Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Batch nummer 2 een totaal fiasco

Gestart door Poorsprong, 01-05-2013 14:50 u

Vorige topic - Volgende topic

Poorsprong

Beste Brouwers,

Na een succesvol eerste abdijbiertje gebrouwen te hebben, wilde ik voor de zomer een lekkere weizen maken.

Ik heb een blik EDME Weizen, een smackpack Wyeast Wheinstephan Activator XL en een kilo +5% ruwe rietsuiker in huis gehaald. Ik heb alles netjes zoals de beschrijving aangaf gedaan. Echter heb ik een ontzettend smerig biertje moeten bottelen. De gisting kwam binnen net 24 uur op gang, beetje langzaam maar mijn gist had denk ik wat koud gestaan, het pakje stond wel goed bol. Ik had een begin SG van 1044 zoals aangegeven op het blik. Op het blik stond 4-6 dagen gisten, na 7 dagen had ik nog steeds heel regelmatig belletjes, ik vond het tijd voor een meting. Daar kwam een SG van 1010 uit. Ik heb op dag 8 nogmaals gemeten en daar kwam opnieuw 1010 uit. Ondanks de vreselijk zure stank en wrange zure smaak toch maar gebotteld met 85 gram suiker op 23 l. Het vat heeft bij om en nabij de 20 graden gestaan.

Ik vraag me af wat er fout gegaan kan zijn? Ik vind het vreemd dat het waterslot bleef bubbelen ondanks dat de vergisting afgelopen was. Duidt dit op een bepaalde gasvorming door bacteriële besmetting? Ook had ik, net als vorige keer, geen vuilniszak om mijn vat heen gedaan, hoewel het vat op een donkere plek heeft gestaan zou het kunnen dat er toch teveel licht bij gekomen is.

Ik wil binnenkort een nieuwe poging wagen met een Black Country Mild maar ik wil eerst weten wat er ongeveer fout gegaan is bij de vorige batch.

Alvast bedankt!

Groetjes, Pieter

Ronald_

Zonder te proeven is het lastig om te zeggen wat er mis is met je bier. Het kan werkelijk van alles zijn.

Wat is de schoonmaakprocedure van je gistvat, rubbertjes, kraantjes, slangen, waterslot geweest?

Verder kan ik alleen maar zeggen; heb geduld, misschien kwam de smaak voort uit bijsmaken die de gist procudeert. Je bier kan namelijk wel uitgegist zijn, na 8 dagen bottelen is erg vroeg!

Gist maak allerlei stoffen af, die ze daarna weer afbreekt - mits je genoeg tijd geeft.

Gerb

Dit klinkt mij als een besmetting in de oren. Wel een beetje vlug om na 8 dagen al zo'n duidelijk waarneembare smaak en geur te hebben, maar het is mogelijk. De invloed van het licht zou ik me bij een niet-transparant vat niet te druk over maken. Niet in de volle zon, maar aardedonker hoeft ook niet. Wat was de temperatuur tijdens de vergisting? Met welk middel heb je gedesinfecteerd?

Oscar

Activiteit van het waterslot houdt in dat er nog vergisting plaats vindt, wellicht langzaam, maar toch....

Bottelen met 3,6 gram suiker per liter zal je uiteindelijk niet zo heel veel koolzuur opleveren, maar wellicht met nog wat vergisting van restsuikers misschien net genoeg. Kans op bommetjes wegens te vroeg bottelen is in ieder geval geminimaliseerd.

Verder rekening houden dat een vergisting een natuurlijk proces is en vrijwel nooit voorop gesteld kan worden hoe lang deze duurt. En na een week vergisten kun je je vat rustig nog een week laten staan (lageren, warm of koud).

Heb je het bier vanuit de fles al geproefd? De smaak kan best nog wel meevallen... :)

Gerb

Activiteit van het waterslot kan ook wijzen op een infectie, dus het geeft geen garantie dat het goed is.

René K

Waarschijnlijk heeft je gist z'n werk wel goed gedaan maar heb je een infectie te pakken. Als je bier direct al een vreselijk zure stank heeft dan ben ik bang voor een infectie.

Poorsprong

Ik heb gereinigd met 3 dopjes chemipro oxi in het vat en dan afvullen met bijna kokend water (90c), dat komt hier uit de boiler. Dat heb ik 20 minuten laten staan met alle benodigdheden (lepel, waterslot, stop en deksel e.d.) erin.

Zal er van de week eentje openen en proeven. En natuurlijk laten weten of het echt vies was.

