Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Beginnersvraag over brouwsuiker

Gestart door Edwarff, 02-01-2014 20:48 u

Vorige topic - Volgende topic

Edwarff

Hallo Brouwers,

Ik ben onlangs met mijn buurman begonnen met het brouwen door middel van een startpakket en enkele blikken. De eerste Abdij biertjes zitten op de fles, volgens ons lijkt het prima te lukken.

Nu hebben wij ook nog een blik IPA staan, echter de in het startpakket meegeleverde brouwsuiker is op. Onze vraag: kunnen wij ook kristalsuiker of rietsuiker gebruiken? Of toch maar extra brouwsuiker kopen?

Groeten Edward.

Ps. de Abdijbiertjes hebben na twee weken op de fles nog amper koolzuur. Het zal toch wel goed komen?

ray71

Gewoon kristalsuiker toevoegen.  Wel even oplossen door middel van koken in 1 tot 2 x toe te voegen gewicht suiker grammen in milliliter.

De abdij duurde bij mij indertijd ook wat langer. Iets warmer wegzetten wil de wachttijd nog weleens helpen de boel te versnellen.

Jacques

Citaat van: Edwarff op 02-01-2014  20:48 uNu hebben wij ook nog een blik IPA staan, echter de in het startpakket meegeleverde brouwsuiker is op. Onze vraag: kunnen wij ook kristalsuiker of rietsuiker gebruiken? Of toch maar extra brouwsuiker kopen?

Brouwsuiker? Ik weet eerlijk gezegd niet wat je precies bedoelt? Wat voor soort startpakket had je gekocht en hoe komt het dat de suiker op is? Hoe zag de suiker er uit?

Er zijn namelijk heel veel verschillende soorten suiker te koop. Dat kan zijn lactose (onvergistbare suikers), fructose of glucose (volledig vergistbaar), sucrose (kristalsuiker/rietsuiker), kandijsuiker (=sucrose) of brewbody (deels vergistbaar) om maar wat te noemen...

JayDie

Citaat van: Jacques op 03-01-2014  00:06 uBrouwsuiker? Ik weet eerlijk gezegd niet wat je precies bedoelt? Wat voor soort startpakket had je gekocht en hoe komt het dat de suiker op is? Hoe zag de suiker er uit?
:weetniet: Beetje gek antwoord, Jacques, als ik het zeggen mag...?

http://www.Brouwmarkt.nl/startset-bierbrouwen-professional-plus-met-ipa-bierpakket-p-5004943.html

CiteerPak met 1kg Speciale brouwsuiker.

http://www.Brouwmarkt.nl/brouwsuiker-1000-gram-p-2256.html

Die suiker zal nodig zijn geweest voor het maken van het blikbrouwsel.

Anyways: ik had een starterspakket zonder brouwsuiker, gewoon kristalsuiker gebruikt. Niets mis met mijn eindproduct (wat niet alleen een persoonlijke mening is)

William

Deze brouwsuiker is fructoseglucose. Ik kan me voorstellen dat deze een speciaal smaakt effect aan het bier geeft. Normale kristalsuiker bevat 50% glucose en 50% fructose als het door de gistenzymen gesplitst is. Je hebt met deze brouwsuiker dus relatief veel vrije glucose.

Nadeel van het gebruik van deze brouwsuiker kan zijn dat de gist eerst deze "gemakkelijke" fructose glucose opmaakt en het daarna wat moeilijker krijgt met de moutsuikers.

Jacques

Citaat van: JayDie op 03-01-2014  08:02 u:weetniet: Beetje gek antwoord, Jacques, als ik het zeggen mag...?

http://www.Brouwmarkt.nl/startset-bierbrouwen-professional-plus-met-ipa-bierpakket-p-5004943.html

http://www.Brouwmarkt.nl/brouwsuiker-1000-gram-p-2256.html

Die suiker zal nodig zijn geweest voor het maken van het blikbrouwsel.

