Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Vergistingstemperatuur

Gestart door henkie, 20-12-2013 21:22 u

Vorige topic - Volgende topic

henkie

Ik lees hier wel eens dat men gedurende de de vergisting de temperatuur in stapjes verhoogt.
Wat is het doel hiervan? Andere smaakeigenschappen, betere vergistingsgraad?

Groet.

Henielma

Bij bovengisters is tijdens de eerste dag van de vergisting een niet te hoge temperatuur beter om smaakafwijkingen te voorkomen. In een vergistingskast is het dan ook belangrijk om actief te koelen en zo de ontstane warmte tijdens de vergistingspiek af te voeren. Na anderhave dag komt de vergisting in rustiger vaarwater en helpt een langzaam oplopende temperatuur om de gist actief te houden en een redelijk snel en goed uitvergist bier te krijgen.

zeebrew

De laatste tijd hanteer ik een constante, dezelfde,  temperatuur voor de hoofd-, na- en hergisting. Als ik haast heb dan een iets hogere temperatuur van 22 graden voor een bovengister, anders 20 graden. Dan is een temperatuur gecontroleerde gistkast wel een must.

Jacques

Citaat van: zeebrew op 20-12-2013  21:56 uDe laatste tijd hanteer ik een constante, dezelfde,  temperatuur voor de hoofd-, na- en hergisting. Als ik haast heb dan een iets hogere temperatuur van 22 graden voor een bovengister, anders 20 graden. Dan is een temperatuur gecontroleerde gistkast wel een must.

Zo doe ik het ook al een tijdje. Bevalt mij heel goed. De temperatuur laat ik afhangen van het gewenste gistprofiel, de gebruikte gist en de hoeveelheid gist die ik ent. Als je meer gist ent kun je namelijk zakken met de vergistingstemperatuur.

Pizzabakker

CiteerAls je meer gist ent kun je namelijk zakken met de vergistingstemperatuur.
Goeie tip bedankt!

Vergelijkbare Topics (7)

3658

Reacties: 22
Gelezen: 9012

45737

Reacties: 34
Gelezen: 702

39459

Reacties: 1
Gelezen: 876

32502

Reacties: 7
Gelezen: 1949

25898

Reacties: 8
Gelezen: 2889

8935

Reacties: 5
Gelezen: 3368

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.