Ik heb hem laten vergisten bij ongeveer 20 graden.

Ik vond 85 gram suiker per 23L ook weinig maar dat stond op het blik dus dat heb ik maar aangehouden ivm ploffertjes. Verder viel het mij op dat er al redelijk wat koolzuur (of in ieder geval belletjes) in het bier zat toen ik metingen nam.

Christian1990

Wat boven al aangegeven is, is ook mijn gedachte; het bier is nog niet uitgegist.
Tijdens het vergisten produceert bier esters welke verantwoordelijk zijn voor een groot deel van de smaak. Wanneer het te vroeg gebotteld wordt zijn nog niet alle bij producten opgeruimd wat kan leiden tot een vaak wat onplezierige geur. Soms trekt dit na verloop van tijd weg.

Mocht het bier toch geïnfecteerd zijn, kun je voor een lambiek/geuze gaan  :P  :proost: en we horen wel wat de smaak beleving is ;-)

P.s. Heb je wel eens een Duvel geroken, die ruikt ook niet al te fris.. Misschien is de smaak nog gewoon goed.

Ronald_

Citaat van: Poorsprong op 01-05-2013  16:17 uIk vond 85 gram suiker per 23L ook weinig maar dat stond op het blik dus dat heb ik maar aangehouden ivm ploffertjes. Verder viel het mij op dat er al redelijk wat koolzuur (of in ieder geval belletjes) in het bier zat toen ik metingen nam.

Bij 20 graden wijst dat er toch echt op dat het niet uitgegist was. Ter indicatie: wij laten ons bier meestal 2-2,5 weken warm vergisten en dan nog een halve/hele week op 3 graden. Bij een sterk bier tellen we er nog een warm weekje bij op.

hansm

Citaat van: Ronald_ op 01-05-2013  18:19 uBij 20 graden wijst dat er toch echt op dat het niet uitgegist was. Ter indicatie: wij laten ons bier meestal 2-2,5 weken warm vergisten en dan nog een halve/hele week op 3 graden. Bij een sterk bier tellen we er nog een warm weekje bij op.

Het gaat hier om een Weizen. Een Weizen is (normaal gesproken) na een dag of 4 uitgegist. Binnen  een week op fles en na 3 weken drinken :proost:

De (hoofd)gisting kan trouwens bij WY3068 behoorlijk stinken. Maar in het uiteindelijke bier is daar niets meer van te merken ;)

Robert1968

Controleer eens de binnenkant van het aftapkraantje van je vat.

RobinB

Of beter nog; neem een vat zonder kraantje! ;D

Poorsprong

Bedankt voor al jullie feedback. Dit geeft weer wat vertrouwen om mijn volgende bier weer met goede moed te gaan brouwen.

Ik heb een standaard brouwemmer en een vat met kraantje waar ik ook een stopje in kan draaien. Het probleem met de emmer is dat het waterslot niet goed af dicht. Dus volgende keer het vat met het stopje, of is er dan nog steeds kans op een infectie (je komt gewoon moeizaam in die schroefdraad)?  :weetniet:

Verder laat ik het bier voorlopig rustig staan en over twee weken zal ik er nog maar eens eentje proberen. Heel veel anders kan ik momenteel niet doen. Ik vroeg me eigenlijk nog af, stel dat ik een infectie heb, maar het bier ziet er gewoon goed uit zonder slijmdraden, dus alleen zuur van smaak en geur, kan ik het dan alsnog drinken of wordt hier ziek van?

heijligers

Van zuur bier wordt je gewoonlijk niet ziek, of het moet de hoeveelheid zijn die je inneemt.  :lekkerbier: :lekkerbier: :lekkerbier:

Jacques

Citaat van: Poorsprong op 01-05-2013  14:50 uOndanks de vreselijk zure stank en wrange zure smaak toch maar gebotteld met 85 gram suiker op 23 l. Het vat heeft bij om en nabij de 20 graden gestaan.

Ik vraag me af wat er fout gegaan kan zijn? Ik vind het vreemd dat het waterslot bleef bubbelen ondanks dat de vergisting afgelopen was. Duidt dit op een bepaalde gasvorming door bacteriële besmetting?

Geduld. Het komt vaker voor dat een wat zurig bier tijd nodig heeft om lekker te worden.
En het komt ook vaker voor dat er nog een klein beetje activiteit is zonder daling van het SG. Als het bier 8 dagen niet gedaald is in SG durf ik het wel aan om het bottelen, zij het met wat minder bottelsuiker.

Laat het bier een paar maanden staan en proef het. Ik vermoed dat je de smaak een stuk beter zult vinden.

