Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Welke ketel voor wat

Gestart door duonra, 23-05-2013 21:16 u

Vorige topic - Volgende topic

duonra

Hallo,

Ik heb 2 ketels. Een kleine van 15 liter met een hoogte van 27 cm en een grotere ketel van 30 liter met een hoogte van 30 cm. Wie kan mij vertellen welke ketel ik het beste voor de maischen en welke ik voor het koken kan gebruiken. Ik denk dat voor het roeren tijdens het maischen de grote ketel makkelijker is ( de ketel zal maar voor een-derde gevuld zijn), maar voor het koken is de grote ketel ook beter ivm het overkook gevaar bij de kleine ketel. Graag raad over de keuze die ik moet gaan maken.

Alvast bedankt

ThomasM

Overkoken gebeurt bij mij niet echt. Mocht het toch op de loer liggen, dan kan je altijd met een plantenspuit koud water spuiten om het schuim tegen te gaan.

Fripel

Ik zou de kleine voor het maischen gebruiken en de grote voor het koken.

Als je de maischpan goed isoleert met een dekbed bijvoorbeeld en een kussen er bovenop dan blijft ie perfect op temperatuur. Heel veel roeren doe ik niet bij het maischen, alleen in het begin goed roeren voor een goede temperatuurverdeling, daarna isoleren en laten rusten.

Het koken is handiger in een ruime pan, hierbij moet je wel af en toe roeren tegen het aanbranden en heb je inderdaad minder kans op overkoken met een ruime pan.

Ik brouw ook 10 liter per keer.

Silverbullet

Hallo duonra,

Het maischen kun je het beste doen in je in je "kleine pan". , als je vanuit je kleine pan gaat filteren , spoel je vaak met "heet"spoelwater je borstel door, zodat je nog suikers uit je borstel spoelt. hierdoor verhoogt je volume van je wort.

Maischen kun je bijna doen in een volledig gevuld pannetje. Koken niet i.v.m. schuimvorming (met overkook van je wort) en das jammer.

Soms kun je bij kringloopwinkels goed van die weck ketels scoren (als ze van binnen nog prober zijn) dan kun je daar ook goed in koken.

groet,

Robert Nijhof

Vergelijkbare Topics (7)

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.