Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Rosé bier

Gestart door Lincolnm3, 03-05-2013 17:31 u

Vorige topic - Volgende topic

Lincolnm3

Ik dacht zo bij mij zelf het is lekker weer en laat ik eens van mijn probeersels drinken een Rosé biertje is misschien nog niet hele maal klaar maar even proeven moet kunnen.
Dus uit de warme koeling gehaald in de koelkast op temperatuur laten komen. Voorzichtig de kroonkurk een beetje los en wat denk je haha net een raket.
Ondanks een extra navergisting goed gemeten een geen bottelsuiker gebruikt zijn het net granaten.

Iemand een suggestie overigens  moet ik wel zeggen dat wat overblijft wel heel erg op Rosé bier lijkt.

Gerb

Hier hebben we meer informatie voor nodig. Wat was je recept. Hoe lang heeft het bier vergist, hoe lang gelagerd? Wat waren de dichtheden voor en na?

Het lijkt me dat het bier of niet helemaal uitgegist was of het flesje niet helemaal schoon was.

Lincolnm3

Recept was een witbier niet bijzonder flesjes goed schoon.
van de 20 liter wit bier heb ik 10 liter Rosé bier gemaakt deze heb ik nog nogmaals na de normale vergisting nog eens een week laten vergisten met de siroop.
Dat deed niet heel veel en toen in de flesjes gedaan het wit bier is perfect alleen de rosé is erg wild.

RobinB

Wat was je vergistingsgraad? (begin SG en eind SG)?
Verder graag het volledige recept, incl maischschema, gebruikte gist en enthoeveelheid.

Lincolnm3

BESCHRIJVING
type: Witbier 20 ltr
categorie: A
Oorsprong:Belgie
 Begin sg: 1063
Kleur:5-8 EBC Bitterheid:9-16 EBU eind sg 1005
ingrediënten
Pilsmout: 2511 kg
tarwemout: 2511 kg
hopgetal: 16 (bv Hallertau) Brouwzouten: Stout/witbier Koriander: 10 gr
Curacao: 10 gr
INSTRUCTIES
Maischschema:

30 min -62° C
30 min -72° C tot jood normaal 10 min -78° C
koken: 90 min

RobinB

Welke gist had je gebruikt en hoeveel?
Hoeveel siroop heb je toegevoegd en wat was het SG van dat deel bij het bottelen?

Lincolnm3

Het gaat mij eigenlijk niet zo zeer om een fout in het brouwproces maar eigenlijk meer of iemand een idee heeft om de koolzuur te verminderen.

William

Citaat van: Lincolnm3 op 03-05-2013  20:42 uHet gaat mij eigenlijk niet zo zeer om een fout in het brouwproces maar eigenlijk meer of iemand een idee heeft om de koolzuur te verminderen

Heb je het voldoende lang in de koelkast gehad voordat je fles opende?
Koolzuur heeft tijd nodig om op te lossen in het bier. Als het maar een paar uur in de koelkast heeft gestaan dan kun je sterke schuimvorming krijgen terwijl het na een paar dagen in de koelkast  gewoon een mooi schuim geeft.

Lincolnm3

Ik moet eerlijk bekennen dat het niet heel erg lang in de koeling heeft gelegen.
Ga nu zeker de flesjes een aantal dagen in de koeling laten liggen.
Bedankt :proost:

Jacques

Citaat van: Lincolnm3 op 03-05-2013  19:52 uBESCHRIJVING
type: Witbier 20 ltr
...
Pilsmout: 2511 kg
tarwemout: 2511 kg

Zo dat is nog eens een storting! 5022 kg mout voor 20 liter  ;D

Voor het antwoord wat je kunt doen verwijs ik naar dit topic.

Vergelijkbare Topics (7)

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.