Ronald_

Citaat van: Jacques op 01-05-2013  22:59 uAls het bier 8 dagen niet gedaald is in SG durf ik het wel aan om het bottelen, zij het met wat minder bottelsuiker.

8 dagen hetzelfde SG is wat anders dan 8 dagen vergisten en 2 dagen hetzelfde SG.

Jacques

Citaat van: Ronald_ op 02-05-2013  09:34 u8 dagen hetzelfde SG is wat anders dan 8 dagen vergisten en 2 dagen hetzelfde SG.

Klopt helemaal.

bartbogdan

Hoi Pieter,

Wat een herkenbaar verhaal! Ik heb ook eerst een Abdijbier gebrouwen, voor de zomer wilde ik een Weizen maken en heb ik voor de Edme Weizen gekozen.
Eergisteren voor het eerst een flesje geproefd en net als bij jou, zuur! Verschillende flesjes geprobeerd, allemaal precies dezelfde smaak.

Ik heb het mengsel 8 dagen laten vergisten in het vat en daarna 3 weken op fles laten staan. Vergisten kwam binnen een dag goed op gang en na een dag of 6 was het waterslot rustig. Bij het bottelen schuimde het bier flink. Al het materiaal heb ik goed gereinigd met chemipro oxi. Gebotteld met een hevelslang. Viel me ook op dat er volgens recept relatief weinig suiker op fles moest. Het bier is ook helemaal helder, ik had bij een Weizen een iets troebeler eindresultaat verwacht.

Is de smaak bij jou na verloop van tijd nog beter geworden?

Groeten,
Bart

Jacques

Citaat van: bartbogdan op 01-07-2013  12:21 uHoi Pieter,

Wat een herkenbaar verhaal! Ik heb ook eerst een Abdijbier gebrouwen, voor de zomer wilde ik een Weizen maken en heb ik voor de Edme Weizen gekozen.
Eergisteren voor het eerst een flesje geproefd en net als bij jou, zuur! Verschillende flesjes geprobeerd, allemaal precies dezelfde smaak.

Ik heb het mengsel 8 dagen laten vergisten in het vat en daarna 3 weken op fles laten staan. Vergisten kwam binnen een dag goed op gang en na een dag of 6 was het waterslot rustig. Bij het bottelen schuimde het bier flink. Al het materiaal heb ik goed gereinigd met chemipro oxi. Gebotteld met een hevelslang. Viel me ook op dat er volgens recept relatief weinig suiker op fles moest. Het bier is ook helemaal helder, ik had bij een Weizen een iets troebeler eindresultaat verwacht.

Een beetje zuur in een witbier of een weizen is geen ramp. Het kan bijdragen aan een frissere smaak. Sommige gisten zoals de Brewferm Blanche geven ook een zurige smaak.
Iets anders wordt het als het bier uitgesproken zuur is. Dan heb meestal een ongewenste infectie te pakken. Om dit te voorkomen moet je hygiënisch werken, voldoende gist gebruiken en het bier vergisten in een goed afgesloten gistvat met een waterslot.

Dat je weizen helder is, is geen ongebruikelijk verschijnsel. Veel zelfgebrouwen witbieren en weizen zijn helder.

Poorsprong

Citaat van: bartbogdan op 01-07-2013  12:21 uHoi Pieter,

Is de smaak bij jou na verloop van tijd nog beter geworden?

Groeten,
Bart

Hi bart,

Inmiddels zijn we twee maanden verder. Zoals aanbevolen heb ik de flesjes rustig laten staan en net geproefd. Helaas nog steeds zuur. De scherpe (gist(?)) smaak is eraf. Ik heb het wel opgedronken, maar echt lekker was het niet.

De 3 gram uit het recept is denk ik echt te weinig. Bij mij zit er geen koolzuur in het bier (ik heb iets meer dan 2 cm ruimte over per flesje, dus dat kan het niet zijn). Er is wel een goede sis is bij openen. De kleur is bij mij wel echt perfect, licht troebel, goudgeel beetje amberkleurig. Komt mede door de rietsuiker vermoed ik.

Ik hoop dat jou bier nog bijtrekt. Geef het die 2 maanden, want het wordt wel wat beter!

Groeten,
Pieter

Vergelijkbare Topics (7)

12708

Gestart door Ko

Reacties: 20
Gelezen: 7279

18605

Reacties: 18
Gelezen: 5653

38841

Reacties: 13
Gelezen: 2202

24512

Reacties: 11
Gelezen: 6482

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.