Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Lucht bij vullen flessen

Gestart door ferdi, 13-03-2012 21:31 u

Vorige topic - Volgende topic

ferdi

Ik heb vandaag mijn bier in de flessen gedaan maar bij het vullen kwam er veel lucht in de slang en wat ik ook probeerde mega veel schuim.
Heb het wel een dikke week na de hoofdvergisting in een andere gist fles gehad.
Is hier een oplossing voor?
Heb het op een gegeven moment maar overgeheveld in een emmer met kraan en daar het vul slangetje op gezet, zo kreeg ik wel minder lucht bij het vullen van de flessen maar het schuim bleef.
Ik schud ook een paar keer met de fles als die dicht is voor vermenging met het suiker, maar is dat wel handig vraag ik me nu af.

William

Voeg je de suiker droog toe aan het bier in het bottelvat? Ik kan me voorstellen dat het dan gaat schuimen vooral als het bier wat kouder is vergist en je het voor het bottelen een tijdje hebt laten opwarmen. Het niet opgeloste suikerdeeltje dient als kiempje voor het opgeloste en verzadigde koolzuur om bellen op te vormen.

Een andere oorzaak zou een slecht afsluitende slang kunnen zijn waardoor je valse lucht aanzuigt.

ferdi

Ik doe 4 gram gewone suiker (suiker zakjes) in elk flesje (Grolsch) daarboven op het bier.
Het ging altijd goed maar met deze pils ging het helemaal fout, schuimen als een gek.
Zal mijn hevel even controleren op lekken, was ook de eerste x dat ik hem gebruikte.

nembrionic

Citaat van: ferdi op 13-03-2012  21:42 uIk doe 4 gram gewone suiker (suiker zakjes) in elk flesje (Grolsch) daarboven op het bier.
Het ging altijd goed maar met deze pils ging het helemaal fout, schuimen als een gek.
Zal mijn hevel even controleren op lekken, was ook de eerste x dat ik hem gebruikte.

Volgende keer:

Doe 7 gram suiker PER LITER met een even grote hoeveelheid water opkoken.

Dus...10 liter = 70  gram. 70 gram suiker, 70 gram(ml) water in een pannetje en kook dat op. Doe dat in je emmer met kraantje en hevel voor het bottelen al je bier over in die emmer. Op die manier heb je de suiker perfect verdeelt over al het bier én kun je gemakkelijker je flesjes afvullen. Dat scheelt een hoop gepriegel en frustratie.

4 gram per flesje lijkt me trouwens  veel. Dat is 12 gram per liter(even kort door de bocht)

ferdi

Ik gebruik beugel flessen van 45  cl, vond de zakjes wel makkelijk werken maar zal eens proberen het op te lossen inderdaad, het vreemde is eigenlijk dat het 4x ervoor gewoon super ging. Geen schuim niets en de "prik" was gewoon normaal..
Vandaar dat ik me dat afvroeg, denk zelf dat er nog aardig wat koolzuur in het bier zat bij het bottelen of zie ik dat verkeerd en was het beter geweest om nog even te lageren.

William

Als je deze hebt laten vergisten als een echte pils, dus bij lage temperatuur, dan is er veel koolzuur opgelost in het bier. Als het bier net voor het bottelen warmer wordt raakt het pils oververzadigd in koolzuur en kunnen de suikerkorrels snel zorgen voor schuim in het flesje. Een suikeroplossing toevoegen is dan een oplossing.

Je schreef echter dat het al begon te schuimen in de slang. Dat lijkt meer op een lekkage.

Citaat van: ferdi op 13-03-2012  21:31 uIk heb vandaag mijn bier in de flessen gedaan maar bij het vullen kwam er veel lucht in de slang en wat ik ook probeerde mega veel schuim.

ferdi

Helemaal super William, was inderdaad bij lage temp vergist en een pils, zal je tips ter harte nemen en het de volgende x op die manier doen dat scheelt weer een hoop frustratie.
Dank je wel voor de nuttige tips

ferdi

Maar.. Na het schudden van het flesje met de suiker vermeng ik ook zuurstof met het bier, of is dat niet zo een heel groot probleem omdat het gist dat voor mij op lost..

Vergelijkbare Topics (7)

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.