Anyways: ik had een starterspakket zonder brouwsuiker, gewoon kristalsuiker gebruikt. Niets mis met mijn eindproduct (wat niet alleen een persoonlijke mening is)

Ok, ik wist niet dat Brouwmarkt glucose als brouwsuiker verkoopt. Moet ik nog vaker op die site kijken. Eerlijk gezegd had ik gekeken op de site van Brouwland (heel veel leveranciers betrekken hun spullen van deze firma, vandaar dat ik daar keek) en daar had ik geen 'brouwsuiker' kunnen terugvinden.

Het gebruik van glucose is niet nodig. Ik zou het ook zeker geen brouwsuiker noemen want dat suggereert dat je het bij brouwen nodig zou hebben. Kristalsuiker werkt net zo goed, is overal verkrijgbaar en veel goedkoper!

Waarom Brouwmarkt op hun site vermeld dat de zoetheidcoefficient t.o.v. kristalsuiker 69 % is snap ik ook niet zo goed. Glucose is volledig vergistbaar. Daar blijft weinig zoetigheid van over. Deze informatie kan interessant zijn als de suiker niet voor het brouwen van bier wordt gebruikt maar dan snap ik de naamgeving al helemaal niet meer.

JayDie

Citaat van: Jacques op 03-01-2014  11:00 uOk, ik wist niet dat Brouwmarkt glucose als brouwsuiker verkoopt.
Dan snap ik je eerdere antwoord :-)

Braumarkt BV

Citaat van: Jacques op 03-01-2014  11:00 uOk, ik wist niet dat Brouwmarkt glucose als brouwsuiker verkoopt.

Het is inderdaad glucose maar het zit in een blauw/witte verpakking en heet Brewing-sugar vandaar dat het door ons ook onder die naam verkocht wordt :)

Jacques

Ik weet dat Americanen de voorkeur geven aan glucose bij het brouwen. Dat zou een neutrale smaak geven. Maar eerlijk gezegd heb ik dat nog nooit kunnen ontdekken.

Een beetje misleidend vind ik de naam dus wel.
En ik snap ook niet zo best waarom het bij een startpakket zit. Een beginner kan net zo goed even uit de huiselijke suikerpot snoepen.

JayDie

Citaat van: Jacques op 03-01-2014  13:58 uEn ik snap ook niet zo best waarom het bij een startpakket zit. Een beginner kan net zo goed even uit de huiselijke suikerpot snoepen.
Helaas weet een beginnende brouwer nog niet zoveel en 'denkt dat het goed is'... Marketing!

Edwarff

Beste Brouwers,

Wow, dank voor alle berichten en adviezen!

Het betrof inderdaad een startpakket van Brouwmarkt. Het suiker was een kilo verpakking met de tekst: Brewing Sugar en Dextrose.

Het moge duidelijk zijn, wij pakken gewoon een pak kristalsuiker uit de gangkast!

In deze fase (we brouwen nu nog blikken) lijkt me dit voldoende. In een later stadium hoop ik ooit het verschil tussen glucuse en fructose onder de knie te krijgen. Man wat interessant allemaal!

Groeten Edward.

orangeloo

Citaat van: Jacques op 03-01-2014  00:06 uEr zijn namelijk heel veel verschillende soorten suiker te koop. Dat kan zijn lactose (onvergistbare suikers)

Weet iemand ook waar ik lactose kan kopen.   hier dus ^-^

Heeft iemand dit al eens gebruikt om bier aan te zoeten, zoals bv bij kriek.
Geeft dit nog nevensmaken  :weetniet:

Jacques

Citaat van: Orangeloo op 04-01-2014  08:04 uWeet iemand ook waar ik lactose kan kopen.   hier dus ^-^

Heeft iemand dit al eens gebruikt om bier aan te zoeten, zoals bv bij kriek.
Geeft dit nog nevensmaken  :weetniet:

Ja, ik heb dat wel eens gebruikt. Ik vond het een melkachtig bijsmaakje hebben. Maar dat was lang geleden. Het zou best kunnen dat de suiker wat zuiverder is geworden in de loop der jaren.

Vergelijkbare Topics (7)

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.