Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Waarom in fust helft minder suiker dan in fles

Gestart door bierfan, 13-09-2014 22:05 u

Vorige topic - Volgende topic

bierfan

RobinB

Omdat de hoeveelheid CO2 die in een flesje zit niet tapbaar is?

bierfan

Ok,

Dus puur om het tappen te vergemakkelijken?
Dan heb je bij tap eigenlijk altijd (merkbaar?) minder koolzuur in je bier dan bij fles?

William

Citaat van: RobinB op 13-09-2014  22:13 uOmdat de hoeveelheid CO2 die in een flesje zit niet tapbaar is?

Snap ik niet helemaal

In 750 ml flessen (die je niet tapt) wordt volgens mij ook altijd minder suiker gebruikt/geadviseerd dan in kleinere flesjes. Hoewel, misschien ben ik in de war met die 5 liter (tap  ;D ) vaatjes waar je wel minder suiker gebruikt om een schuimparty te voorkomen.

zeebrew

Citaat van: William op 13-09-2014  22:19 uIn 750 ml flessen (die je niet tapt) wordt volgens mij ook altijd minder suiker gebruikt/geadviseerd dan in kleinere flesjes.
Is dat zo? Ik wil binnenkort weer eens wat 750 ml flessen vullen nadat ik 2 kratten normaal heb afgevuld, dit alles met de bottelsuiker al in het bottelvat.

William

Citaat van: zeebrew op 13-09-2014  22:24 uIs dat zo? Ik wil binnenkort weer eens wat 750 ml flessen vullen nadat ik 2 kratten normaal heb afgevuld, dit alles met de bottelsuiker al in het bottelvat.

Ik doe het ook vaak zo maar vind dat die 750 ml flessen dan meer koolzuurimpressie geven.

RobinB

Citaat van: bierfan op 13-09-2014  22:16 uDan heb je bij tap eigenlijk altijd (merkbaar?) minder koolzuur in je bier dan bij fles?
Ja, dat vind ik wel redelijk merkbaar. :)
Zou ook geen andere reden weten?

Jacques

Citaat van: RobinB op 13-09-2014  22:13 uOmdat de hoeveelheid CO2 die in een flesje zit niet tapbaar is?

Klopt. Bij de Brand Zwaar Blond is er ook een verschil in koolzuurgehalte tussen het vatbier en het flessenbier.

bierfan

PietO

Ik doe in mijn 10 liter vaatje exact dezelfde hoeveelheid suiker in als bij een 33cl flesje (naar verhouding); levert m.i. ook dezelfde hoeveelheid opgeloste hoeveelheid koolzuur / liter aangenomen dat de gist even actief is in een vaatje als in de fles; waarom ook niet aangezien een gistcel zijn omgeving so-wie-so ziet als een enorme oceaan, flesje of fustje!!

Kan dan op zijn bayrisch tappen ( op zwaarte kracht) of met minimale koolzuurdruk om alleen het bier uit het vaatje door de koeler te drukken naar de tapkraan.

MO

Voor mijn bieren wordt voor de hergisting geen onderscheid gemaakt tussen suikergift voor 33 cl en 75 cl. Geeft ook ongeveer dezelfde CO2 concentratie en dezelfde schenkbaarheid.
Voor tapbier inderdaad de helft suiker gebruiken, alleen bij 4 g/L kom je uit op een overdruk van rond de 1,5 bar wat nog goed te tappen is met die stomme Nederlandse aan/uit kranen (ik ben enorm van van compensatorkranen, druk op 3 bar en knallen maar).

brouwmus

Citaat van: zeebrew op 13-09-2014  22:24 uIs dat zo? Ik wil binnenkort weer eens wat 750 ml flessen vullen nadat ik 2 kratten normaal heb afgevuld, dit alles met de bottelsuiker al in het bottelvat.

Ik heb laatst een brouwsel afgevuld in Steini's, halve liters en 0,75-literflessen.

Zal de mensen die de grotere flessen gaan ontvangen eens vragen of ze iets merken aan het koolzuurgehalte dan.

(Het gehalte van de Steini's is 'gewoon', heb ik al verschillende keren mogen proeven/ervaren. Het bier is gebotteld met 8 g/l bottelsuikeroplossing in het bottelvat.)

Oscar

Koolzuurgehaltes voor fles ± 0,5 gew% en voor vat ± 0,45 gew%   :)

Vergelijkbare Topics (7)

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.