Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Kan ik dit bier drinken op 26 september?

Gestart door koffie, 04-09-2014 18:36 u

Vorige topic - Volgende topic

koffie

Op 21-08 heb ik een tripel gebrouwen. Uit mijn hoofd zal het begin  SG zo 1070 - 1075 geweest zijn (niet echt gemeten).
Probleem is: de hoofdgisting is nog niet voorbij. Gisteravond was het SG 1020 en op dit moment heb ik elke 4 a 5 seconden nog een blup in het waterslot.
Zoals de titel doet vermoeden zou ik dit bier graag op 26-09 drinken, maar het begint nu wel erg kort dag te worden.

Het is sowieso de bedoeling te bottel in 19 liter sodakegs, ik kan dus besluiten om niet te hergisten maar geforceerd te carboneren. Als ik daar voor kies, ga ik dat dan redden in pakweg 2 weken op fust (dus nu nog 1 week in het gistvat en dan 2 weken op fust incl. carboneren).

RobinB

Zodra hij enigszins helder is in een keg hevelen en dan carboniseren of kijken wat voor druk hij er zelf op zet. :)

Je hebt ontluchtingsventielen op je kegs?

koffie

Citaat van: RobinB op 04-09-2014  18:43 uZodra hij enigszins helder is in een keg hevelen en dan carboniseren of kijken wat voor druk hij er zelf op zet. :)
Met als vuistregel dat hij zo snel mogelijk het fust in gaat. of liever langer wachten?
CiteerJe hebt ontluchtingsventielen op je kegs?
Sommige wel, sommige niet ;) En anders af en toe wat aflaten met de handmatige ontluchter.

RobinB

Dan zou ik sowieso eentje met ventiel gebruiken in dit geval.

Het helder trekken is vooral zodat je niet teveel gist tapt. Met geforceerd carboniseren kan hij in een week goed op druk zijn.
Als de smaak al goed is kan je hem ook cold-crashen?

koffie

Goede tip, niet bij stil gestaan  :biersmile:
Afhankelijk van hoe hij nu loop kan ik het volgende proberen: Door laten gisten tot zondag of maandag (gezien de activiteit in het waterslot en het SG van 1020) zou dat haalbaar moeten zijn, dan het gistvat in de koelkast laten cold-crashen voor een week en dan de maandag erop in het fust. Dan heeft het bier nog een ruime 1,5 week om te rusten en carboneren.

RobinB

Oscar

Citaat van: koffie op 04-09-2014  18:36 uHet is sowieso de bedoeling te bottel in 19 liter sodakegs, ik kan dus besluiten om niet te hergisten maar geforceerd te carboneren. Als ik daar voor kies, ga ik dat dan redden in pakweg 2 weken op fust (dus nu nog 1 week in het gistvat en dan 2 weken op fust incl. carboneren).

Makkelijk. Je zou hem nu al op sodakeg kunnen trekken., die kun je ontluchten. Dus overtollige druk/koolzuur kun je veilig laten ontsnappen. En zo heeft het bier natuurlijk koolzuur.  :brouwen:

alrikdew

Citaat van: Oscar op 04-09-2014  22:55 uMakkelijk. Je zou hem nu al op sodakeg kunnen trekken., die kun je ontluchten. Dus overtollige druk/koolzuur kun je veilig laten ontsnappen. En zo heeft het bier natuurlijk koolzuur.  :brouwen:

Maar waarschijnlijk ook veel gist!

Oscar

Citaat van: alrikdew op 05-09-2014  00:24 uMaar waarschijnlijk ook veel gist!

Valt reuze mee. Gewoon proberen. :brouwen:

koffie

Er zit nog steeds 4 tot 5 seconden tussen elke blub...
Het SG is inmiddels gezakt tot ongeveer 1013, gaat dus al de goede kant op :)

Adbrouwt

En koffie is het gelukt met het biertje om deze op 26 september te drinken?

Vergelijkbare Topics (7)

1470

Reacties: 13
Gelezen: 15747

38327

Reacties: 33
Gelezen: 6299

29937

Reacties: 10
Gelezen: 2984

5837

Gestart door Coert

Reacties: 6
Gelezen: 3542

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.