Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

C02 verzadiging in keg

Gestart door Hai, 31-03-2012 13:08 u

Vorige topic - Volgende topic

Hai

Ik wil de keg afvullen met bier zonder tweede vergisting.

Vraag 1 beginnen jullie gelijk met de c02 verzadiging, dus op druk zetten?

Vraag 2 moet het nu langer rijpen?

Oscar

Citaat van: Hai's op 31-03-2012  13:08 uVraag 1 beginnen jullie gelijk met de c02 verzadiging, dus op druk zetten?

Ja, na hevelen de keg afsluiten en meteen 2,5 - 3 bar druk erop zetten

Citaat van: Hai's op 31-03-2012  13:08 uVraag 2 moet het nu langer rijpen?

Nee, als er voldoende koolzuur inzit kun je het drinken... :) De rijpingstijd is niet langer of korter.

hansm

Citaat van: Oscar op 31-03-2012  13:23 uJa, na hevelen de keg afsluiten en meteen 2,5 - 3 bar druk erop zetten

Nee, als er voldoende koolzuur inzit kun je het drinken... :) De rijpingstijd is niet langer of korter.

Je kan het beter wat gecontroleerd doen:

1) Meet de temperatuur van de ruimte waarin je wil verzadigen (koelkast, kamer, of waar dan ook)
2) Bepaal hoeveel koolzuur je in je bier wil
3) Bepaal de koolzuurdruk die je moet gebruiken. Gebruik hiervoor het rekenblad Koolzuurverzadiging en tapdruk van Adrie. Is wel ergens te vinden op het forum. Stel ruimtetemperatuur en gewenst koolzuurgehalte in en lees de in te stellen druk af.
4) Na een week zit er precies genoeg koolzuur in je bier  :proost:

Caspar

Ik zou het ook gecontroleerd doen zoals Hans aangeeft... al geef ik de eerste keer wel een lading van 2 bar om het fust goed af te laten sluiten.

Henielma

In het begin vaak 2 tot 3 bar erop gezet en geschud. Maar regelmatig teveel koolzuur in het fust. En voor die er weer uit is heb je al veel slecht getapte biertjes.
Tegenwoordig doe ik het zoals Hans en Caspar aangeven door op 6 ºC de juiste druk in te stellen en geduld te hebben. In de praktijk is het ongeveer 0,9 tot 1 bar bij die temperatuur.

Hai

Het bier komt uit de hoofdvergisting 21 graden, wil het laten rijpen op op de keg. Later definief verzadigen om te drinken.

hansm

Citaat van: Hai's op 31-03-2012  14:57 uHet bier komt uit de hoofdvergisting 21 graden, wil het laten rijpen op op de keg. Later definief verzadigen om te drinken.

Dan moet je wel zeker weten dat het is uitvergist, anders creëer je misschien een levensgevaarlijke superbom!
En als het helemaal is uitvergist zou ik voor het rijpen de lucht uit de kopruimte persen met koolzuur. Tegen kaam- en azijnzuurinfecties en zo...

[edit] als je sodakegs gebuikt zal het wel meevallen met die superbom, tenminste als je overdrukventiel goed is. Maar als je normale vaatjes gebruikt moet je echt oppassen! [/edit]

Hai

Citaat van: hansm op 31-03-2012  15:02 uDan moet je wel zeker weten dat het is uitvergist, anders creëer je misschien een levensgevaarlijke superbom!
En als het helemaal is uitvergist zou ik voor het rijpen de lucht uit de kopruimte persen met koolzuur. Tegen kaam- en azijnzuurinfecties en zo...

[edit] als je sodakegs gebuikt zal het wel meevallen met die superbom, tenminste als je overdrukventiel goed is. Maar als je normale vaatjes gebruikt moet je echt oppassen! [/edit]
C02 fles is leeg >:(    Voeg 3,5 gram suiker toe

William

Citaat van: Hai's op 31-03-2012  15:50 uC02 fles is leeg >:(    Voeg 3,5 gram suiker toe

Da's wel heel erg 2006 ;D

Hai

Citaat van: William op 31-03-2012  16:10 uDa's wel heel erg 2006 ;D
Ja wel heel erg retro ;)

Overigens net de laatste kloekus op, na een half jaar op de fust nog perfect om te drinken.

Vergelijkbare Topics (7)

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.