Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Kegs carboniseren zonder koolzuurfles

Gestart door Cisdevésser, 05-01-2012 14:12 u

Vorige topic - Volgende topic

Cisdevésser

Hoi,

Zoals bekend moet je een pas afgevulde keg een weekje aan de koolzuur hangen om te carboniseren, of nagisten op keg om de benodigde koolzuur in je bier te krijgen.
Met nagisting op keg krijg je echter extra gistdepot in je keg.

Nu speel ik met de gedachte om een proefbrouwsel te maken van 8 tot 10 liter en deze in een NC-keg te vergisten.
De te carboniseren kegs samen met een instelbaar overdrukventiel aan de koolzuuraansluiting van deze keg aansluiten, in het begin enkele keren ontluchten en je bier is na een weekje gecarboniseerd zonder extra gistdepot.

Het proefbrouwsel kan daarna gewoon gebotteld worden als het klaar is.
Dus gratis koolzuur om je kegs te carboniseren en de aanschafkosten van een tweede koolzuurfles + drukregelaar komen te vervallen.

Iemand dit al eens geprobeerd ?

EBC

Klinkt inventief.

Maar ik ben bang dat je meer dan alleen CO2 in het te carboniseren bier drukt. Ook alle vergistingsgeurtjes komen mee...

Voor mij is het te ingewikkeld en risicovol. Maar wie weet!

En vooral hopen dat je geen blowoff nodig hebt.

hansHalberstadt

Lijkt mij een prima methode. Ik zou wel zorgen dat de te caroniseren fusten koel staan en je moet af en toe schudden, om de koolzuur snel op te laten lossen. (dat zie je aan je manometer, die dan snel zakt tijdens het schudden)

Ik denk niet dat je veel last zult hebben van geurtjes. Ik heb zelf een compressor gemaakt om de koolzuur die tijdens de hoofdgisting ontstaat te comprimeren en daar een lege CO2 cilinder mee te vullen. (bij -20 ºC temperatuur van de cylinder (in de vriezer) moet je compressor dan nog ca 20 BAR druk leveren) die gecomprimeerde koolzuur heb ik als proef opgelost in zuiver water. via zuiver water kun je prima elke smaak proeven die via de koolzuur zou oplossen. Ik kon geen bijsmaakjes  proeven.
HansH

Kleine_Schriek

Citaat van: Cisdevésser op 05-01-2012  14:12 uHoi,

Zoals bekend moet je een pas afgevulde keg een weekje aan de koolzuur hangen om te carboniseren, of nagisten op keg om de benodigde koolzuur in je bier te krijgen.
Met nagisting op keg krijg je echter extra gistdepot in je keg.

Nu speel ik met de gedachte om een proefbrouwsel te maken van 8 tot 10 liter en deze in een NC-keg te vergisten.
De te carboniseren kegs samen met een instelbaar overdrukventiel aan de koolzuuraansluiting van deze keg aansluiten, in het begin enkele keren ontluchten en je bier is na een weekje gecarboniseerd zonder extra gistdepot.

Het proefbrouwsel kan daarna gewoon gebotteld worden als het klaar is.
Dus gratis koolzuur om je kegs te carboniseren en de aanschafkosten van een tweede koolzuurfles + drukregelaar komen te vervallen.

Iemand dit al eens geprobeerd ?
Nee, niet geprobeerd, maar klinkt goed.

Dus, DOEN!

(Zelf heb ik niet zo'n probleem met het beetje gistdepot in mijn kegs. Ik gebruik 3,5 gr per liter en ze zijn dan precies goed gecarboniseerd als ik ze aansluit.)

Henielma

Ik heb wel eens een bijna uitvergist bier in een keg gedaan. Een drukmeter aangesloten met een kraantje om eventueel koolzuur af te laten.
Als de drukmeter genoeg druk aangeeft zet je het kraantje even open. Dit gaat prima als je bijvoorbeeld nog 1 of 2 SG punten te gaan heb met je brouwsel.

Maar een overdrukventiel is natuurlijk nog handiger omdat je er dan niet op hoeft te letten.

Of je op deze manier de hele vergisting moet doen vraag ik me af. Ik denk dat je dan teveel gistdepot in je keg krijgt.

Vergelijkbare Topics (7)

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.