveld. Nu heb ik niet meer geroerd, domweg vergeten. Ik vraag mij nu af of door de stroming van het hevelen en de diffusie in ieder flesje ongeveer evenveel suikeroplossing zit of dat de flesjes die zijn gebotteld met het onderste gedeelte nu bommetjes zijn geworden. Wie kan mij antwoord geven? Alvast bedankt.

Rik

Hay

Heb ik ook een keer gehad en dat is toen goed gekomen.
Als je het er zo op hebt laten lopen is het wel goed gemengd denk ik.

Sander van Dijk

Citaat van: Hay op 05-12-2014  22:01 uHeb ik ook een keer gehad en dat is toen goed gekomen.
Als je het er zo op hebt laten lopen is het wel goed gemengd denk ik.
Hangt er ook van af in hoeveel water je de suiker hebt opgelost. Als je het goed hebt verdund, de suiker in 2 tot 3 x de hoeveelheid water hebt opgelost, mengt dat prima is mijn ervaring.

Als het een erg stroperige oplossing is geweest, kan het misschien niet helemaal goed gemengd zijn.

glaasjebier

Dit probleem heb ik ook eens meegemaakt, en bij mij is het niet goedgekomen. Om verdunning zo veel mogelijk te voorkomen heb ik bij de suikeroplossing net genoeg water gegooid om alle suiker op te laten lossen. Bij het bottelen van de laatste flesjes zag ik de suikeroplossing op de bodem van het vat liggen. Ik denk dus dat het erg afhankelijk is van de hoeveelheid water waarin je de suiker hebt opgelost. Zolang je geen dikke ring suikerstroop op de bodem zag liggen bij bottelen dan vermoed ik dat het wel mee valt.

brouwmus

Zelf verdun ik de bottelsuiker altijd goed, 500 ml water voor meestal rond de 115-135 gram suiker.

De hevelslang ligt ruim op de bodem van het bottelvat en het bier uit het vergistingsvat komt er mooi 'draaiend' in.

Mengt prima zo.

Hoppenbrouwers

Roeren is helemaal niet nodig! Zoals hierboven al beschreven zorgen dat de suiker makkelijk kan oplossen. Dat is per suikergift verschillend. Meer suiker vergt natuurlijk meer water.

Je hebt er goed aan gedaan om het onder in je vat te doen en daar het bier op te hevelen. Ik gebruik vaak de hevelslang nog om verspreid overal het bier in te laten lopen en dan weet ke zeker dat het goed gemengd is. Nog nooit problemen mee gehad en elke fles had net zoveel druk.

wilbertd

Ik hanteer dezelfde methode (suikerwater op de bodem van het bottelvat) en roer ook niet echt.
En het beetje roeren wat ik doe, vergeet ik ook wel eens.

Vooralsnog geen verschil in koolzuur opgemerkt.

Vergelijkbare Topics (7)

32521

Reacties: 16
Gelezen: 4853

22391

Reacties: 8
Gelezen: 4336

6380

Reacties: 21
Gelezen: 9037

41144

Reacties: 3
Gelezen: 624

34187

Reacties: 1
Gelezen: 1239

27554

Reacties: 5
Gelezen: 2420

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.